Citat:
Ursprungligen postat av
MbmA
Förstår överhuvudtaget inte kritiken mot Tegnell. Han är en hjälte vilket kommer visa sig när viruset är borta eller vi har blivit immuna. Nej, man får inte viruset flera gånger.
Hans uttalanden har varit helt i linje med hans agerande från första uttalandet i media.
Att han säger att viruset inte skulle komma till Sverige är ju ren taktik. Säger han som det är hade fake News media lagt all krut på detta och fått det till jordens undergång med en sinnessjuk hamstring.
Sverige kommer komma ur detta först medans andra länder kommer få stänga ner i omgångar.
Det finns ju ingen som helst stringens i myndighetens uttalanden de senaste månaderna? Detta alltifrån då att generaldirektören gick ut och talade om att det är helt osannolikt att viruset ska spridas i Sverige, den 31/1 i SVD.
Det finns ju flera intervjuer - där de motsäger sig själva och både hänvisar till WHO:s riktlinjer - samtidigt som man säger att man valt en annan väg än WHO. I en och samma intervju. Helt utan att presentera vilket underlag man bygger detta på.
Hur professorer inom epidemiologi, virologi, immunologi i Sverige har reagerat på detta - går enkelt att läsa i
DN, SVD, (däribland Cecilia Söderberg Naucler, Björn Olsén, Joacim Rocklöv, osv).
Jag är rädd, att detta kanske inte är fråga om luddighet - utan en fråga om att man faktiskt inte vet vad man håller på med. Att man i värsta fall väljer, att här rädda ansiktet, framför att rädda andra människors liv.
Hur världsledande epidemiologer har reagerat på Sveriges stretegi - kan man läsa i
The Guardian och medicintidskriften
The Lancets senaste artikel om viruset.
1. - Vad vet Tegnell och Carlson, som allmänheten, fackmän och hela resten av världen inte vet?
2. - Vem ska kunna dra i nödbromsen nu, om man valt bort att lyssna på forskares alla upprop?
3. - Vad har Carlson, Tegnell för speciell kompetens - utöver ämbetsmän, läkare?*
4. - Var är alla underlag som ligger till grund för deras beslut? Varför redovisas inte dessa öppet, som i andra demokratier..?
Den där killen i affären igår som stod o snackade i handsfree i häcken på mig rakt över avspärrningstejpen på golvet.. Om hur jobbigt det är att folk inte går ut på krogen nu "pga den däringa coronan." Snubben dagen innan som fick gå före, och nysa på nästa kund istället..
Solidaritet i 35-årsåldern av idag är en schimär.
Detta vet både myndigheter och makthavare.
Är man som jag, en kvinna på 45+, har man levt igenom en del svensk historia.
Det skadar inte att läsa på lite om åren 1986, 1990, 1994, 1998, 2003 i Sverige.
För perspektiv, om inte annat.
Det är inte ett bra tecken att statsepidemiologen dyker upp i Skavlan eller drar Fredagsskämt samtidigt som Sverige passerar 100 avlidna i smittan på några veckor. De borde naturligtvis ägna all tid i media åt sitt jobb. För att rädda liv. Ingenting annat. Kränga memoarer om hur orättvist det är med kritik, kan de göra om 20 år.
Tro mig.
Utöver "läkare" och nån uppsats från Linköpings universitet & ett dyslektiskt anförande på 2 A4..