2020-04-02, 23:25
Medlem
Varför i helvete är inte Stockholm ännu satt i karantän. Resten av landet måste skyddas från stockholmsviruset!!!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nya uppgifter från USA enligt CNN:
Coronavirus kan smitta genom vanligt samtal och att man andas i närheten av en annan person. Det skulle innebära att om en asymptomatisk smittad person för ett samtal med en annan person inom någon meters avstånd, så kan den andra personen bli smittad.

Ej bekräftat men det är en läkare som säger att det tyder på att det är så här.
Tala är silver, tiga är guld.

Jag tänker på hur rätt många spanjorer pratar, högt och kraftfullt och med tydligt rullande r. Kanske ett smittspridande sätt att prata? Och i Italien står de vid öppna fönster och sjunger spridandes aerosoler som kan innehålla virus. Vore tragiskt om det skulle förbjudas.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Till döds ångesten slår in då har man inte mycket luft efter det. Varit där

De tuffa männen som aldrig upplevt dödsångest är kärringarna som hoppar framför tåget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det trodde jag var självklart. Det kommer såklart ut minimala salivdroppar då och då när man snackar. Inget konstigt med det. Fortfarande: håller man ett par meters avstånd är risken MINIMAL att smittas.

och hur är det med aerosoler på exempelvis mataffärer? Risk att smittas av luftburen smitta genom att passera genom en mängt sådana minimala salivdroppar?
Citera
2020-04-02, 23:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Ja, helt galet. Du förlitar dig för mycket på dessa människor. Gör inte det. Isolera dig totalt. Då blir du inte smittad. Helt garanterat.

Jag isolerade mig faktiskt från vecka 9 och har jobbat hemifrån sedan dess. Idag lyckades jag även att få en läkare att skriva ut Klorokinfosfat till mig.

Kommer i det längsta att försöka bota mig själv i hemmet tills jag söker akutvård. Har även köpt en kinesisk naturmedicin som man tror hjälper för COVID-19.
Citera
2020-04-02, 23:27
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Med lite tur muterar c19 till en mindre dödlig variant, som svininfluensan gjorde.

Vi får hoppas på det! Men svininfluensan kunde man i alla fall vaccinera sig emot....
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skulle inte tro det. Frankrikes överdödlighet ser ut att öka i Euromomo så det har nog varit en hel del underrapporterat tidigare.

https://www.euromomo.eu/index.html

Dom har lagt alla som dött genom tiderna på äldreboenden i dagens siffror som krydda. Typ 850 st.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Hur ser det ut i era städer med pensionärer ute i samhället? Minskning? Eller fortsatt ute som inget hänt?

De knallar omkring. Rör sig möjligen lite mer försiktigt. Går inte när folk de möter. En del skyddar munnen lite försiktigt. Ser ut som om de skulle vilja använda munskydd men vågar inte för ingen annan gör det.
Fast en del verkar inte bry sig öht.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vet inte vart du bor men i min Ica var det välfyllt på ALLA hyllor i dag. Hur mycket dasspapper som helst. Det enda som var slut var Felix gulaschsoppa men den kan jag överleva utan.

Toapapper har varit en bristvara länge.
Citera
2020-04-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hojstam
Lägger in detta här också...

Första fallet i Sverige 31 januari.

3 mars första skånska fallet (student i Lund). Därefter konstaterade fall 4,5 och 6 mars. Alla med koppling till Norra Italien.

Jag fick jag höra något intressant idag. En person i Skåne fick symptom i början av sportlovsveckan (vecka 8) och har varit sjuk i över en månad med feber och halsont i omgångar. Det är två veckor innan första konstaterade fallet med studenten. Personen har ingen koppling till varken Kina eller Norra Italien och har inte rest utanför Sverige. Däremot måste personen fått smittan av någon, oklart vem.

Nu är det bekräftat sedan 1-2 veckor att personen är smittad med Covid19 så frågan är om personen först insjuknade i influensa och sedan fick viruset senare eller så har personen varit smittad hela perioden. Det är i så fall ett tidigt inhemskt fall vilket innebär att smittspridningen redan fanns i samhället vid den tiden i slutet av februari. Så klart omöjligt att svara på men intressant.

Det vore helt klart intressant med masstestning för det är nog väldigt många smittade. En kollega var i Österrike vecka 8 och hela familjen insjuknade. Inte livshotande symtom så de testades inte men finns fler misstänkta fall bara på min arbetsplats som inte är så stor.

Jag tippar på att smittan fanns i samhället i slutet januari början på februari
Sen så ökade den markant under sportloven pga resenärerna
Men tror det blev för mycket fokus på dem att man missade smittspridning på andra håll
Citera
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja tegnells plan är att rädda ekonomin.

Har svårt att tro att det skulle vara den främsta "planen" (även om den säkert finns med i beräkningen - allt hänger ju ihop; många sjuka samtidigt ger överbelastad sjukvård ger många döda ger samhällsekonomiskt sämre tider ger personliga sämre tider pga av arbetslöshet.)

Han är dock främst epidemiolog och jag tolkar honom också som sådan..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Varför skulle antalet minska nu? Utveckla är du snäll.
Eftersom covid-patienter som behöver IV är inlagda 14 dagar i snitt och antalet nyinskrivna ökar varje dag så undrar jag om du tror att antalet nya fall per dag kommer minska så att vården klarar av det. Annars måste man ju dra repet vid lägre åldrar framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är väl fan ingenting nytt men för många här inne kanske. Du spottar ut saliv när du pratar.
Ja det är många som inte fattar - att så är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in