Citat:
Ursprungligen postat av
kolingen321
Mitt stillfront har gått relativt bra. Men lite tråkigt med så sega rörelser hehe. När tror ni nästa bitcoin dipp kommer ? Skulle vilja ta ut hälften av stillfront och sätta dom i Bitcoins. Eller finns det något annat man kan investera på Stockholm börsen som ni gillar som har stor volatilitet?
Något svårt att svara på
anser jag då vi i princip har något som man skulle kunna tolka som ett sk "Black Swan". Det betyder att åtminstone jag tar mindre hårt på saker som vanligtvis betyder A eller B och till betydligt större del hela tiden söker bekräftelse för olika typer av vändningar osv.
För BTC har vi t ex ett dödskors (SMA50/200) på dagliga, något som historiskt för BTC innebär att rejäla vinster finns att hämta om man går 100% BEAR och att man ganska kvickt bör sälja av allt om man föredrar att sitta lång.
Oavsett gör detta "Black Swan" att åminstone jag ser all data som möjligt suspekt (högre osäkerhet). På ett längre perspektiv tolkar jag på mitt håll detta som att det bästa i ett sådant case är att i den mån det är möjligt köpa lokala bottnar som uppstår. Jag höjde t ex på ögonbrynen rejält när RSI14 för veckodatan gick under 20 (!) för OMXS30, DJI och S&P500.
Detta har historiskt endast inträffat när börserna är vad som bäst kan beskrivas som orimligt lågt värderade. Dvs en gigantisk blinkande skylt med texten "KÖPLÄGE" dök då upp för min del då det innebär att det, åtminstone historiskt, är väldigt svårt att inte göra en vinst om man går lång (tänk 12 månader) i olika bottnar som uppstår. Detta helt oavsett om det sedan vänder ned ytterligare 20% eller ej.
Utöver det har vi vissa andra makrofaktorer som det amerikanska presidentvalet i november där "vi" har en nuvarande president som bygger hälften av sin kandidatur på att börsen och jobben går bra. Något som bl a användaren Koshar1 också är inne på.