2020-04-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
"En man i Oslo har dömt till 75 dagars fängelse för att ha spottat på en polis och hotat att smitta honom med coronaviruset, rapporterar NRK.

Mannen döms för hot mot tjänsteman."

Skulle ni kunna se detta hända i Sverige haha?

Såklart inte! Alla sköra superduper-speciella snöflingor blir ju kränkta om vi säger åt de att stanna inne ett litet tag för att en världsomspännande mördarpandemi hotar att slå sönder hela sjukvården för ett år framåt.
Citera
2020-04-03, 16:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Att detta argument skulle komma förr eller senare är ju inte oväntat. Alla som kritiserat Sveriges strategi kommer i slutändan avfärda allt som att vi bara "haft tur". Självklart har vi en fördel med stort land och stor yta, tycker du inte att vi ska använda våra fördelar?

Trots vår enorma fördel ser våra siffror sämre ut an andra länders. Så vi har uppenbarligen inte ens använt vår enorma fördel. Därför suger vår obefintliga strategi.
Citera
2020-04-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Då ber jag att du förklarar för mig för siffran 60% har angetts som en lägsta siffra för att uppnå naturlig flockimmunitet mot Coronaviruset.

Vissa har ju sagt 70%-80% men 60% verkar vara någon typ av konsensus.

Kan du förklara för mig hur många % som behövs för att uppnå naturlig flockimmunitet i gruppen medborgare i Sverige (illegaler inräknat).

Ärligt talat orkar jag inte förklara för dig. Att du läst någonstans att 60% behövs är helt enkelt fel, och det får den som skrivit det stå för. Du kan hitta svaret ganska lätt om du bara googlar lite.
Citera
Avslutad
Citat:
Man eftersträvar inte att så många som möjligt ska bli smittade, men man eftersträvar inte heller att ingen ska bli smittad. Eftersom detta ändå är omöjligt.
Jag tror du är på tok för naiv i din tro på att man överlåter ansvaret åt varje enskild individ i ett sånt här läge. Hade vi levt i en diktatur hade det kanske varit lättare att få folk att göra som man önskar, men nu lever vi i Sverige och folk skiter fullständigt i vad andra säger och kommer alltid hävda sin rätt att göra som den vill. Det har vi redan fått bevisat för oss idag.

Jag säger inte att jag vet vad som är bäst i det här läget, men rent spontant så känns det riskabelt att inte införa en lockdown för att hinna köpa tid. Annars tror jag att vi snart hamnar i ett läge där sjukvården blir överbelastad. Bättre att agera i tid än att göra det i sista stund, då är det försent.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
de heter vittryssland om du har översättningen på, precis som att landet KALKON är turkiet, ser aningen lustigt ut

om jag sätter på översättnng försvinner rätt antal dödsfall och smittade hel konstig 32 döda i Sverige ,kanske dåligt uppdaterat .ska prova igen senare .
Citera
2020-04-03, 16:19
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
om jag sätter på översättnng försvinner rätt antal dödsfall och smittade hel konstig 32 döda i Sverige ,kanske dåligt uppdaterat .ska prova igen senare .

52 döda idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja min mor 85+är inte dement och sitter inte på äldreboende..hon vet att det här kan hålla i sig VÄLDIGT länge. Allt känns så j_ävla hopplöst, det blir ju inte samma att prata i telefon..sen brukar jag ju åka till henne några dar per månad och även övernatta nån natt. Det måste bli fruktansvärt ensamt, och oroande för hennes del.

Stackars många gamla oftast redan ensamma människor
Citera
Medlem
Citat:
Att detta argument skulle komma förr eller senare är ju inte oväntat. Alla som kritiserat Sveriges strategi kommer i slutändan avfärda allt som att vi bara "haft tur". Självklart har vi en fördel med stort land och stor yta, tycker du inte att vi ska använda våra fördelar?

Ja? Vi har världsunikt goda förutsättningar och hade lång tid på oss att förbereda oss. Ändå blir det mer kaos för varje dag som går. Vi borde ha ett par döda om dagen max. Patetiskt.
Citera
Medlem
I Bromma verkar i alla fall folk försöka skydda sig. Såg både masker och sjalar på tippen. Skulle vara mycket misstänksam nu vad gäller "elfel, datahaverier, slut-på-något-i-butiken, gratis mat i skolsalar" och allt som gör att man utsätter sig för större risk att bli smittad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Detta nedvärderande folkförakt du spyr ur dig i denna tråd!
Vad är du för en?
Du hade skitit ner dig om vi hade hånskrattat om det va barn som dog, eller endast bögar, eller endast invandrare.
Men när det gäller äldre är det fritt fram att håna!!!

Sluta nu, jag är verkligen ingen vänster hbtq are om du inbillar dig det. Och jag är inte vidare förtjust i vare sig Socialdemokraterna eller vår käre statsminister.

Däremot är det så att folk dör ensamma hela tiden, varje dag året om. Dom flesta äldre är dumpade av sina barn(sannolikt även dig) på olika äldreboenden. Dom träffar sina föräldrar en gång per år i bästa fall, barnen flyttar och skaffar familj i andra städer. Vem i Sverige tar hand om sina äldre? Dom är dumpade i hemtjänsten. Därför blir det aningen komiskt när folk på fullaste allvar ska börja beklaga sig över att en dement kärring dör ensam pga Corona.
Senast redigerad av .Adidas. 2020-04-03 kl. 16:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det verkar nästan att kvinnan nu från MSB snart bryter ut i gråt. Så har hon inte låtit tidigare vad jag hört, oroande.
Då hon började tala var det ett helt annat allvar jämfört med de andra. Kändes som hon indirekt erkände att det kommer bli stora störningar i samhället i en snar framtid.
Citera
2020-04-03, 16:20
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Stackars många gammla oftast redan ensamma människor

Hoppas de får ett bättre liv nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto