2020-04-03, 14:30
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmhej
Nu står det 350 på c19

Ja, de brukar ligga före både Worldometers och FHM. Men det är lite svårt att diskutera ökning det senaste dygnet på något konstruktivt sätt om alla kommer dragande med siffror som är redovisade vid olika tidpunkter, och dessutom vägrar fatta hur rapporteringen fungerar ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Nya bekräftade fall ligger på 500, som igår, så ingen ändring.
Dödsfall halverat från 50 till 25!

Kanske Björn Ranelid som börjat tjänstgöra som vårdpersonal, därav effekten.

Enligt ditt sett att läsa av worldometers så dog endast 28 pers i USA det senaste dygnet eller?
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Det hela känns rätt sansat ändå. När viruset dragit igenom Stockholm, vilket det är färd med att göra, kommer det bli mycket lugnare i landet. Vi kommer inte få höga peakar som mer tätbefolkade länder visar. Vi har en enorm fördel redan där. Sen när det väl träffar andra städer kan resurser från Stockholm användas för att avlasta de områden som drabbas. Att multisjuka äldre får offra sina sista lidande dagar i livet är så klart tråkigt, men det är mycket tråkigare för allas liv det skulle kosta i form av ekonomi och psyke om man valde att stänga ner hela landet vilket våra idioter till grannländer valde att göra.

Jag är säker på att vi sköter detta på absolut bästa sätt och många andra länder kommer snart att ta efter vår modell. Vilket vi redan fått höra från Italien.

Tycker regeringen och FHM vår oförtjänt mycket skit av många här i tråden. De ska ha en stor eloge att de går efter vad de anser vara bäst sett till situationen, istället för att försöka vinna massa politiska poäng genom att lyssna på en gaphals minoritet som tror att dansken ska invadera.
Citera
2020-04-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Man flyttar nersövda patienter ifrån Stockholm för att frigöra mer platser.
Sen har dom precis öppnat Älvsjösjukhuset.

jo men jag beskrev ju när det var fullt.

I älvsjö är det inte iva platser vad jag förstår.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Bra att se att journalisterna ställer lite kritiska frågor. De börjar förstå att fasaden inte är lika vacker som den ser ut på utsidan. Det saknas ett element av transparens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vaccin måste genomgå en hel del faser i ett labb, tar minst 6-9 månader, innan det ens får testas kliniskt.
När det testas kliniskt på några testpersoner måste man även där vänta på biverkningar och eventuella dödsfall innan det får användas till oss alla. Blir klart kanske om ett år.
Ja, men det är alldeles för tidigt för att massvaccinera friska barn och unga om ett år. Det kräver långtidsuppföljning. Det är nog ett årtionde snarare, för att säkerställa att vaccinet är bättre än sjukdomen.
Citera
Medlem
Man kan likväl skippa dessa pressträffar. Det enda man hör är ”vi vet inte”, ”vi har ingen uppfattning om det”, ”vi jobbar på det, ”det där kan vi inte gå in på”, ”läget är svårbedömt”.

Kom med KLARA SVAR för helvete.
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Var flyttas dem till?

Det varierar säkert, den jag har vetskap om flyttas norrut.
Citera
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Du som har gjort denna, snälla fortsätt bygga på den! Den är helt magiskt!

Anders Tegnells uttalanden,
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet
20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet
24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT
25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT
29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet
29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet
31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet
2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet
8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT
26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT
27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen
5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter
5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter
8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet
8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet
8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT
11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens
11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen
23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT
26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare.
Det är så sorgligt att läsa den där listan. Särskilt med tanke på hur landets ledare hela tiden sagt att vi ska följa experters och myndigheters råd. Och folk har lyssnat på experter och myndigheter, som om egenskapen myndighetsråd i sig skulle skydda mot smittan; "Men experten dr Tegnell har ju sagt att barn inte smittar, och han sa ju också att corona inte är värre än vanlig säsongsinfluensa. Och både jag och min man tvättar faktiskt händerna och hostar i armvecket, så vi är trygga...".

Sorgligt är också att många mediciner håller på att ta slut. Till exempel levaxin, insulin, blodförtunnande och blodtrycksmediciner. Potentialen för katastrof är stor i det här landet. Förlusten av östra rikshalvan är intet mot det som nu håller på att ske. Och istället för att avhjälpa bristerna här, satsar man på presskonferenser och information och propaganda:

"Följ myndigheternas råd!"
"Tvätta händerna!"
"Tillsammans klarar vi det här."
"Kurvan planar ut."
"Bla bla bla bla ..."

I övrigt förutser jag att man kommer att hävda att man plattat ut kurvan och att vården klarat av det hela. Att föklaringen är att utsållning gjorts för att stora grupper ska dö lugnt och stilla i hemmet, kommer inte att nämnas.

Ännu mera i övrigt. Från och med i dag går det inte att lita på någon enda siffra som meddelas från officiellt håll. Nu blir det åka av. Lycka till alla!
Citera
2020-04-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vi har en tusendel av det antal fall som Tengil önskade och vården är på väg att rasa ihop. Mer än 300 av 6000 är redan döda. Det kommer att vara en miljon döda innan det här är över. När vårdplatserna är fyllda och Alvedon är slut.

Ja flockimmunitet lär det ju ta ett tag att uppnå
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Då formulerar jag om min fråga!

Källa att Tegnell gick emot nästan HELA myndigheten (ca 490 anställda) inkl generaldirektören Johan Carlson tack

Gick emot och gick emot.
Han är statsepidemiolog. Dvs landets främsta ansvarige för epidemier.
Anställd av staten för att hantera epidemier.
I intervjun säger han att om det blir fucked up ska man skylla på hans chef Johan Calrsson.
Hur fan tror du att det går till i dessa fall?
Det är en organisation där han och/eller Carlsson är högsta höns.
Han ska ju ha sista ordet.
Alla tycker till med det är han som tar beslut.
Han går framför kamerorna och med sitt arroganta sätt fortsätter obstinat att säga hela tiden:

Nä, det där tror jag inte på
Nä, det där är irrelevant
Nä, det där kommer inte hjälpa

Bara för allt han sagt till allmänheten med sitt kaxiga sätt borde han korsfästas.
Jag skulle dock nöja mig om man inför igen giljotin och man kapar av hans dumma huvud.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag påpekade för ett par veckor sesan att det skulle komma att bli brist på läkemedel. Redan när Tyskland sa att de slutar exportera b la morfin förstod jag att det skulle bli så, detta var nog runt fyra veckor sedan tror jag.

I förlängningen betyder detta bland annat att de som ligger för döden med andningssvårigheter plågas till döds om de inte får morfin och sederande läkemedel så att de kan sövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in