Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Corona-Bob Tegnell håller redan på att skylla ifrån sig i dagens Aftonbladet:
Tegnell: ”Inte personligt ansvarig för fler äldre smittade”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg796n/tegnell-inte-personligt-ansvarig-for-fler-aldre-smittade
Citat från Aftonbladet:
Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell ser det som ett misslyckande att covid-19 tagit sig in i stor skala på landets äldreboenden.
Men han tycker inte att han har något personligt ansvar för misslyckandet.
– Vi har alla ett kollektivt ansvar i samhället för att skydda de äldre, säger han.
- Allmänheten har ett ansvar, och det ansvaret är att följa dom råd och direktiv som ges från myndigheterna. När Folkhälsomyndigheten ger vilseledande information, så blir följden att allmänheten kommer att agera fel. Ansvaret ligger då på Folkhälsomyndigheten, och inte på dom svenskar som försökte att göra rätt.
Under lång tid har Folkhälsomyndighens direktiv byggt på uppfattningen att en individ är smittsam först när individen själv känner sig sjuk. Ifall en person i en riskgrupp smittas av en person utan symptom, så ligger skulden hos Anders Tegnell.
Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Vems är ansvaret då? Det blir som jag sagt. Stefan kommer att säga att det är Tegnells ansvar och Tegnell säger att det är Stefans.
- Jag är ingen beundrare av Stefan Löfven. Men i det här fallet så klandrar jag Anders Tegnell, och inte regeringen. Regeringens ansvar blir att hålla Anders Tegnell ansvarig för att han valde en galen strategi.