2020-04-03, 22:02
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Inandas annans utandningsluft och du har spridning.

Än idag finns det mycket närgångna personer som flåsar en i ansiktet.

Sen kan ju romanser på jobbet också förekomma, hormonerna kan vara starkare än förnuftet.

Ja det sistnämnda köper jag absolut som smittväg. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, blir jag sjuk kommer jag med all sannolikhet smitta min sambo med salivet.
Men hur mycket virus finns det i utandningsluften hos en vars sjukdom inte brutit ut? Och hur hade Sverige kunnat göra någon skillnad? Jag tror också att personalen i stor utsträckning har smittat de äldre, då hade ett förbud mot närstående inte gjort någon skillnad (undantag för de boende som har en sambo som kommer och hälsar på för att pussas 🙃 ). Att stänga mer samhället efter vi fått en inhemsk spridning tror jag inte heller gjort någon skillnad då personalen på äldreboende ändå varit tvungen att gå till jobbet.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ishotellet?

Bland annat. Dom kommer upp och kollar på norrsken, ishotellet, åker skoter osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Inandas annans utandningsluft och du har spridning.

Än idag finns det mycket närgångna personer som flåsar en i ansiktet.

Sen kan ju romanser på jobbet också förekomma, hormonerna kan vara starkare än förnuftet.
Även döda antas sprida smittan. Kistorna blir märkta med en droppe stod det någonstans.
Citera
2020-04-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
https://www.imperial.ac.uk/media/imp...30-03-2020.pdf

[Reproduction number] "... 2.64 [1.40-4.18] for Sweden"

jösses. Ja de ger Norge ett nummer under 1

Hade missat detta, men fantastiskt att se Norge kanske ligger under 1. Hoppet finns!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
För att uppnå flockimmunitet måste 60% smittas dvs 6 000 000. Under Spanskan med 5 000 000 invånare dog 38000. Idag skulle alltså ca. 75 000 dö. Om man räknar med bättre behandling idag så borde det bli mindre. Men ändå..

Förstår inte hur det funkar. Har corona någon koll på om den är i en Svensk kropp eller en tysk kropp? Borde det inte vara 60% av jordens befolkning isåfall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hur vet man att de har bra hälsa? Jag åkte med stor säkerhet på COVID-19 och är nu frisk efter två dagar.
Matas du varje dag med viruset ner i dina lungor så spelar det nog ingen roll om du är Gunde Svahn. Lär stryka med efter några veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Italiens trend i 5-dagars perioder

Om man går till Worldometers sida och tittar på 'Daily New Deaths in Italy'-staplarna kan man utläsa följande om man delar upp det i 5-dagars perioder:

Period 1 (29/2 - 4/3) = 86 döda
Period 2 (5/3 - 9/3) = 356 döda (+270)
Period 3 (10/3 - 14/3) = 978 döda (+622)
Period 4 (15/3 - 19/3) = 1964 döda (+986)
Period 5 (20/3 - 24/3) = 3415 döda (+1451)
Period 6 (25/3 - 29/3) = 3959 döda (+544)
Period 7 (30/3 - 3/4) = 3902 döda (-57)

Nu börjar man se att kurvan planar ut, förhoppningsvis fortsätter kurvan gå ner från och med nu.

(Istället för att stirra sig blind på siffrorna dag för dag för att försöka få till en trend, kanske man bör se det i ett annat perspektiv och ta ett steg tillbaka för att få en bättre överblick?)

Här kan du se Covid Trends, och det ser onekligen ut som det vänt för Italien. Pust!
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Lite sarkastiskt skulle man kunna säga att det är mer humant, än att låta människor "drunkna" p.g.a corona i sina hem, som Sverige kommer låta äldre göra inom en snar framtid.

Man skulle alltså få "palliativ vård" i sitt hem, men i verkligheten betyder det väl att de helt enkelt får dö själva, eftersom det inte finns en jävla chans i helvete att man kan undsätta så mycket personal att varenda intensivvårdad äldre i hemmet kan få ha sin egen personal. Personalen räcker för fan inte ens till på sjukhusen där de kan vårda flera inlagda samtidigt. Skulle de räcka till att vårda varenda enskild separat, var för sig, till 100%? Knappast... de gamla kommer att få dö ensamma.

Visst låter "palliativ vård" eller "triage" så fint. Låter inte riktigt lika fint med orden dödshjälp eller avlivas.
Citera
2020-04-03, 22:04
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Veckan

I stockhom?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja om corona sprids så måste ju alla möjliga andra virus också spridas.

Jag tror rätt många svenskar har attityden att man ska inte gnälla över lite förkylning utan vara lite viking och gå till jobbet i alla fall. Utan att tänka på att andra kan bli lidande. Eller rättare, man tänker på hur kollegor och andra faktiskt blir lidande av att man stannar hemma. Karensdag i kombination med låglöneyrken gör inte saken bättre.

Jag blir lika förbaskad varje gång en kollega kommer till jobbet sjuk som en jävla martyr och tror att den gör en bra gärning.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ja det tyder ju på det då läkare och sjukpersonal som har bra hälsa ändå stryker med.
Det är ju en möjlighet men det är idet stora hela inte särskilt många i sammanhanget som gått hädan.

Kan ju också vara att man känner press att jobba och slita för att rädda liv och därmed bryter ned immunförsvaret då det var vila man behövde.

Såg en spansk läkare som intervjuades för en vecka sen eller så och han sa att han kände Covid19-symptom men var tvungen gå till jobbet då man var kraftigt underbemannade.

På ett sätt nobelt men rent krasst - vilken jubelidiot!

Genom att inte följa rekommendationerna kommer han ha ihjäl hundratals på egen hand.
Citera
Medlem
Citat:
Citat:
https://www.imperial.ac.uk/media/imp...30-03-2020.pdf

[Reproduction number] "... 2.64 [1.40-4.18] for Sweden"

jösses. Ja de ger Norge ett nummer under 1

Om det är så att Sverige inte testar äldre som dör, inte redovisar folk som dör "with Corona", så är ju de siffror för avlidna Sverige redovisar till WHO alldeles för små!

Undrar vad WHO tycker om det?

Italien gör väl tvärtom har jag för mig jag läst nånstans, de redovisar alla som dör, även om de inte hinner testa alla som dött?

De där engelsmännen kan nog sina saker.

c19.se visar 358 avlidna idag.

Nu skulle det behövas en journalist som gräver fram om den siffran är det korrekta dödstalet för Covid-19 i Sverige.

Undrar var Dr. Campbell fått sin info i videon ifrån, att Sverige gör skillnad på "death from Covid-19" och "death with Covid-19". Han reagerade väldigt starkt på det sättet att räkna i videon.

Som sagt varken Sverige eller någon av de nordiska länderna visar någon överdödlighet fram till vecka 13. Det kommer att öka naturligtvis och alla länder kommer att få överdödlighet, oavsett om de har en lockdown nu.

https://www.euromomo.eu/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in