2020-04-03, 12:01
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I förhandsglimten till kvällens Skavlan så får vi veta att Tegnell får frågan om vem som är ansvarig om allt går åt skogen med Sverige göra-inget-strategi:

Hans svar: Folkhälsomyndighetens chef och statsministern är de enda som är ansvariga. Själv har han absolut inget ansvar för någonting, bedyrar Tegnell.
Tanken om att tjänstemän hade något slags ansvar övergavs väl redan på 70-talet?
Citera
Medlem
Försvarsmakten skjuter upp den stora övningen Aurora med 25 000 svenska och internationella deltagare, rapporterar Ekot. Övningen skulle ha hållits i maj och juni.
Sedan tidigare har flera stora nationer hoppat av övningen. Tyskland och Kanada har lämnat återbud.(Expressen)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
AB har gjort en lista på länder som spelar ner coronautrbrottets farlighet. Saknar Sverige på listan, vi får ju iofs höra hur farligt det är hela tiden, men handlingarna tyder ju inte på det.

https://www.aftonbladet.se/a/Adwrp3

Sverige har inget på den listan å göra. Allt är ju på väg å stängas ner.
Citera
2020-04-03, 12:02
Medlem
DoktorTengeles avatar
Tågtrafiken rasar i takt med att smittspridningen eskalerar och medborgarna självisolerar sig - SJ korttidspermitterar nu sina anställda.
Citera
2020-04-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Stockholm är ju värst så man har ju större chans att slippa tejpa ihop fingret själv någon annanstans.
Det jag ville fråga och belysa är att ett sådant beteende alltså är helt fritt fram att välja? Inget straff, inget nekande av ej livsuppehållande vård även om stockholmare ger sig ut i landet och kräver vård?

Såklart tätbefolkat får ta mycket stryk.
Citera
2020-04-03, 12:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, nu är det varje land för sig självt igen. Som jag visste att det skulle bli. Sammanslutningar mellan nationer fungerar bara i fredstid (och motsvarande). Det vill säga när de inte behövs, utan mest bara sysslar med att skriva direktiv om hur böjd en gurka får vara.

Tanken var ju god från början efter WWII men tyvärr har hela tanken med EU sats ur spel när den första stora krisen kom. Vilket fiasko det blev
Citera
2020-04-03, 12:03
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Stockholm är ju värst så man har ju större chans att slippa tejpa ihop fingret själv någon annanstans.
Det jag ville fråga och belysa är att ett sådant beteende alltså är helt fritt fram att välja? Inget straff, inget nekande av ej livsuppehållande vård även om stockholmare ger sig ut i landet och kräver vård?
Nej de är ju fritt fram att åka var man vill. Finns inga lagar och regler mot det. Bara rekommendationer.
Citera
2020-04-03, 12:04
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi kan nu konstatera att det enda vettiga sättet att hantera en sån här smitta är det man har använt i Asien. Den innebär inskränkningar i folks frihet och den kräver en del resurser. Men förloppet blir kort och man sparar väldigt mycket lidande. Låter man viruset spridas så har man stora problem under lång tid. Gruppimmunitet genom fri spridning och långsam spridning är strategier som hör hemma i papperskorgen.

+1

Ja, det kräver aggressiv smittspårning, sedan isolering av misstänkta fall. Här måste all tillgänglig teknik prövas, t ex. insamlande av GPS-data från mobiloperatörer. (Sydkorea utnyttjar allt, GPS-data, bilder från övervakningskameror, transaktionsuppgifter från bankerna, allt för att effektivt kunna spåra misstänkta fall).

Det kräver att myndigheterna ger väldigt tydlig och klar information, och det gäller framför allt att få med befolkningen på sin sida, annars kommer det inte att fungera.
Citera
Medlem
Destination Gotland har gått igenom bokningarna inför påsken på färjorna till ön. På fredagsmorgonen hade omkring 85 procent av de planerade resorna till Gotland inför påsken har avbokats, skriver Destination Gotland i ett pressmeddelande.
"I nuläget kommer endast omkring en fjärdedel av fartygskapaciteten per tur att användas och vi väntar oss en fortsatt minskning kommande dagar.", skriver de vidare.
– Bokningarna har minskat dramatiskt och fler kommer att boka av. Jag vill tacka alla resenärer som tar ett personligt ansvar i det här allvarliga läget, säger Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland.
(Expressen)

Bra!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sverige har inget på den listan å göra. Allt är ju på väg å stängas ner.

Jaså? Vad är på väg att stängas ner förutom gymnasieskolor och eventuellt vissa flyg?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Tack för svaret och tipset, jag ska kolla upp det eftersom jag kommer att vaccinera mig mot pneumokocker i dagarna.
Jag återkommer med vad det andra vaccinet hette så snart jag fått reda på det.
Ha en bra dag!

Det finns inget "andra vaccin". Du har missförstått igen.

Läs på angående pneumokocker. Det är mot DEM du har två olika slags vacciner.

Om din läkare är en utbildad sådan då är det kanske det hen ha velat försöka för dig att förstå.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Pevenar 13 som jag tipsade dig om är den nyast mot Pneumokocker. Den skyddar mot 13 olika stammar av bakterien därav namnet. Den bästa medicinen som hittills tagits fram.

Lite restprodukter när jag googlade:

Vården räknar men att spara 60 000 - 200 000:- på varje utebliven lunginflammation. Min doktor tar 700:- om man betalar själv.
Tack för tipset, då ska jag ha detta i minnet tills jag träffar läkaren nästa gång, mitt immunförsvar är väldigt dåligt så jag ser detta som en nödvändighet och ett absolut måste.
jag hade aldrig tänkt på detta om det inte vore för C19, nu vet jag bättre och gör vad som måste göras.
Ha en bra dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in