2020-04-03, 17:12
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Du vill verkligen att viruset ska utplåna mänskligheten eller varför hänger du här och maniskt framhäver hur illa det kommer att gå? Det är inte i närheten av ett lika stort hot som till exempel ett världskrig, så lugna dig med domedagssnacket lite.

Hur vet du det? Vi har aldrig haft en corona pandemi förrut.
Citera
2020-04-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det finns tydliga positiva effekter av lockdown i italien.
I övriga länder har det inte gått tillräckligt med tid ännu. Effekter kommer efter 3-4 veckor.
Förra veckan var som allra värst för italien eftersom smittspridningen var som värst när lockdown infördes. Man har räknat på hur många som fått akutvård pga andnöd som effekt av covid19 - och i förrgår var det hälften så många som i början av lockdown. Dödstalen har också stbiliserats och kommer förhoppningsvis att minska framöver.

Att det har en liten effekt motsäger jag mig inte. Men effekten är förmodligen mer eller mindre betydelselös efter ett visst skede. Och dom flesta länder har passerat det skedet, speciellt USA och New York.
Därför kanske det är bäst att skita i det för att rädda det som räddas kan av USA, för karantän kommer trasa sönder landet i tusen bitar.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag är ingen statistiker eller matematiker så därför har jag en fråga angående flockimmunitet. Där säger man att vi måste uppnå 60 procent smittade för att sjukdomen ska dö ut.
Men gäller dessa 60 procent oavsett folkmängd? Borde inte flockimmuniteten inträda vid lägre procent i en liten by än i Stockholm.

Ja. Det finns så många faktorer i det där så att ingen kan säga säkert när den uppnås. Finns siffror från 30-90% i princip. Väldigt stort spann.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Nu har jag även delat in Kazakstan, Algeriet och Ukraina i regioner (gjorde dessutom Turkiet tidigare idag) se länkar under

Data är fortfarande från i morgon tidigt (det tar numera kanske 7 timmar att uppdatera kartan så gör det bara en gång om dagen), men tycker det är intressant att se de nya regionala indelningarna. Tycker man nu med indelat Ukraina extra tydligt ser "Moldavien-klustret" eller vad vi nu ska kalla det. Hur det är många smittade och börjar dö en hel del i Moldavien, i Ukraina norr för Moldavien samt regioner i Rumänien när Moldavien.

Bekräftade smittade per miljon invånare:
https://i.ibb.co/JnhyzJF/covid19-20200404.png

Döda per miljon invånare:
https://i.ibb.co/nbpb75N/covid20dead-20200404.png

Observera att det är stora bilder med mycket detaljer så ni kan zooma en hel del.

Fantastisk insats! Detta är till stor hjälp för att få en total överblick av situationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Enligt Tegnell så har de flesta av deras modellerare kommit fram till en peak inom 2-3 veckor. Ska bli intressant att se om det stämmer.
Tegnell håller med statsministern om att vi kommer gå till fyrsiffrigt antal döda men att allt hänger på hur vi kan ta tag i smittan på äldreboenden.

Det är nog lite svårt att beräkna det där.
Sthlm kanske har peakat om 2-3 veckor. Men tveksamt om övriga landet har det.
Citera
Avslutad
En ny platt 95'' Qled, en Porsche 992 Turbo och en Day cruiser
eller
Mormor?

Jag väljer mormor. Väldigt många verkar föredra prylarna. Och dessa förefaller vara vänstertomtar hela bunten.
Citera
2020-04-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Enligt statistik på döda och på nya bekräftade fall. Det går ju knappt ner något alls, ens i Italien som haft det längst av alla EU länder. Dom pendlar mellan 4-5000 nya fall om dagen, och det dör nästan 1000 pers varje dygn.

Jag kallar inte det lyckat. Om USA ska köra samma taktik så ruinerar dom både storpamparna och myrorna på gatan, det är en katastrof.

Hade Italien låtit det spridas fritt som Sverige hade man haft skyhögt fler smittade och döda idag. Man kan tydligt se att det peakade runt 20_e mars. Sedan har kurvan planat ut och till och med minskat.
Frankrike har en dramatisk minskning av nya fall de senaste dagarna. Även Österrike har en mycket positiv utveckling.
De länder i Europa som ser sämst ut i nuläget är Sverige och Danmark där man inte ser någon tendens till minskning alls. Varför Danmark inte får någon effekt är kanske för att de fortsätter att pendla mellan Köpenhamn och Malmö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag tror att det du säger kan fungera förutsatt att karantänen sätts in väldigt tidigt. Rumänien satte in sin från dag ett när dom fick sitt första fall. Nu har dom trots det nästan 100 döda, trots att dom ligger långt efter oss i fas dessutom.

Karantäner som sätts in när som i Spanien eller Italien dog 500/dygn, då är det sedan länge försent och verkningslöst. I Sverige har vi förmodligen en halv miljon smittade minst, det är försent.

Har inte Rumänien endast karantän för alla över 65? Tyckte jag läst det. Så kan ha fel. De får gå ut mitt på dagen och handla i närheten.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Enligt Tegnell så har de flesta av deras modellerare kommit fram till en peak inom 2-3 veckor. Ska bli intressant att se om det stämmer.
Tegnell håller med statsministern om att vi kommer gå till fyrsiffrigt antal döda men att allt hänger på hur vi kan ta tag i smittan på äldreboenden.

Hahahahaha, du drömmer!
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det är troligt att de kommer att gå över 1000 döda i Sverige säger superhjälten Tegnell nu..

Självklart! Ligger dödligheten på bara 0,02 procent så kommer 2000 svenskar att dö om hela befolkningen smittas så småningom. Blir det bara 1000 döda i slundan så borde AT adlas!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Den här diskussionen är inte rättvis eftersom jag som du inte kan spå i kaffesump.
Är man inte vänstermupp så behöver man inte vara spåkärring för att se att Sverige valde en farlig väg redan från början. Men så går det när man tror man är bäst på allt. Tyvärr det svenska folket som får lida men de tycker ju utvecklingen är fantastisk och ger regeringen högt betyg samtidigt som sjukvården (redan innan viruset) går på knäna och dödstalen slår nya rekord varje dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det är troligt att de kommer att gå över 1000 döda i Sverige säger superhjälten Tegnell nu..

Löfven säger att tusentals kommer dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in