2020-04-03, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Många äldre på äldreboende är väldigt svaga. Och personalen måste vara nära dem när de ska kläs på och av, matas, få medicin, lyftas osv. Det bor inga pigga gamlingar som går på vävstuga och gammeldans på äldreboenden. Det är de som behöver matas, har blöjor, måste lyftas i och ur sängen osv.

Eller så har asymptomatisk personal smittat.

Du såg väl Aktuellt?

Svenska FHM hade fel? Det kan väl ändå inte va möjligt? (obs ironi)
Jag tror att det är asymptomatisk eller bara lätt symptomatisk personal som smlttat.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
80%!! Detta ser man ju bara om man testar mycket.

Smittskydden måste sett det när de smittspårade och testade kontakter till smittade Italienresenärer,

att folk testade positivt utan att visa symptom,

så FHM måste känt till detta.

Det kommer nog snart fram att det rapporterades till FHM i ett tidigt skede tror jag.

Edit: FHM ska det vara. är trött

Det är mycket som de borde ha känt till. Mycket som varit känt om viruset i flera veckor i Östasien.

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Sverige är ett av de mest utsatta länderna. Om ett svenskt företag väljer att prioritera Spanien före Sverige i dagens läge är det fan rätt åt dom att Frankrike beslagtar rubbet. Svenska staten borde ha exproprierat hela leveransen och tagit hem den. Det har varit klart och tydligt från början att EU länderna ej delar med sig när skiten träffar fläkten.

Sverige ska som vanligt vara lite duktigare än andra och kan inte göra sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi kan nu börja konstarera en sak:

Anders Tegnells (personligen)
vägran att inse att coronavirus kan smitta upp till 2 dagar innan man känner någon som helst symtom, har lett till vår exposiva situation i Sverige med extremt många nedsmittade äldreboenden. Det har verkat precis 100% rakt emot det han själv har repeterat om och om igen att "skydda våra äldre äldre".

Anders Tegnell är en katastrof för vårt land, kanske inte beroende på okunskap, men beroende på en sådan total oförmåga att ta till sig nya fakta, ny kunskap.

De har hittills vägrat vända för det är att erkänna att de hade fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tegnell erkänner fel :

Tegnell erkjenner at Sverige kunne startet tiltak mot koronaviruset tidligere

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at Sverige kunne gjort mer i en tidligere fase av koronautbruddet, men at han ikke trodde det ville bli så ille.

Han forklarer den sene responsen med at mange ikke forsto alvoret i det som skjedde i Kina.

– Mange av oss så på det som skjedde og tenkte «det trengs kanskje ikke bli så mye mer», sier Tegnell.

https://www.nrk.no/urix/tegnell-erkjenner-at-sverige-kunne-startet-tiltak-mot-koronaviruset-tidligere-1.14972575

"Rätt man på rätt plats.., var det ja.."

Jag förstod genast Kina stängde allt möjligt i jättelik skala att detta är mycket allvarligt. Kina hade inte stängt massor med industrier till enorma kostnader för en vanlig influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Förstår inte vad du säger?? I Wuhan körde man ju strategin: svälta ut viruset, vilket varenda land i hela världen gör. Utom ett.
Om det är meningen att viruset ska ”svältas ut” i de här länderna så funkar det inte speciellt bra. Covid-19 ökar i varenda land i världen, utom ett.
Citera
2020-04-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Någon som vet om de senaste sjuksköterskorna som dött i UK hade bakomliggande? Eller fullt friska?

Gissar på rökare. 90% av all vårdpersonal vwrkar röka. Egen empirisk undersökning....
Citera
Medlem
Italiens trend i 5-dagars perioder

Om man går till Worldometers sida och tittar på 'Daily New Deaths in Italy'-staplarna kan man utläsa följande om man delar upp det i 5-dagars perioder:

Period 1 (29/2 - 4/3) = 86 döda
Period 2 (5/3 - 9/3) = 356 döda (+270)
Period 3 (10/3 - 14/3) = 978 döda (+622)
Period 4 (15/3 - 19/3) = 1964 döda (+986)
Period 5 (20/3 - 24/3) = 3415 döda (+1451)
Period 6 (25/3 - 29/3) = 3959 döda (+544)
Period 7 (30/3 - 3/4) = 3902 döda (-57)

Nu börjar man se att kurvan planar ut, förhoppningsvis fortsätter kurvan gå ner från och med nu.

