2020-04-02, 20:45
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok tack. Spanska sjukan förde sådan skräck med sig så efterlevande ville inte dokumentera så mycket utan levde i decennier i att försöka glömma den. Därför är det lite svårt att söka information kring den.
Vad ingen kunde ana var att Spanska sjukans upphörande på sommaren endast var lugnet före den verkliga stormen. Från och med augusti månad kastade sig en ny, muterad och synnerligen dödlig variant av influensaviruset över mänskligheten i land efter land.

Även om jag anser att FHM och regeringen vidtagit för klena och senfärdiga åtgärder så ställer jag mig frågan: Kommer det en ny våg runt skolstarten i höst?

Med lite flax så har tillräckligt många utvecklat immunitet när hösten är här tack vare regeringens lama åtgärder.
Citera
2020-04-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Man fick följa två ambulanspersonal, dom var hem till många som var sjuka i corona. Folk hade svåra andningsproblem, några fick följa med till sjukhuset.

Dom hade arbetat 12 timmar och alla de som dom hämtade in och hjälpte var i samma ålder som dom själva, alltså mellan 30-40 år.
Sveriges största och mest sedda dagliga nyhetsändning avpubliceras från SVT:s webbkanal SVT-Play. Undrar när det skedde. Det måste ha kommit direktiv från någon, om inte SVT ledningen själva gjort det kan det väl inte vara från annat håll än regimen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Aldrig tyvärr skulle jag gissa.

Tyvärr? Vet du hur mycket det skulle ställa till det med och stänga ner allt. Det är inget alternativ vi ska satsa på.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Ja fyy!!!

Rapport 19:30 har nu censurerats bort. Från svt.se
"Rapport idag 19.30 utgår tills vidare" - gällande dagens sändning 19:30.

Normalt kan man ju alltid se den i efterhand, men inte denna gång.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Covid19 måste ha högre dödlighet än spanska sjukan? Vi har ju extremt mycket bättre sjukvård nu men utan den hade dödligheten varit mycket över det vi ser i dag?

Kanske - vad man också måste tänka på är att vi idag i allmänhet förmodligen tål vissa saker i mycket högre grad. Samma mängd alkohol drabbade 1840-talets människor mycket mer än det drabbar oss.

Svenskarna runt år 1918 kan inte gärna ha varit lika friska som vi. Visst, det var en större andel unga, men jag tror att spanskan hade varit en inte lika farlig sjukdom om vi hade haft den idag.

Men så ja - det är åtminstone något värt att fundera över.

Det motsatta argumentet, om man flyttar vår åldrande befolkning tillbaka till de åren, är väl att det inte alls är säkert att de hade klarat sig något vidare bra.
Citera
2020-04-02, 20:47
Medlem
nobbenss avatar
Orsaken till att smittan dragit in på äldreboende är med största säkerhet att finna i vissa gruppers förfogande över ett våldskapital som icke personalen kunnat värja sig lika framgångsrikt emot som akutvårdspersonal med väktarhjälp kunnat.

Sen är det väl inte heller alltför långsökt att tänka sig en överrepresentation i äldreboendepersonalen av släktingar till de med våldskapital.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Detta är ju en självklarhet för alla.
Det du skrev var att det fanns IVA utan respiratorer.
Men då skrev du fel helt enkelt och är för envis eller stolt för att medge det.

Nu släpper vi det, läs länken jag gav dig om vad för krav det finns på IVA.

Ja, skall vi inte ta och släppa det och ditt påstående om att om man inte ligger i respirator så är det palliativ vård...
Citera
Medlem
slutaletas avatar
Hur ser prognosen ut för USA? Problem bör kunna bli gigantiska och fortfarande är vi precis i början av smittspridningen.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Än.

Förhoppningsvis muterar det och blir mildare. Viruset vill oss inget ont egentligen. Det "vill" bara föröka sig. Lite fail när värden dör. Därför måste det mutera.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hej, förstår din oro. Den har berörts även tidigare i tråden. Jag tror inte du behöver vara så orolig för just detta dock. Som nämnts innan så har Hanif Bali gått ut och sagt att han kommer begära en granskning av hur många "extra" som dör under mars/april, (mot motsvarande tidigare månader/är), så att man kan få en förståelse för hur många det rör sig om ang. Corona.

Sen är denna farsot som drabbar oss ett unikum i svensk modern historia, så att det även i övrigt kommer att forskas på hela skeendet (inkl. antal döda), kan man nästan säga är helt garanterat...
Unikum i svensk historia, jag vet inte det jag... Vi har haft massor med pandemier i Sverige och andra jobbiga sjukdomar. Allt från digerdöden på 1300-talet, flera andra "pester", spanska sjukan, TBC, barnförlamning, asiaten, hong-kong influensan etc etc. Och det här är inte heller den sista, det kommer fler och de kan bli ännu värre.
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Social distancing I Bombay får Stockholm att se ut som Norrland. Klart att det hittills alltid drabbar tätbefolkade områden värst så ja, 1 miljard smittade i Indien över sommaren tror jag kan vara ett troligt scenario.

Dock har Indien en ung befolkning med medianålder som är 26 år - dvs c:a 900 miljoner som är under 35 år - och en medellivslängd i på 68 år. Riskgruppen gamlingar är med andra ord begränsad i Indien, men sen finns det troligen andra riskgrupper (rökare, dålig hälsa, undernäring, diabetes, dålig immunförsvar).
Det blir väldigt svårt för Indien att tillämpa samma strategi som vi i Europa, det går inte att isolera sig när de har slummen där det kan bo hundratusentals människor på ytan lika stor som ett vanligt bostadsområde i Sverige. (och alla delar samma toalett)
Men jag tror ändå inte på att miljoner kommer dö i Indien, tack vare deras stora unga befolkning. Dödligheten bland de unga är väldigt låg.
Senast redigerad av stone_sleeper 2020-04-02 kl. 20:51.
Citera
Medlem
har svårt att se att covid är värre än influensa. många spekulerare här inne...läs FHMs siffror så fattar ni att det här kommer vara lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in