Nej men karantär infördes rätt sent ändå. Det är ingen som vill införa en karantän utan de gör det för att de måste. Det är det folk här och på andra ställen inte riktigt fattat att det är ett tvingat val.
Samtidigt som vissa regioner i Spanien och Italien inte har haft något val så har många också gjort det av politiska skäl, det vill säga politiker har fattat besluten och ibland då emot sina egna experters inrådan. Kul när politikerna blir epidemiologer.
Trumps galenskap gör att världen nu har en enda stormakt, och dessutom en stormakt som är allt annat än demokratisk och humanistiskt. Dessutom tror jag alla normala människor kan känna empati med genomsnittsamerikanen, vars prekaritet och utsatthet är chockerande för en europé att tänka sig.
Nu är väl knappast USA kända för att vara humana - varken mot sin egna eller mot andras befolkningar ...
Haha, att det argumentet skulle komma för att bortförklara våra dystra siffror var ju...oväntat?
Trots våra unikt goda förutsättningar ser våra siffror sämre ut än vissa andra länders. Bara att inse att vi haft en dålig strategi.
Du är för trångsynt. Geografi är inte det enda som spelar in i en sådan situation. Och att säga att vi inte har bäst siffror i hela världen är ett misslyckande är helt orimligt.
Det är bara dödskurvan som är intressant nu.
Smittokurvan säger mer om hur många test man kan göra än hur många smittade som finns.
Dödskurvan och IVA är viktigast. Smittokurvan är löjlig. Mörkertalet skulle visa en helt annan siffra.
Kanske de har valt den linjen också "Vi tar inga prover för då blir de rädda och vi vill inte veta"
Smittokurvan är intetsägande men om den börjar stiga drastiskt så börjar det stora mörkertalet klampa in och då blir smittokurvan en aning mer sant.
Jag hörde någonstans att man inte är riktigt rädd fören man känner stanken av de döda. Jag lider med dem när jag hör hur de har det i Ecuador. De döda kropparna blir ett problem, de blir ju så många till slut, svårt att hinner med. Jag kan tänka mig att det blir massgravar lite här och var till slut. Är vi redo för det.
Lycklig är den som bor i skogen.
Nu ligger Södermanland etta på listan över flest smittade per 100k. Synd att dom inte meddelar vilka städer det gäller så folk kan vara försiktigare i just dom städerna.
Ja det vore ju en pluspooäng om de kunde meddela det åtminstone
Jag tror nationen är för chockad för att prata om den saken - stackars alla gamla dementa som inte fattar varför barnen inte dyker upp längre, för en kopp kaffe och en kram...
Dom kanske glömmer det i samma sekund, men du fattar
Betydligt värre för de lite yngre. En granne åkte in han var 63år hans fru ringde abulansen och de kom och hämtade honom. De hann inte ens ta ett sista adjö av varandra då han försvann in till sjukhuset och intensivvården. Hans fru får inte besöka honom heller inte hans barn. Hans läge är allvarligt då han har diabetes och pacemaker efter en hjärtoperation och hjärtsvikt med ca35% kapacitet kvar på hjärtat.
Så det utspelas väldiga tragedier runt om i Sverige nu och de kommande månaderna som folk inte kommer förstå.
Parets barn är i 30 års åldern och har inte riktigt förstått vad som hänt ännu. Yngre människor än denne man åker in till vården för att aldrig komma tillbaka till sina makar eller barn. Så de yngre som tror att de blir opåverkade av detta virus får nog tänka om.
Nu har tre stycken i vår by fått tas in till sjukhus en 73 (kvinna) 63 (man) 87 (man) ingen avliden ännu vad vi känner till. Vi i "byalaget" försöker ställa upp med det vi kan men en del är rädda för att komma nära de sjuka vilket gör det tyngre för oss som blir kvar. Telefoner ringer på nätterna med oroligt folk och man hinner inte med alla samtal då man samtidigt skall skjutsa folk och åka och handla åt folk.
Nu är jag inte helt övertygad om Trumps kompetens som epidemiolog men det är naturligtvis en ren lögn från hans sida. Usa;s topp kommer först om ett par tre veckor
Nja, en vecka är ungefär när New Yorks lockdown borde ge effekt. Så visst kan det bli en topp.
Du är för trångsynt. Geografi är inte det enda som spelar in i en sådan situation. Och att säga att vi inte har bäst siffror i hela världen är ett misslyckande är helt orimligt.
Snygg halmgubbe. Inte så värst imponerande dock.
Vi har trots våra unikt goda förutsättningar ganska dåliga siffror. Det beror givetvis på en dålig strategi. Du kan relativisera bäst du vill, men faktum är att det finns många andra länder med sämre förutsättningar som har bättre siffror.