2020-04-03, 16:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu kan man använda google för att kolla hur social distansering funkar i olika länder, städer och regioner. Sverige är sämst.

Från en blogg:

I våra nordiska grannländer har rörelserna vid det som kallas "Transit stations" minskat högst påtagligt. Vi ser att Norge har en nedgång med 57 procent, Danmark med 60 procent och*Finland med 59 procent. Det är mycket bra resultat, då beräkningar visar att det krävs att mellan 50 och 75 procent av alla smittoöverförande kontakter ska elimineras för att Covid-19 ska upphöra att sprida sig.
I Sverige är nedgången tyvärr bara 36 procent, vilket kan vara för lite. Vi ser också att de övriga nordiska ländernas kurvor för nya fall viker av nedåt, medan något sådant definitivt trendbrott inte tycks ha skett i Sverige. Ännu i alla fall.

https://www.ekonomism.us/entry/utvaerdera-coronabekaempningen-i-realtid?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Pdf på Sverige.
https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-03-29_SE_Mobility_Report_en.pdf

Och där lurade man sig själv: "vilket kan vara för lite". Den svenska siffran är lägre (vi har inget förbud att röra sig ute), så tar man de andra ländernas (där man har förbud) siffror som en sanning/måttstock för vad som krävs.

Snarare är det så att de andra ländernas siffror är för låga, de ska ju hålla sig hemma.
Citera
2020-04-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Jag förstår att du aldrig kommer att fatta att du har fel, men till alla andra: Detta stämmer inte.

Haha det där säger ju tom din älskling Tegnell. Va pratar du om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja, högsmittsamma sjukdomar som mässlingen kräver 90% och ett virus som Corona 60%

https://www.vt.se/nyheter/flockimmunitet-en-oundviklig-konsekvens-om6555525.aspx

R0>3 för COVID19 = 70-80~%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja DET DÄR har jag också undrat över... Även om man står med två meters mellanrum i kön, så kan det säkert (eller kanske?) hänga kvar droppar i luften när man går framåt, efter att den som var närmsast före har gått framåt... Det är ju inte många sekunder däremellan. Tur att man är lång - dropparna faller ju nedåt! Värst är det för kassörerna - de får allas droppar på sig där de sitter...

Tänker också att ventilationen i taket gör att luften cirkulerar i rummet och därmed att dessa partiklar kan finnas både högt och lågt dessvärre... Förhoppningsvis sjunker de till marken trots det.
Citera
2020-04-03, 16:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag börjar förstå vad Flashback handlar om. Personer utan koll som uttalar sig om saker de inte förstår.
Men du har ju koll?

Hur många svenskar behöver bli immuna, skulle du säga?

"de allra flesta av oss kommer att få det här", sagt om corona på PK med SL, FHM och MSB. Hur ska jag, som okunnig skogstant, förstå det?
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hur många IVA platser finns det på Skånes universitetssjukhus Malmö?

Det finns totalt 80 i Skåne tror jag. Det lär väl bli som i Stockholm där man dubblar upp det. Det hade dock varit guld värt om vi kunde få landet i olika faser, stäng ner skiten helt så att Stockholm kan släppa sina resurser till resten av landet.

Som det ser ut nu får hela landet vårda Stockholmare för att när det är dags för oss andra, så finns inga platser. Man kanske skulle köpa en jolle och dra till Tyskland, de verkar generösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ärligt talat orkar jag inte förklara för dig. Att du läst någonstans att 60% behövs är helt enkelt fel, och det får den som skrivit det stå för. Du kan hitta svaret ganska lätt om du bara googlar lite.

Nej du får jättegärna svara! Vi har ju uppenbarligen missat något. Om nu svaret är så enkelt så kan du väl lika gärna svara- vid vilken % når vi flockimmunitet?
Citera
2020-04-03, 16:37
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
det är just det som ej funkar det är för sent. To late!!
Så vad har vi för nytta av att älta detta under pågående kris?
Nu får vi spela med given hand och fokusera på de bästa åtgärderna!
Lev i nuet, gamle man.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Vad är det exakta antalet på IVA just nu?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Har man inte tagit hand om sin hälsa så finns det liten risk att man kan råka illa ut framöver.

Sockersjuka och fetma får man exempelvis om man äter slarvigt under lång tid och inte rör på sig. Hjärt och kärlsjukdomar kommer sedan som ett brev på posten...

Corona är för att plocka hem de människor som mer eller mindre är livsodugliga utan mediciner.

Stämmer ju inte helt riktigt. Det här skitviruset kan plocka en även om man gjort allt rätt och är relativ ung. Sedan för att bli smittad krävs bara ett ynka snedsteg. Det är som ett lotteri och en jävla dåligt sådant. Få denna sjukdom även frisk i övrigt och du har 50 år minst kvar att leva kan döda dig inom en månad.
Citera
Medlem
Angående det Svenska Dagbladet skriver om att FHM har ändrat sig angående om viruset smittar under inkubationstiden så kommer här artikeln.

Folkhälsomyndigheten har alltså ändrat sig från "nej det smittar inte" till att det finns "teoretiska risker". FHM vill inte svara på varför bedömningen ändrats och vad "teoretiska risker" är. Däremot svarar virologen i artikeln att risken absolut finns.

Artikel från SvD

Folkhälsomyndighetens svenska sida
Kan viruset smitta under inkubationstiden?
FRÅGAN ÄR BORTTAGEN!

Folkhälsomyndighetens engelska informationssida
Can the virus be transmitted during the incubation period
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Är inte hela sanningen. Man måste ha recept utskrivna utav läkare också och har folk betalt läkare så kan jag då garantera att inte så många har sådana läkarkontakter så de kan tömma apoteken på mediciner.
Det måste dessutom gå viss tid mellan uttag.
Har du frikort kan du hämta medicin gratis.
Där går det åt en hel del. Men inte katastrofalt mycket. Alla får inte frikort samtidigt och har inte samma mediciner.

Jag såg på dokumentären om covid-19 på dplay där pratade man just om det här med läkemedelsbrist i spåren utav den här pandemin.
Medicin finns endast på lager som skall räcka tre månader. Nu går det åt så mycket att lagren töms snabbt och läkemedelföretagen hinner inte med att leverera.

Du verkar vara proffs på det där, har aldrig behövt piller i mitt liv, så jag vidarebefordrar bara det man sade i radio. Personligen har jag noll koll i saken.

De få gånger man behövt uppsöka läkare, så höjer denne på ögonbrynet, när man svarar inget, på frågan vilka läkemedel man käkar...

Alltså, varför käkar folk så mycket piller? Kanske därför dom är så sjuka!
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-04-03 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in