2020-04-03, 14:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Okej, tack för svaret. Du kan inget om ämnet, det håller jag med dig om.
Jag är extremt påläst på corona, läser artiklar 2 timmar per dag, och ser omedelbart om t.ex CNN kommer med fel fakta. Just saying.

Antalet corona-smittade och -döda fördubblas ungefär var 3:e dag tills toppen nås, av hittills oklar anledning. Det innebär att USA kommer att ha 10.000 döda om 2.5 dagar och 20.000 om 5.5 dagar. Du kan själv kolla då. P.S. jag är matematiker.

Detta är exempel på fakta som inte påverkar börsbolagen på sikt. Det är alltså ointressanta detaljfakta för att förutspå Telias börskurs 2021.

Däremot slog corona fruktansvärt mot världens ekonomi från ca 1 mars. Inte ens detta kunde börsexperterna förutse 18 februari, 10 dagar innan. Jag och andra på FB gjorde det. Så försök inte kleta "du har fel" på mig. Det är andra som bevisat sin inkompetens. och de har tom hög lön för att svara fel.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-04-03 kl. 14:54.
Citera
2020-04-03, 14:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Mitt stillfront har gått relativt bra. Men lite tråkigt med så sega rörelser hehe. När tror ni nästa bitcoin dipp kommer ? Skulle vilja ta ut hälften av stillfront och sätta dom i Bitcoins. Eller finns det något annat man kan investera på Stockholm börsen som ni gillar som har stor volatilitet?

Något svårt att svara på anser jag då vi i princip har något som man skulle kunna tolka som ett sk "Black Swan". Det betyder att åtminstone jag tar mindre hårt på saker som vanligtvis betyder A eller B och till betydligt större del hela tiden söker bekräftelse för olika typer av vändningar osv.

För BTC har vi t ex ett dödskors (SMA50/200) på dagliga, något som historiskt för BTC innebär att rejäla vinster finns att hämta om man går 100% BEAR och att man ganska kvickt bör sälja av allt om man föredrar att sitta lång.

Oavsett gör detta "Black Swan" att åminstone jag ser all data som möjligt suspekt (högre osäkerhet). På ett längre perspektiv tolkar jag på mitt håll detta som att det bästa i ett sådant case är att i den mån det är möjligt köpa lokala bottnar som uppstår. Jag höjde t ex på ögonbrynen rejält när RSI14 för veckodatan gick under 20 (!) för OMXS30, DJI och S&P500.

Detta har historiskt endast inträffat när börserna är vad som bäst kan beskrivas som orimligt lågt värderade. Dvs en gigantisk blinkande skylt med texten "KÖPLÄGE" dök då upp för min del då det innebär att det, åtminstone historiskt, är väldigt svårt att inte göra en vinst om man går lång (tänk 12 månader) i olika bottnar som uppstår. Detta helt oavsett om det sedan vänder ned ytterligare 20% eller ej.

Utöver det har vi vissa andra makrofaktorer som det amerikanska presidentvalet i november där "vi" har en nuvarande president som bygger hälften av sin kandidatur på att börsen och jobben går bra. Något som bl a användaren Koshar1 också är inne på.
Citera
2020-04-03, 15:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Utöver det har vi vissa andra makrofaktorer som det amerikanska presidentvalet i november där "vi" har en nuvarande president som bygger hälften av sin kandidatur på att börsen och jobben går bra. Något som bl a användaren Koshar1 också är inne på.
Trumps enda lyckade område har varit extrmet låg arbetslöshet och stigande börs. Det är uppenbart från olika uttalanden av personer kring honom att han lever för det. Börskurserna i USA var så uppumpade att jag själv inte trodde det var sant, som om stor-business i USA köpte aktier till högre priser bara för att visa sitt nöje med Trump.

Då kom corona och orsakade den snabbaste börs-kraschen någonsin. De senaste 2 veckorna har arbetslösheten stigit det snabbaste någonsin. USA kommer alldeles snart att ha flest corona-döda i världen, fast Trump sa att corona var under kontroll. Corona visar på att USA som ett rikt land har en urusel koordination, urusla lager, urusel sjukvård, extremt ömtåligt arbetsliv med miljoner människor som lever dag för dag.

Allt detta gör att Trump kommer att få de lägsta röst-siffrorna någonsin i valet i höst. Trots att Biden också är ett stolpskott.

Jag är säker på detta. Tyvärr kan jag inte se någon nytta med den kunskapen, jag vet inte hur det kommer att slå på USA-börsen med Trump borta ur leken. Sannolikt blir investerarna mindre glada? Lägg därtill raset i USA- och världs-ekonomin så ser det inte särskilt ljust ut för USA-börserna de kommande 1-3 åren. Hur stort det slår i Sverige vet jag inte, men det är ingen fördel för Stockholmsbörsen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-04-03 kl. 15:08.
Citera
2020-04-03, 15:15
Medlem
Sålde olja idag som jag köpte igår med 37% vinst vilket ifs var trevligt men som jag skrev i en annan tråd, går det att sitta på mini future (hade köpt olja i mini future) under lång tid? De är väl lämpade för ett par månader? Eller kommer jag ihåg fel? Certifikat är väl mer lämpade under en eller några få dagar iaf så det kanske hade var mig bättre med ett certifikat i sammanhanget. Saken var att jag tänkte köpa lite mer på sikt (flera månader typ men nu kunde jag inte hålla mig från att sälja). Med mini Future stiger väl Stop/loss i och med att underliggande stiger vilket isåfall stressar en av sälja då man annars riskerar att bli ”knockad”? Kommer jag ihåg rätt från mina gamla studier? Tankar?

