2020-04-02, 18:30
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Stäng skolorna idag, så halveras dödssiffrorna imorgon!

Skulle inte ha någon effekt alls nu, det har ju t om Folkhälsomyndigheten sagt? För sent för detta.
Citera
2020-04-02, 18:31
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Nej, för att dessa yrkesgrupper inte kan lämna barnen hemma ensamna.

Exempel:

Polismyndigheten räknar med att nya coronaviruset i värsta fall kan leda till ett personalbortfall på 50 procent. Nu vädjar polisen till beslutsfattarna att inte stänga skolorna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-vadjar-till-regeringen-att-inte-stanga-skolor/

”35.000 vårdanställda måste gå hem om skolorna stängs”

https://www.dn.se/debatt/35000-vardanstallda-maste-ga-hem-om-skolorna-stangs/
I call bullshit!

Jag är inte heller helt säker på att stängning av skolor är den rätta vägen att gå men jag köper inte för en sekund att föräldrar som har samhällsviktiga arbeten inte kan fixa barnpassning på ett eller annat sätt utan att ta hjälp av far & morföräldrar. Personer som har sådana yrken tillhör ju extremt sällan de lägre sociala skikten utan har oftast kontaktnät. Om andra länder klarar det så kan vi också.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Läste på Facebook att 90 äldreboende nu har smittan. Är kanske regeringens strategi att lösa pensionsproblemet?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Så Tegnells mål var först och främst att skydda dom äldre och svaga?
Han han har ju misslyckats med det viktigaste enligt honom.
Har inga ord att beskriva det här.
Citera
2020-04-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det tvivlar jag på.
Skulle snarare gissa på att dom stänger gränsen, speciellt mot Sverige, även för jobbpendlare.

Att stänga några gränser nu mellan de nordiska länderna, som inte redan är stängda, är totalt lönlöst. Smittan har ju redan tagit fart i samtliga länder och påverkas inte av att en full dansk med corona åker över bron, eller en smittad Svensk cyklar över bron med sin fula cykelhjälm.

Bara för att en åtgärd låter dramatisk och cool så betyder det inte att det fungerar. Det är inget krig, det är en pandemi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vad baserar du det på ? Att viruset blir mindre aggresivt, självdör eller vad ?

Får det fortsätta cirkulera i 8-12 månader till så lär även Sverige få räkna döda uppåt 100 000

Om 50% får detta och max 1% dör.
Så blir det 50 000 döda.
Men jag tror inte att det kommer hända. Jag tror att det kommer vara en lägre döds % i slutändan.
Men låt oss säga det i absolut värsta scenariot. Att 50 000 dör.
Många av dessa skulle dö ändå inom kort. (Inom några dagar, veckor, månader och något/ra år)
Varje år dör det ca 88 000 människor i Sverige. (Ca 250 per dag)
Och om detta värsta scenariot skulle hända under de närmsta 6-8 månaderna i år så kommer vi ha färre än 50 000 som dör per år 2021 och 2022.
Slår man ut antalet på 5-10 år så kommer snittet på 88 000 döda per år ligga ganska så konstant. Någon procent upp.

Obs! Jag säger nu inte att jag vill att detta ska hända och att gamla människor ska behöva dö i förtid.
Det är bara svaret på din fråga (utifrån hur jag ser det) varför det inte kommer dö några miljoner eller hundratusen av detta.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
De har haft tre dagar med färre än 5000 nya smittade. Det har de inte haft sedan 19e mars. Om det håller i sig är det en tydlig trend att det planar ut.

Antalet döda per dag är meningslöst att titta på då den dagen Italien skulle ha 0 nya fall kommer ett stort antal att fortsätta att dö i veckor.

Jag skulle vilja påstå att det är meningslöst att titta på all statistik i dagsläget, inte bara selektivt det som passar en vid varje givet tillfälle. Allting går att vinka i all oändlighet.

Det som jag beskrev VET jag om, d v s att italienarna umgås i större grupper innanför husets fyra väggar. I sådana fall är karantän verkningslöst. I mångt och mycket.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg796n/tegnell-inte-personligt-ansvarig-for-fler-aldre-smittade

Första gången jag har noterat att Aftonbladet ställt kritiska frågor till A.T.

Kanske att man äntligen börjar vakna upp där ute i media, inspirerade av tyske journalisten möjligen....

(A.T. svarar så klart fortfarande att han inte har ngt personligt ansvar).
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Social distans. Noggrann hygien och handtvätt. Stanna hemma/inne om du är sjuk. ”Isolering” av folk i riskgrupperna.
Det är ju vad vi sysslar med nu. Ser det ut att plana ut några kurvor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Läste på Facebook att 90 äldreboende nu har smittan. Är kanske regeringens strategi att lösa pensionsproblemet?

Tog ganska lång tid för dig men nu har du i alla fall kommit ikapp verkligheten.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Italien är ett praktexempel på varför tvång inte fungerar. Folk får inte gå ut, men de umgås i mycket stora grupper inom de fyra väggarna. Grannar, vänner, familj och bekanta som hälsar på, där man inte håller nödvändigt avstånd, mm. Därför ser vi ingen större förändring.

De har väl inte anammat vad de kinesiska experterna som Italien anlitade uppmanade dem att göra.

Att isolera varje misstänkt covid-19 patient, inte låta dem stanna i hemkarantän. Kineserna rekvirerade tomma hotell och kontorslokaler och placerade varje smittad i eget rum. Även barn.
Citera
2020-04-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Vet ikke hvordan det er i andre land, men i Norge så blir det ikke rapportert om noen blir frisk. Så hvor de tallene må være ting de har plukket opp sånn helt tilfeldig fordi noen har blitt intervjuet eller noe slik.

Som avisen VG skriver på sin "live"-side : https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

"Det finnes ikke en oversikt eller offentlig system for å registrere hvor mange av de som har testet positivt som har blitt friskmeldt i Norge. Metodisk blir det derfor umulig for VG å holde en slik oversikt oppdatert. Det kan komme et tilfelle eller to lokalt, men ingen helhetlig oversikt"
Datan skall gälla de "svåra" fallen som sannolikt har krävt intensivvård, deras utfall.
Icke samtliga som har testat positivt för coronavirus.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-02 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in