2020-04-03, 23:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Det är ingen som vet hur hög dödligheten är, eftersom man inte känner till mörkertalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, men det är ju en kvalificerad gissning. Men min poäng är att mycket beror på vilken tillgång till avancerad vård som finns att tillgå.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1n9qxB/tva-sjukskoterskor-till-doda-av-coronaviruset-i-storbritannien

En riktig best detta viruset!

Två engelska sjuksköterskor 36 och 38 har fått sätta livet till,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att många i Sverige går omkring och TROR att de redan haft Covid. Typ. Kände mig lite hängig förra veckan, var nog covid.
Jag hoppas förstås att så är fallet, men min magkänsla säger något annat.
Att regeringen nu söker stöd/rätt att kunna stänga ner hela landet, skulle kunna bero på att de fått förhandsinformation på FHMs bredare testning, och att denna visar på att väldigt låg andel i Stockholm faktiskt är smittade. De hade ju gått igenom ungefär hälften av svaren, och skulle vara färdiganalyserat i början av nästa vecka.
Nu ber jag till gud (som jag inte tror på) att jag har fel, och att testerna visar på att vi kommer nå peaken runt mitten av april. Annars blir det nog hård lockdown i påsk.

Fin analytisk förmåga! Jag vart helt och hållet inne på samma.

Slump” testerna är klara och resultatet är inte riktigt vad man hoppats på. Det i kombination med hotande brist på läkemedel, materiell till respiratorerna (slangar mm) samt skenande utveckling av smittade i vårdbehov.

Hoppas hemtester blir tillgängliga snart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De bor mycket närmare varandra i Belgien. 369 inv./km²

I Sverige bor vi 22,7 inv./km²

Dessutom är Bryssel en knutpunkt är det gäller resande pga EU.

Så Belgien påminner inte alls om Sverige bara för att vi har ungefär lika stor befolkning. Vi bor utspridda och de bor nära, nära. Vi påminner mer om Norge 13,9 inv./km² och Finland 16,3 inv./km²
jag vet det. Men kom ihåg att dom ligger 1 månad efter oss i fas också. Men det var ett svar till en alarmist som hövdade att vi i Sverige skulle få flest döda i hela världen.
Citera
2020-04-03, 23:14
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Forskning visar på 0.66 procent dödlighet. Det har publicerats i Lancet, finns länkar i tråden.

WHO är mutat av Kina.

Värdelös hänvisning till länk.
Är det en länk som du har postat eller?

Lancet skulle nog inte ha skrivit något sådant, det tvivlar jag på.

För övrigt vill Kina FÖRMINSKA faran. Inte förstora den.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Mycket enkelt sätt att tillverka ansiktsmasker för privat bruk:

https://youtu.be/lOe_8z8k01U
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Hur är det egentligen med PostNords postiljoner - är de virustestade - kommer de till våra brevinkast flåsande som vanligt efter de trappor de forcerat i vild fläng? Attjooo....som det kan gå, atjoo...host..host..
Citera
2020-04-03, 23:15
Medlem
EnergizerBunnys avatar
https://samnytt.se/hallengren-vagrar-besoka-coronasjuka-utan-munskydd-skulle-inte-gora-det-overhuvudtaget/

Vilken vidrig s***a om det är sant. Och det kan man i så fall lugnt säga med tanke på att hon kostar folk, i synnerhet sjukvårdspersonal, livet.
Citera
2020-04-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
I Belgien dör det nästan 200 om dagen nu. Och dom är 11 miljoner och har karantän.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De bor mycket närmare varandra i Belgien. 369 inv./km²

I Sverige bor vi 22,7 inv./km²

Dessutom är Bryssel en knutpunkt är det gäller resande pga EU.