Och en annan relaterad sak. Jag har ett par aktier som minifutures (intrum, Investor, Securitas) för jag tror de går upp på sikt. Men som sagt detta kan ju ta månader eller till och med år. Så då kommer vi till frågan igen hur länge minifutures lämpar sig att ha och ungefär hur lågt den måste sjunka innan den blir knockad på ett ungefär osv. Hade det kanske varit bättre att köpa dessa i vanliga aktier om sikten är + 5 månader ex?
Senast redigerad av Fineman 2020-04-03 kl. 16:05.
Citera
2020-04-03, 15:25
Medlem
Om fem minuter smäller det ser vi något ras idag på nyse, dow ner -5? Har ingen aning allt är väldigt volatilt nu...
Citera
2020-04-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Om fem minuter smäller det ser vi något ras idag på nyse, dow ner -5? Har ingen aning allt är väldigt volatilt nu...

Du kan ju få lite guidning av terminerna
https://m.se.investing.com/indices/us-spx-500-futures-streaming-chart

Ser lugnt ut nu
Citera
2020-04-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är det inte.R0 är ungefär 3. Då är det över riktigt snabbt om man inte tar till kraftiga karantänsåtgärder. Det kommer att vara över i Maj senast. Särskilt i USA. Även i Sverige.

Med över menar jag då viruset. Kanske inte paniken, de ekonomiska problemen och de stängda gränserna.
Jadu, jag hoppas naturligtvis att du har rätt, men jag fattar liksom inte hur ett innesittande folk i USA ska smitta varandra så fort. Jag är ju ingen matematiker men i min hjärna kommer detta inte vara över snart. Det är ju bara New york och några andra ställen som är hårt drabbade ännu också.
Citera
2020-04-03, 18:29
Medlem
Behöver tips och hjälp. Äger fonder och har inte sålt av. Totalt sett har de gått ned 5% sedan jag startade och de var uppe på 21% innan Corona slog till.
Jag behöver inte pengarna på flera år men vill ändå göra fynd. Tycker ni jag ska sitta kvar i båten eller sälja av?
Citera
2020-04-03, 19:01
Medlem
En svår för att inte säga omöjlig fråga att svara på. Men dina fonder verkar ha klarat sig bra i dessa tider så du kanske ska ligga kvar där? Vill man vara lite trygg så är det nog Big Pharma som gäller typ Astra Zeneka och livsmedel som ICA och Axfood. Om man tror på en relativt snabb vändning finns det ju en hel del. Jag har en stor mix av lite allt möjligt. Det är i mångt och mycket bolaget som gör det och sedan trenden. PEAB går bra i dessa tider tex. men kursen har tagit oförtjänt mycket stryk. Jag äger ju i dessa bolag men att göra sin egen analys är ju det finaste som finns. Jag älskar aktier men svårt i dessa tider.
Citera
2020-04-03, 19:02
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är extremt påläst på corona, läser artiklar 2 timmar per dag, och ser omedelbart om t.ex CNN kommer med fel fakta. Just saying.

Antalet corona-smittade och -döda fördubblas ungefär var 3:e dag tills toppen nås, av hittills oklar anledning. Det innebär att USA kommer att ha 10.000 döda om 2.5 dagar och 20.000 om 5.5 dagar. Du kan själv kolla då. P.S. jag är matematiker.

Detta är exempel på fakta som inte påverkar börsbolagen på sikt. Det är alltså ointressanta detaljfakta för att förutspå Telias börskurs 2021.

Däremot slog corona fruktansvärt mot världens ekonomi från ca 1 mars. Inte ens detta kunde börsexperterna förutse 18 februari, 10 dagar innan. Jag och andra på FB gjorde det. Så försök inte kleta "du har fel" på mig. Det är andra som bevisat sin inkompetens. och de har tom hög lön för att svara fel.
Bra inlägg!
Jag sålde också av i tid. Fattar inte heller att det skulle vara så svårt att inse att börsen skulle gå ner..
Men det finns även andra faktorer som spelar in.
Har nu köpt en massa aktier och min portfölj är fortfarande + 275,4 %
Folk pratar om fonder...
Bra..fortsätt så...ingenting för mej iaf..
Jag är aktiv på börsen för att tjäna pengar, inget annat.
Citera
2020-04-03, 19:04
Medlem
TheAlamos avatar
Det har inte så mycket med hur många som dör att göra utan hur många som blir smittade och i sin tur karantänen som förstör ekonomin.
Citera
2020-04-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TungPhung
Behöver tips och hjälp. Äger fonder och har inte sålt av. Totalt sett har de gått ned 5% sedan jag startade och de var uppe på 21% innan Corona slog till.
Jag behöver inte pengarna på flera år men vill ändå göra fynd. Tycker ni jag ska sitta kvar i båten eller sälja av?

Du säger att du inte behöver pengarna på flera år. Sälj dom inte. Dom kommer att studsa tillbaka på 21% i sinom tid, inom 1, 2, eller 5 år vet vi inte. Tvärtom borde du öka andelen i dina fonder, eftersom det är "rea" nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in