2020-04-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag har inga belägg för det här. Men jag tror norra Sverige har haft Corona länge och har större del som är immuna. Massor av turister från Wuhan har varit upp. Och flera jag känner där uppe var sjuka som satan redan i januari/februari.

Är bara min känsla och förhoppning till viss del.

Bor i norr och var sjuk i början på februari, jätteskum förkylning. Helt slut, ingen hosta, men snorig och ja allmänt sjuk så men var helt slut och låg i soffan en vecka. EN vecka! Inte ens lunginflammation har golvat mig så?!

Vill inte spä på något men jag som är 40+ har aldrig varit med om en sån skum sjukdom? Vanliga är ju antingen hosta eller ont i hals eller öron, ingenting av det.
Citera
2020-04-02, 19:40
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Som det är nu så har man ju sabbat läget, katastrofen är ett faktum. Gamlingar kommer dö som flugor, vilket man förmodligen hade kunna förhindra genom att tidigt gå in med karantän och strikta regler för hur personal ska handskas med gamlingar.

Det har man fram till nu skitit fullständigt i. Man har hela tiden jobbat efter att agera först då varje nytt katastrofläge infunnit sig. För att slippa katastrof måste man kunna använda hjärnkapacitet lite och förutspå framtida händelser och hur man kan motverka dessa. Nu agerar man istället först då dessa inträffar.
Tyvärr har du helt rätt.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
När regeringsdelegaterna börjar insjukna en efter en blir det nog andra tag.

Önskar dom inget mindre än en plågsam o utdragen Cordid 19 död utan respirator.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Notera att Sverige hela tiden pratar om "intensivvårdsplatser".

Men i utlänsk debatt så pratar man mer konkret om respiratorer/ventilators. För det är det som behövs för att vårda en intensivvårdad coronapatient.

Sverige har alldeles för få respiratorer. Och de kan man inte trolla fram, de man har de har man. Det är därför man inte pratar om dessa i svensk media. Patienter kommer att dö i våra "intensivvårdsplatser" eftersom de saknar respiratorer.

Eller som Irene Svenonius skulle sagt: "Patzienter"
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jämmer och elände.
Misstänker ni pratar om olika peaks. En där dödsfallen i Sverige och en där IVA-platserna i Stockholm är som högst överbelastade.
Citera
2020-04-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Isånafall den åtgärden jag kan hålla med om till viss del. Tyvärr har väl det inte givit önskvärd effekt , tänker på Italien?

Jo jag vet, Italien är ett undantag dock då hela landet präglas av dålig ekonomi samtidigt som dem var alltför sena med att sätta landet i självaste "lockdownen". Kollar vi andra länder så kan vi se att det faktiskt ger resultat. Samtidigt så är vår hantering av problemet inte bra i utländsk media då alla ifrågasätter våran metod vilket jag förstår att dem gör, senast igår så pratade Sky News om Sverige. Till frågan igen då, varför ska vi alltid försöka vara så unika och skämma ut oss inför alla, jag slänger skulden på regeringen och på idioten tegnell.

mvh
Citera
Medlem
Varenda reportage man ser om anhöriga till avlidna verkar vara utrikesfödda? Är det den dåliga informationen, är det en slump eller blir de lättare sjuka? 🤔
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ja, gissningsvis kan hans prognoser enbart stämma om Stockholms sätts i någon form av "lockdown" nu.

Jo, utan lockdown kommer peaken komma väldigt långt senare. Vet inte när. Men kan dröja månader.
Ingen som vet exakt, man kan bara spekulera, men jag tror det kan handla om några månader.
En sak som jag tror många missar är hur länge peaken håller sig på samma nivån innan den börjar falla.
Italien har trots lockdown hållit sej över 700 döda per dag i 2 veckor.
Anledningen är inte (som nåt hjärndött får kan tro) för att man är i lockdown (lol).
Utan det är ackumuleringen av föregående veckor.

När Sverige når sin peak (säg 700 döda per dag) så kommer det alltså fortsätta i några veckor att dö ca 700 personer per dag.
I Sveriges fall kommer dock allting gå mycket sämre då man inte hittills infört alla nödvändiga åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
En myndighet som räknar fel, och det blir pinsamt värre.

Herre Gud, så pinsamt...

Vem hade du hellre sett på de positionerna? Någon som med Wikipedia-examen från Flashback? Italiens experter? Frankrikes? USAs?
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle hellre ta mina chanser med corona, ja, än leva i ett fängelse. Jag skulle hellre ta mina chanser med corona än leva i Kina.

Jag vill leva i frihet. Jag vill att mina barn ska få växa upp i frihet. Det är värt att riskera något för.

Jag är uppriktigt sagt förvånad över hur många som är beredda att ge upp allt, för att få leva en dag extra i fångenskap.

Ööö va? frihet? Ja för frihet, men det du försvarar är lögn.

Sanningen är vår frihet, utan sanning ingen frihet. Din agenda är densamma, att försvara doktrinen, om så dina barn hamnar i elden. Du försvarar denna politska ådra, jag försvarar sannignen.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Totalt 179 men 30 nya dödsfall i sthlm idag.

Ytterligare 30 personer har dött, vilket innebär att antalet döda har ökat till 179 i länet.
– Det är en nästan ofattbar siffra. Det är viktigt att vi inte blir avtrubbade utan ser att det finns en avliden människa bakom varje siffra.

Ofattbar siffra är väl ändå att ta i. Det dör ca 30 personer dagligen i Stockholm. Jämt och ständigt.
Eftersom testen som görs är väldigt tvivelaktiga, där rapporter säger att ungefär 80% av världens befolkning skulle testa positivt på ett s.k. Corona-test idag om de tog det så ställer det ju siffrorna i helt ny dager.
Men det kanske dör 60 personer om dagen i Stockholm nu då för att Det ska klassas som "ofattbara siffror"?

Spoiler: Det dör fortfarande ca 30 personer om dagen i Stockholm, De enda dödsfall som Inte testas för "corona" är självmord och trafikolyckor.

Tänk om. Tänk rätt.
Citera
Avslutad
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Seriöst. Hörde jag rätt nyss i slutet av TV4 nyhterna?!

179 döda idag i Stockholm sa han.

Citat:
Dagens rapport visar att 215 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 2 439 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 179 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 10 600 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.
ska vara dagens siffror 2april men jag tror det är fler än 179
detta handlar endast om Stockholmsregionen

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/2-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Senast redigerad av mibetha 2020-04-02 kl. 19:43. Anledning: tillägg länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in