Så Belgien påminner inte alls om Sverige bara för att vi har ungefär lika stor befolkning. Vi bor utspridda och de bor nära, nära. Vi påminner mer om Norge 13,9 inv./km² och Finland 16,3 inv./km²

När i HELVETE ska folk fatta att resultatet av karantän börjar synas efter 4 jävla veckor, SEN PLANAR DET UT, SEN SAKTA NER. FÖR HELVETE ADIDAS.
Och ja de lever 1 mille mer än Sverige på en yta stor som småland.
Citera
2020-04-03, 23:16
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Precis! Bra hygienrutiner och nolltolerans mot att jobba med symtom tror jag också vi hade kommit lång på. Det känns bara skrattretande när chefen för äldreboenden med smitta påstår att de följt hygienrutiner och att ingen jobbat med symtom, utan att utbrotten istället beror på att folk varit på jobbet upp till 48 timmar innan de första symtomet.

Även skrattretande/sorgligt att så många ute i samhället tror det hjälper att bara använda handsprit för att få händerna rena och alla riktiga idioter som känner sig odödliga med sina plasthandskar och servett-munskydd ute i t.ex kollektivtrafiken och affärerna, handskar som de petar på allt möjligt och sen tar med handskarna i sina ansikten. Tror tyvärr det också kan fallera på äldreboenden, många som använder handskarna fel och tror att de är rena bara de har handskarna på, samtidigt som de tar på saker och sig själva i ansiktet, innan de ska utföra rena vårdmoment. Jag ser det bara framför mig hur en snuvig undersköterska torkar sig själv under näsan och i nästa sekund håller i en smörgås som en boende ska äta.

Ja fy fan, det borde göras en minst 2 dagars utbildning på hur man hantera smitta så det sitter i ryggraden så de kan skydda sig själv och sina patienter. Nu finns det ingen utbildning eller kunskap för att bara för att man har ett FFP2 andningsskydd så hjälper det föga om man kletar runt smittan utan att veta vad som gäller utan det ger bara falsk trygghet.

Jag har nämnt till folk att de borde tänka på att handtaget du just tog på kan vara smittat men möts av skratt att fy fan va löjlig du är.

Suck!
Citera
2020-04-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja det är tufft i krigstillstånd.
Sluta böla nu- hade ni fattat allvaret hade ni inte tänkt på hur tråkigt det va att sitta inne ett par veckor. Herregud.
Men din träskalle

Snart är halva befolkningen smittad. Karantän är lite sent påtänkt. Kostnaderna och följderna blir förödande helt till ingen nytta.
Citera
2020-04-03, 23:17
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Precis! Bra hygienrutiner och nolltolerans mot att jobba med symtom tror jag också vi hade kommit lång på. Det känns bara skrattretande när chefen för äldreboenden med smitta påstår att de följt hygienrutiner och att ingen jobbat med symtom, utan att utbrotten istället beror på att folk varit på jobbet upp till 48 timmar innan de första symtomet.

Även skrattretande/sorgligt att så många ute i samhället tror det hjälper att bara använda handsprit för att få händerna rena och alla riktiga idioter som känner sig odödliga med sina plasthandskar och servett-munskydd ute i t.ex kollektivtrafiken och affärerna, handskar som de petar på allt möjligt och sen tar med handskarna i sina ansikten. Tror tyvärr det också kan fallera på äldreboenden, många som använder handskarna fel och tror att de är rena bara de har handskarna på, samtidigt som de tar på saker och sig själva i ansiktet, innan de ska utföra rena vårdmoment. Jag ser det bara framför mig hur en snuvig undersköterska torkar sig själv under näsan och i nästa sekund håller i en smörgås som en boende ska äta.

Håller med dig fullständigt! Det finns knappt någon personal idag som kan skilja på rent och orent...Jobbar själv på SÄBO, den enda skyddsutrustning som finns är kortärmade förkläden och vinylhandskar. Vilket du alltid ska använda vid patientnäravård. Nu fick vi till oss idag att vi "slösar" med handsprit....det räcker med tvål o vatten. Till saken hör också att åtskilliga inom personalgruppen tillhör riskgruppen som ska vårda de i riskgruppen. Näää, det blir skit av alltihopa"
Citera
2020-04-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
När i HELVETE ska folk fatta att resultatet av karantän börjar synas efter 4 jävla veckor, SEN PLANAR DET UT, SEN SAKTA NER. FÖR HELVETE ADIDAS.
Och ja de lever 1 mille mer än Sverige på en yta stor som småland.
Och dom ligger en bit efter oss i fas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in