2020-04-04, 07:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Så när jag vill skydda min omgivning genom att använda mask så är det bra eller dåligt?

Det är bra. Risken minskar att du smittar. Har de bra skydd är även risken mindre att du själv blir smittad. Det är väl inte socialt accepterat med skydd men kör på. Vi kör på flockmentalitet. Ju fler som bryter barriären, ju fler lär haka på.
Citera
2020-04-04, 07:40
Medlem
Hur andelen av COVID-dödsfall per nation förändrats sedan 30 mars:

+4,17% USA
+2,99% Frankrike
+2,36% UK
+0,57% Belgien
+0,45% Tyskland
+0,27% Turkiet
+0,22% Holland, Sverige
+0,18% Brasilien
+0,05% Ryssland, Schweiz, Portugal
+0,03% Danmark
+0,02% Norge
+-0 Finland
-0,01% Grekland
-0,13% Sydkorea
-1,50% Spanien
-1,73% Iran
-5,87% Italien
Citera
2020-04-04, 07:40
Medlem
Corona verkar bota psykbryt. Undrar om coronan funkar även på könsdysfori.

Regionerne ser et markant fald i antallet af psykiatriske indlæggelser. Det kan skyldes virusfrygt, lyder det.

https://jv.dk/artikel/antallet-af-psykiatriske-indl%C3%A6ggelser-falder-stort-under-coronakrise
Citera
2020-04-04, 07:41
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Löfvén närmar sig med språngsteg åter en tredjedel av väljarna. Vissa ser honom som en landsfader.
Tegnells fanpage på facebook har 60 tusen följare och växer för varje dag. Ifrågasätter man något blir man utskrattad, kallad outbildad bonde och hänvisas till experten Tegnell.
66% står bakom Tegnell.

Sverige är som Nordkorea. Glöm aldrig det.

Det är klassiskt medberoende:

Citat:
Medberoende är ett tillstånd som kan drabba en person som lever tillsammans med en missbrukare, exempelvis en alkoholist, narkoman eller annat destruktivt eller problematiskt beteende. Den medberoende anpassar sitt beteende och sin personlighet efter den som är beroende i hopp om att kunna hjälpa. En del lär sig detta beteende redan som barn medan andra har lärt sig det senare i livet. Karaktäristiska drag hos medberoende är bland annat följande: De känner sig ansvariga för andra människors beteende, är ofta omedvetna om vad de själva vill och behöver, känner sig säkrast när de ger, attraheras ofta av människor med behov, attraherar ofta människor med behov, känner sig uttråkade och tomma om de inte har någon att hjälpa, överengagerar sig, tror att deras beteende är andra människors fel.

Medberoende tenderar att komma från problemfyllda eller dåligt fungerande familjer. Detta förnekar de dock ofta. De avfärdar komplimanger och beröm. Ofta är de rädda för att bli avvisade och tror innerst inne att de inte duger. Det är vanligt att de känner sig som ett offer. Ofta försöker de bevisa att de duger och ett sätt att göra detta för sig själv och andra är att vara behövda.

Man vet att mamma staten beter sig destruktivt men man har blivit så nedtryckt och passiviserad att den personliga välfärden hänger på att hon inte gör det, så man klänger sig hårdare fast vid henne och försvarar allt hon gör samt klandrar de som kritiserar henne.
Citera
2020-04-04, 07:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilken normal människa åker T-bana nu för tiden? Känns ungefär som att sätta in en patron i en revolver, rotera trumman och trycka av mot tinningen. Förmodligen går det bra men oddsen tycks ju vara ungefär desamma att du antingen blir svårt sjuk i corona, eller dör...
Man kanske borde införa pratförbud på bussar och tunnelbanor. Som på ett gammalt hederligt bibliotek. Det borde minska spridningen.
Citera
2020-04-04, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Några punkter som jag vill understryka:
1) Sverige är ett exportland bland MÅNGA andra exportländer
2) Sveriges exemplariska hantering har redan lett till att andra länder börjat följa oss
3) Vi gör skillnad, vi är inte irrelevanta bara för att självhatande svenskar med destruktiv agenda säger det.

Några punkter som jag vill understryka:
1) MÅNGA andra exportländer har också totalkrashat...
2) Sveriges "exemplariska" hantering har gjort oss till internationellt åtlöje. Snälla säg att till och med du förstår att man mäter lykad krishantering i antal döda och att antalet döda gått upp kraftigt i Sverige nu när det står still i Norge och Danmark.
3) jag är inte en självhatande svensk, tvärtom så vill jag gärna känna stolthet över att vara svensk igen och min förhoppning av vi skulle agera i denna kris precis som du beskriver det ovan är nu grusad

Bara så du förstår hur fel din kommentar "Sverige är ett exportland bland MÅNGA andra exportländer" är så klipper jag in nedan,
Citat:
Sverige är ett av världens mest exportberoende länder. Om man tog bort exporten skulle BNP falla med 50 procent. Det är också exporten som… Sverige är ett av världens mest exportberoende länder.
https://www.facebook.com/ekonomifakta.se/posts/180477588696827/