(Istället för att stirra sig blind på siffrorna dag för dag för att försöka få till en trend, kanske man bör se det i ett annat perspektiv och ta ett steg tillbaka för att få en bättre överblick?)
Senast redigerad av SuntSense 2020-04-03 kl. 22:00.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
https://www.imperial.ac.uk/media/imp...30-03-2020.pdf

[Reproduction number] "... 2.64 [1.40-4.18] for Sweden"

jösses. Ja de ger Norge ett nummer under 1

Om det är så att Sverige inte testar äldre som dör, inte redovisar folk som dör "with Corona", så är ju de siffror för avlidna Sverige redovisar till WHO alldeles för små!

Undrar vad WHO tycker om det?

Italien gör väl tvärtom har jag för mig jag läst nånstans, de redovisar alla som dör, även om de inte hinner testa alla som dött?

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hyfsade felmarginaler på antalet smittade. Det där hade ju jag kunnat slängt ihop. En sån uppskattning betyder ingenting. En model av många.

De där engelsmännen kan nog sina saker.

c19.se visar 358 avlidna idag.

Nu skulle det behövas en journalist som gräver fram om den siffran är det korrekta dödstalet för Covid-19 i Sverige.

Undrar var Dr. Campbell fått sin info i videon ifrån, att Sverige gör skillnad på "death from Covid-19" och "death with Covid-19". Han reagerade väldigt starkt på det sättet att räkna i videon.
Citera
2020-04-03, 21:57
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Men de kan ju göras genom omröstning i riksdagen. Skulle dom inte ha majoritet till detta tror du? Alla är ju medvetna om krisen och skitsnack och pajkastning har ju knappt förekommit under corona så här långt (har bara hört Magdalena Andersson snacka skit om SD ett par gånger i samtal om Corona).

Regeringen kommer ju knappast stänga ner sverige när deras expert Tegnell är helt emot heller.

MP vill få in klimatarbete i coronabeslut?

Jag tror att politikerna kommer ta över istället för FHMs folk, våra kära politiker känner att skiten är på väg mot fläkten och handlar för att göra det enda vettiga och det är att stoppa spridningen på ett mer konkret sätt och även rädda sina egna usla skinn.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ska man stängde ute personalen också, den kan ju föra in smittan på boendet trots att det råder besöksförbud, ja, och även om personalen testas.

Dessutom trotsas besöksförbudet, du är naiv tycker jag.

Jag läste en artikel om en sköterska som låste in sig med de gamla patienterna och stannade hos dem 24/7 tills vidare, ingen in och ingen ut. Minns inte om artikeln fanns här i tråden eller om jag hittade den på nätet.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att det är asymptomatisk eller bara lätt symptomatisk personal som smlttat.
Vi bryr oss inte om vad du tror. Kom med fakta istället!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ingen aning men det mesta tyder på att det är som med SARS1 (eller Mers?) Att ju mer virus du utsätts för, desto sjukare blir du. Det vore inget nytt när det kommer till virus men det är obekräftat ännu gällande sars-cov2.
Ja det tyder ju på det då läkare och sjukpersonal som har bra hälsa ändå stryker med.
Citera
2020-04-03, 21:58
Medlem
Haloumis avatar
Jag tittar på Norrbottens siffror. Har varit 4 döda rätt länge där. Undra om min teori stämmer, om att viruset redan varit upp en sväng där. Januari vet jag flera polare där uppe som blev sjuka som satan och turister från Wuhan fanns där uppe december/januari.
Citera
2020-04-03, 21:58
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Regeringen har precis bevisat sig vara ett gäng efterblivna drägg.

Att ge dessa mordiskt sinnade landsförädare extra makt är självfallet uteslutet.

Vem kan stoppa dem just nu, inte du eller jag varjefall, rösta rätt nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in