2020-04-03, 22:04
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag tittar på Norrbottens siffror. Har varit 4 döda rätt länge där. Undra om min teori stämmer, om att viruset redan varit upp en sväng där. Januari vet jag flera polare där uppe som blev sjuka som satan och turister från Wuhan fanns där uppe december/januari.

Bor några mil från Norrbotten, i mitten på december åkte jag på en riktigt Influensa feber i en vecka. Men en jäkla ihålig hosta drygt 1 vecka efteråt. Höll i sig i cirka 6 dagar. Har åkt på några riktiga säsongsinfluenser men aldrig denna ihållande hosta, nästan bara på natten. Så man kan ju hoppas på att man redan åkt på skiten, men kan ju lika gärna ha varit något annat som snurrat här uppe.
Citera
2020-04-03, 22:05
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Lovade citera ditt inlägg från 22 mars igen efter ett tag. 358 döda än så länge. Dumma, dumma, naiva svensk. Nu betalas priset för inkompetens och oduglighet.

Kommer nog att dö 3 000 - 5 000 av Corona i Sverige.

Dock hälften av dessa är från Järvafältet och dylika områden.

Och nästan >95 % av de Corona-döda är +70 år med underliggande sjukdomar och skulle ändå ha dött inom 2 år - eller av en förkylning.

Skadorna på samhället med mass-arbetslöshet, mass-kriminaltet och psykisk ohälsa tar betydligt längre att reparera. Mångdubbelt fler kommer att dö i förtid av den jättedjupa lågkonkunkturen än av Corona.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Förstår inte hur det funkar. Har corona någon koll på om den är i en Svensk kropp eller en tysk kropp? Borde det inte vara 60% av jordens befolkning isåfall?
Nej, jordens befolkning hänger inte i stora klungor till vardags.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ishotellet?
Luleå - studentstad
Måste finnas massor av studenter och forskare från övriga Sverige och världen.
Citera
2020-04-03, 22:06
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Såna som Niklas Arnberg förtjänar att få fängelse.

Jag tycker också att Niklas Arnberg ska dömas till fängelse. Mer än 60 läkare har dött i Italien av Covid-19 på drygt en månad. Finns ingen anledning att jämföra detta med sässongsinfluensa. Det är gravt vilseledande att jämföra med sässongsinfluensa och bör anmälas till polis och granskningsnämnden.

Citat:
61 Italian doctors have died during coronavirus crisis (March 30, 2020)

CNN https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-outbreak-03-30-20-intl-hnk/h_d385acb67991afbdcf4c87aed856f0e6

Citat:
More Than 60 Doctors in Italy Have Died in COVID-19 Pandemic

https://www.medscape.com/viewarticle/927753
Senast redigerad av singularitet 2020-04-03 kl. 22:16.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av justina
1177 och 113 13 är till för frågor av typen

Jag kan inte andas, ska jag ringa ambulans

Är mormor riskgrupp? Hon är 103 och har diabetes och högt blodtryck

Min fråga kunde dom inte svara på allafall. Men har svårt att tro att 80% av alla i hela sverige ligger på under 120/80 i tryck som ska vara " optimalt"
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
En utav de positiva effekterna när många dött i corona, när vi kommit upp i 5 siffriga antal, är att bostadsbristen kommer minska lite grann.

Allra bäst passar det ju bra här i Stockholmsområdet om vi får ett bortfall på typ 50 - 60 000 individer!

Vad hittar vi för fler positiva effekter efter att coronahärjningen väl lagt sig till ro?
Citera
Medlem
Paladins avatar
WHO: Fler och fler yngre dör av covid-19

CNBC : https://www.cnbc.com/2020/04/03/who-says-more-and-more-young-people-are-dying-from-the-coronavirus.html
Citera
2020-04-03, 22:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Ja det sistnämnda köper jag absolut som smittväg. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, blir jag sjuk kommer jag med all sannolikhet smitta min sambo med salivet.
Men hur mycket virus finns det i utandningsluften hos en vars sjukdom inte brutit ut? Och hur hade Sverige kunnat göra någon skillnad? Jag tror också att personalen i stor utsträckning har smittat de äldre, då hade ett förbud mot närstående inte gjort någon skillnad (undantag för de boende som har en sambo som kommer och hälsar på för att pussas 🙃 ). Att stänga mer samhället efter vi fått en inhemsk spridning tror jag inte heller gjort någon skillnad då personalen på äldreboende ändå varit tvungen att gå till jobbet.
Testa vårdpersonal.
I brist på annat i alla fall med en termometer. Går supersnabbt och behövs inte ens utbildad personal.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.imperial.ac.uk/media/imp...30-03-2020.pdf

[Reproduction number] "... 2.64 [1.40-4.18] for Sweden"

jösses. Ja de ger Norge ett nummer under 1

Om det är så att Sverige inte testar äldre som dör, inte redovisar folk som dör "with Corona", så är ju de siffror för avlidna Sverige redovisar till WHO alldeles för små!

Undrar vad WHO tycker om det?

Italien gör väl tvärtom har jag för mig jag läst nånstans, de redovisar alla som dör, även om de inte hinner testa alla som dött?

De där engelsmännen kan nog sina saker.

c19.se visar 358 avlidna idag.

Nu skulle det behövas en journalist som gräver fram om den siffran är det korrekta dödstalet för Covid-19 i Sverige.

Undrar var Dr. Campbell fått sin info i videon ifrån, att Sverige gör skillnad på "death from Covid-19" och "death with Covid-19". Han reagerade väldigt starkt på det sättet att räkna i videon.

Inte ett ord om Finland i hela rapporten på 34 sidor. Intressant må jag säga.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Även döda antas sprida smittan. Kistorna blir märkta med en droppe stod det någonstans.
Ja, både döda och döda ting.

Det är där handhygienen kommer in i bilden.
Citera
2020-04-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har hört att dom avdödar viruset genom att skjuta sjuka som vägrar att svälta ihjäl. "Det nya röda."
Hellre vill jag bli skjuten än undangömd nånstans i ett äldreboende och kvävas till döds utan ångestdämpning i ensamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in