2020-04-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Sverige ligger före resten av norden så deras tal kommer öka och våra plana ut så småningom,

Sedan får nog finland/island minst dödsfall skulle jag tro då dom lever väldigt isolerade redan och är inte dom första turisterna man träffar på i skidbackarna i Europa..

No? I don’t understand where this would come from. Either you peak because drastic measures have forced the virus to reproduce much slower and starved it out, or because it has decimated the population.
Citera
2020-04-04, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Du tycker inte att alla kvinnliga ssk och usk gör ett bra jobb? Eller kvinnliga läkare . . .

Att hjälpa människor är dem bättre än män. Att ta beslut som påverkar samhället, nej.
Citera
2020-04-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och trots detta så har det sedan drygt en månad sedan känt att man hittat viruset i ventilationen och tidigare sanitserade utrymmen på båten så uppenbarligen sprider det ju sig mycket bättre än ett par meter.

Jag litar ärligt inte ett skit på de som säger dropsmitta osv för de som gjort det har visat sig ha fel i precis allting rörande detta virus än så länge.
En annan viktig faktor är att SARS-Cov-2 är höljevirus, de kan inte spridas fritt utan kräver vatten för att inte inaktiveras.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Plana ut? Det finns inget som talar för att kurvan ska plana ut de närmsta månaderna.

Klart att den kommer att börja plana ut när ca 25 procent av befolkningen redan haft covid-19 och fått immunitet. Då har vi sett slutet på början men inte början på slutet.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Fast det där är något man slog hål på på Reddit.
Urntransporterna har visats på TV, och antalet familjer har ganska nyligen poppat upp.
Citera
2020-04-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Att hjälpa människor är dem bättre än män. Att ta beslut som påverkar samhället, nej.
OK. Så du var full av skit i ditt förra inlägg . . .
Citera
2020-04-04, 11:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Tegnell är ju ingen soloartist. Han är FHMs ansikte utåt.
Låt regeringen göra tokiga beslut fram och tillbaka så de raderar bort sig själva till slut.
Nä inget skall stängas, folk skall ta ansvar.
Nä nu skall vi stänga allt, folk skall ta ansvar.
Vad ska vi göra då, slutar det med och då kan förhoppningsvis alla säga.
Ni kan kliva ner, dra, försvinna mm
Men det kommer då att dyka upp massor av gråtande varelser som skriker "vår "landsfader är bäst"
Jag har gett upp för länge sedan. Iakttar allt endast.
Citera
2020-04-04, 11:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sitter och fikar just nu. Allting väl: lite folk, glest mellan borden och kassapersonalen skyddas av ett skyddsglas.

En bra bit ifrån mig sitter dock ett gäng pensionärer, en gubbe säger: "jag har varit förkyld de senaste tre veckorna, men nu är jag på bättringsvägen, host, host.......

Vi kommer att behöva alla IVA-platser som det är möjligt att skapa de närmaste månaderna.

Stockholmsregionen ökar nu med 20 IVA-platser om dagen. Jag hoppas att siffran för hela landet är 50

Jag håller med. Dock förstår jag inte vad som menas med "IVA-platser" i den svenska diskussionen. Det som diskuteras i alla andra länder, och det som behövs för en svårt sjuk corona-patient, är respirator (ventilator på Engelska). Sverige har ett visst antal sådana, och har lyckats skaka fram ytterligare några ur förråd och miliären. Tror man har lyckats öka från drygt 500 till 700.

Men sen är det slut, de man har är de man har. En intensivvårdsplats är ingen intensivvårdsplats utan en respirator, så är det. Så det är, och diskussionen om IVA-platser är lite falsk.
Citera
2020-04-04, 11:57
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Sverige ligger före resten av norden så deras tal kommer öka och våra plana ut så småningom,

Sedan får nog finland/island minst dödsfall skulle jag tro då dom lever väldigt isolerade redan och är inte dom första turisterna man träffar på i skidbackarna i Europa..

Snarare för att de är proaktiva. De tog pandemin på allvar väldigt tidigt. Läste i Expressen att Sverige har 1,5 st fältsjukhus. En gång i tiden fanns det 35 st. Det är symptomatiskt. Just-in-time dyrkandet och den högst naiva tilltron till att marknaden och andra länder skall lösa våra problem om något allvarligt händer är vad som har satt oss där vi nu sitter. Priset kommer att bli högt.
Citera
2020-04-04, 11:58
Avslutad
Agnes Wold, 21 mars:

Citat:
– Föräldrar och nationalekonomer ska vara tacksamma för att svenska Folkhälsomyndigheten än så länge förordar att förskolor och grundskolor hålls öppna. I många andra länder är det utegångsförbud, säger professorn i klinisk bakteriologi.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/agnes-wold-sa-lange-skolorna-ar-oppna-kan-sverige-klara-sig-battre/
Nån journalist som kan fråga kärringen om vi fortfarande ska vara tacksamma?
Citera
Medlem
Citat:
En annan viktig faktor är att SARS-Cov-2 är höljevirus, de kan inte spridas fritt utan kräver vatten för att inte inaktiveras.

Nej men som jag sa det är ju fullständigt ointressant om det teknisk sprider sig i "ren luft" eller bundet till ett par vattenmolekyler. Visst ökar det på vikten men det verkar onekligen som det sprider sig betydligt längre än 2 meter och i synnerhet om luften rör sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
En myndighet är hierarkisk. Tegnell har mycket mer makt än vad ni kan tro.
Det er mulig du har rett. Jeg vet ikke. VG omtalte han som "svensk sjef", og det ligger kanskje noe i det.

Sitat fra VG her:
"SVENSK SJEF: Anders Tegnell, her under intervjuer etter en pressekonferanse, står i spissen for den svenske strategien mot corona: flokkimmunitet og tillitsbaserte tiltak i befolkningen"
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jdEvXb/tegnells-raad-til-norge-kan-vaere-farlig-for-barna-ikke-aa-gaa-paa-skolen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in