Citat:
Vi gör skillnad, vi är inte irrelevanta bara för att självhatande svenskar med destruktiv agenda säger det.
Nu ser det såklart ut så som du beskriver det ovan när man tror att man som sittande regering har rätt att frångå sina kärnområden, spendera pengarna på sk1t som humanitär stormakt, ensamma barn och hbqt certifiering, och sen som lök på laxen krishantera uruselt och göra allt för att trycka ned negativ oponion med hjälp av sociala-medier krishanteringsgruppen.
Citera
2020-04-04, 07:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Hur andelen av COVID-dödsfall per nation förändrats sedan 30 mars:

+4,17% USA
+2,99% Frankrike
+2,36% UK
+0,57% Belgien
+0,45% Tyskland
+0,27% Turkiet
+0,22% Holland, Sverige
+0,18% Brasilien
+0,05% Ryssland, Schweiz, Portugal
+0,03% Danmark
+0,02% Norge
+-0 Finland
-0,01% Grekland
-0,13% Sydkorea
-1,50% Spanien
-1,73% Iran
-5,87% Italien

Finland Danmark o Norge klarar sig ganska bra.
Citera
2020-04-04, 07:46
Medlem
Citat:
Det kommer aldrig få ett slut. Är det det du menar?
Det som står, att Folkhälsomyndigheten har ändrat sig. Lite sent.
Citera
2020-04-04, 07:47
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kanske borde införa pratförbud på bussar och tunnelbanor. Som på ett gammalt hederligt bibliotek. Det borde minska spridningen.
Jag har en helt crazy ide´, vi sätter landet i karantän och så maximerar vi skyddet från att smittan sprider sig. Kan det vara en bra ide´? Var bara en tanke jag fick...
Citera
2020-04-04, 07:48
Medlem
Citat:
Min fetning. Det beror givetvis på att man inser att man gripits av panik och kört sitt land i botten. Samtidigt så tar man rygg på framgångsrika länder som Sverige, som tidigt visade var skåpet ska stå och som inte greps av panik över ett kinesiskt förkylningsvirus.

Men för i hela helvete.

Nu när Sverige istället får en kraftig ökning.
Det räcker ju med att titta på kurvorna på worldometer för att förstå vartåt det är på väg.

Vad är skillnaden mellan Norge, Danmark och Sverige?

(hint, dom körde en lockdown...)
Citera
2020-04-04, 07:49
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Och varför måste vi hela tiden vara sist på allt? Att det smittar asymptomatiskt är nästan två månader gammalt. Just nu är två månader en hel evighet. Som många säger kommer snart en helomvändning kring masker. Vi har missat allt och dyker upp sist till festen konstant. Snälla ta lite snabba beslut, nästan vad som helst faktiskt.

Ja två dagar i en pågående pandemi är en fruktansvärt lång tid.

Antalet avlidna har hittills fördubblats var 3e dag i Sverige, förutom fredagens siffra på c19.se. Nu är det helg igen och då verkar rapporteringen inte fungera lika bra.

Igår dök det ju upp information från Dr. Campbell att Sveriges rapportering av avlidna skiljer på:

* Death from Covid-19
* Death with Covid-19

här säger han det:
https://youtu.be/fXJ3KGcUopo?t=1656

Jag har följt Campbell sedan början på februari, visst begår han misstag som alla vi andra, men han brukar vara väldigt noga med vad han säger, och det förvånar mig att han i detta fallet inte anger källa.

Om det stämmer det han säger -så tycker jag verkligen det borde granskas hur Folkhälsomyndighetens siffror rapporteras in och vilken information FHM verkligen kräver/begär av regionerna, finns det två siffror (dubbel bokföring) och vilken siffra är det isåfall som de presenterar dagligen på presskonferenserna? Finns det siffror som inte allmänheten får ta del av?

Och som någon nämnde i tråden, äldre som dör på äldreboenden testas inte för covid-19. Betyder det att sådana avlidna inte är med i någon av de ovanstående två siffrorna (om det nu finns två), finns det ytterligare en siffra nånstans? Är det trippel bokföring?

FHM kommunicerade att de skulle avbryta smittspårningen som WHO rekommenderade, dvs den testning som behövs för att hålla så bra koll som man kan ha på smittspridningen i landet:

Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning (2020-03-14)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning

Biträdande statsepidemiolog står på presskonferens 2020-03-31 och säger
"Det är många som skrivs ut och det är många som tillsfrisknar det ska man ju inte glömma."
men har inga siffror, dvs har ingen aning om hur pandemi förloppet ser ut
https://youtu.be/YNNbf2Bl9SQ?t=1245
Vad är kriterierna för friskförklarande i Sverige, följer de WHO:s kriterier för friskförklarande?

Om inte Folkhälsomyndigheten har koll på hur modern tids största pandemi förlöper i Sverige, vem ska då ha det?

Och vad är det för siffror egentligen som rapporteras till WHO och som presenteras för allmänheten?

undrar jag,
Citera
2020-04-04, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Så när jag vill skydda min omgivning genom att använda mask så är det bra eller dåligt?
Nej visst, det är bra men det kräver isf att alla använder det i folksamlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in