2020-04-03, 23:53
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nån vänlig själ som kan uppdatera vilka dagens talking points varit? Fick lösa lite jobbstrul och missat hela dagens coronanews-flöde.
Same shit, diffrent text
Citera
2020-04-03, 23:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nån vänlig själ som kan uppdatera vilka dagens talking points varit? Fick lösa lite jobbstrul och missat hela dagens coronanews-flöde.

Det går till skit. Mer döda än brukligt. Man erkänner att man haft "lite" fel.
Citera
2020-04-03, 23:54
Medlem
Om 2 veckor, alltså 17:e april kommer Sverige ha över 1000 döda. Tyvärr pga dålig regering som endast ger uppmaningar istället för förbud och folk som tror viruset är ett skämt. Sedan kommer det inte finnas plats för patienter och landet kollapsar. Det är min prognos.
Citera
2020-04-03, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vi har väl haft mer eller mindre diktatur ett tag i Sverige nu? Det är bara det att man har kallat det en demokrati

Jag kan ju i alla fall inte se någon större skillnad. Regeringen gör alltid som de vill ändå, oavsett vad folk tycker.
Det är ett problem med den demokrati vi har i Sverige med blocköverskridande samarbeten. Visst kör Frankrike på ett andra val bland dom två största partierna där vinnaren helt får mandat att leda landet? Så borde vi ha i Sverige. Kommer aldrig hända av rädsla för att "spela SD i händerna" (för att använda ett slitet begrepp)..
Citera
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det går till skit. Mer döda än brukligt. Man erkänner att man haft "lite" fel.
Så ni alla besserwissers som har svar på allt, varför berättade ni inte tidigare hur den perfekta lösningen var?
Fan så lätt att kritisera när man inte har något ansvar
Citera
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men vad det inte just den överaktiva biten som var så farlig med coronaviruset? Att immunsystemet går på högvarv till den grad att den börjar bekämpa kroppens egna celler?

Sen exakt hur det skulle påverka dig med din medicinering vet ju inte jag, men kolla en extra gång innan du går för självsäkert ut i samhället, för läkare är inte alltid helt pålitliga. Det finns fler idiotläkare där ute än det finns riktigt bra kan jag säga!

Det fetade: just därför hjälper immunsuperssiva läkemedel personer med autoimmuna sjukdomar, så tillvida deras immunförsvar är pressat så det opererar på en normal nivå.

Givetvis finns det ingen försäkring, men det verkar logiskt som vissa läkare verkar antyda att medicin som trycker tillbaka immunförsvaret på en viss nivå skulle kunna skydda från att bli ordentligt sjuk av Corona.
Citera
2020-04-03, 23:56
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
https://www.aftonbladet.se/a/9v4z2q

Det börjar ju bli uppenbart att pengar går före människor.
Ingen "Big Surprise", men det gör även att vi som kan kommer att göra processen kort med de som är ansvariga om det blir nödvändigt.

Dökött som Dökött.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Jag vet inte vad som är värst, att Regeringen inte förstår att de inte kan och ska få makt utöver vad grundlagen anger eller att de vill ha den.

Jag kan bara tolka önskan om att kunna fatta beslut snabbare än vad som är möjligt via riksdagens gillande som att man ser akuta behov av att kunna genomföra omfattande inskränkningar i folkets frihet på ett sätt som inte skulle passera riksdagen utan omfattande fördröjningar.

Vilken typ av inskränkningar skulle inte passera riksdagen? Vill vi ha dessa?

Finns väl egentligen bar en sak på önskelistan som aldrig skulle kunna passera riksdagen, kraftig inskränkning av yttrandefriheten. Givetvis för att mörka de enorma dödstal som kommer de närmste månaderna.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Jag vet inte vad som är värst, att Regeringen inte förstår att de inte kan och ska få makt utöver vad grundlagen anger eller att de vill ha den.

Jag kan bara tolka önskan om att kunna fatta beslut snabbare än vad som är möjligt via riksdagens gillande som att man ser akuta behov av att kunna genomföra omfattande inskränkningar i folkets frihet på ett sätt som inte skulle passera riksdagen utan omfattande fördröjningar.

Vilken typ av inskränkningar skulle inte passera riksdagen? Vill vi ha dessa?

Jag tror regeringen får samtliga partiers stöd och på ett snabbt sätt kan sätta in mer drastiska åtgärder, stänga barer och gallerior mm. Eftersom många är kritiska mot hur man gjort hittills skulle hårdare tag tagits emot med glädje från övriga partier.

Om man tänker att FHM från början skrämt upp befolkningen hur farligt viruset är skulle vi nog klarat oss ganska bra med den linje vi jobbat på, men men nu får vi göra det bästa av situationen. Det är alltid lätt att vara efterklok.

//Skalman
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon og gode poeng om hvordan det var i Kina

Takk! Du har rett i det du skriver om turistene og du har gode poeng
Hvis det var slik at mange turister har forårsaket smittespredning, så kan det hende at mange av de ikke hadde symptomer.

Det hadde vært interessant om det ble laget en forskningsundersøkelse av noen av de turistene som for ca 2-3 måneder siden besøkte noen av de byene som senere har fått stor smittespredning. Jeg tenker på informasjon om de har vært smittet, har vært syke og informasjon om hvor nær kontakt de hadde med andre mennesker og hvilke aktiviteter de var med på, reisemåte, om de besøkte flere land og byer osv.

Kanskje bare det å snakke sammen eller å puste mens man står for nært et annet menneske, er nok til å bli smittet av det viruset?
De nämnde i italiensk TV att i anslutning till en av småorterna i norra Italien som drabbades först, Vo eller Lodi, var det en slags knutpunkt/genomfartsplats. Typ långtradarfik/vägrestaurang/rastplats, omlastningsplats eller dylikt. Det kan ju förklara smittan där, och den fortsatta smittspridning.

Jag tror att det kommer att smittspåras och forskas mycket när det hela har lagt sig.
Citera
Avslutad
”Alarmist” - Statsministern Stefan:

Citat:
”(...)vi kommer att få betydligt fler döda. Vi kommer att få räkna de döda i tusental. Det är lika bra att vi förbereder oss på det. Andra länder har fått ett snabbare förlopp, vi har medvetet försökt dra ut på det men det betyder inte per automatik att vi får färre svårt sjuka eller färre döda.

Har du någonsin tvivlat på att Sverige har valt rätt strategi?

– Strategin att se till att minimera smittspridningen är rätt. Jag lyssnar på dem som har den epidemiologiska djupkunskapen om hur man kan förlänga förloppet. Det är de som har den bästa kunskapen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-tusentals-kommer-att-do/
Citera
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vika01
Om 2 veckor, alltså 17:e april kommer Sverige ha över 1000 döda. Tyvärr pga dålig regering som endast ger uppmaningar istället för förbud och folk som tror viruset är ett skämt. Sedan kommer det inte finnas plats för patienter och landet kollapsar. Det är min prognos.
Så ni alla besserwissers som har svar på allt, varför berättade ni inte tidigare hur den perfekta lösningen var?
Fan så lätt att kritisera när man inte har något ansvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in