2020-04-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Absolut! Covid19 är fortfarande ett rätt allvarligt virus i det stora hela men det är extremt mycket rädsla som florerar just nu och det är bra att få lite perspektiv tycker jag. Många människor kommer att dö och varje dödsfall är en tragedi men det är verkligen inte end of the world om man säger så. Ångesten är lite väl hög i relation till det som vi står inför. April blir antagligen den värsta månaden, sen siar jag att världen kommer börja öppna upp igen och vi blir, förhoppningsvis, lite visare som kollektiv och inser värdet i saker som faktiskt betyder något. I ett längre perspektiv så är jag mer orolig för överstatlighet och inskränkningar på våra friheter i kölvattnet av detta än viruset i sig självt.

Enig med dig.

Ser du sen dödligheten över dessa länder ur ett längre perspektiv, så tror jag inte ens vi kommer se någon överdödlighet denna period. Många av de som dör nu kanske skulle dött nästa år i en influensa. Eller om 3 veckor i en förkylning som förvärrats.

Ja, det är hemskt och fruktansvärt att människor dör i detta. Men bara för att Aftonbladet raddar upp siffror i realtid på dödsoffer så betyder det inte att folk inte dör runt omkring oss hela tiden. I Sverige dör det ungefär 10 personer varje timme, i olika åldrar av olika orsaker
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Liksäckarna går att återanvända. Inte så att du kremeras eller ligger i kista med liksäcken.

I värsta fall så går det med svarta sopsäckar och silvertejp också. Makabert, men nöden har ingen lag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Svetsaren och regeringen får nu kritik även från idrottsstjärnor...

”Nu går svenske stjärnmålvakten Robin Lehner ut med hård kritik mot Sveriges beslut att inte införa utegångsförbud.
”Min lillasyster går i skolan och har en sjuk mamma hemma som nog inte klarat av denna sjukdom. Vakna för helvete!”

Var hittar man denna framförda kritik?
Citera
2020-04-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, att ligga på IVA och framför allt i respirator är krävande vård, det vill säga att man måste vara i någorlunda form för att klara av den vården. Ett problem för många är ju att komma tillbaka ur en respirator, särskilt för äldre och/eller de som legat länge när andningsmusklerna skall börja jobba igen.

De som någon gång besökt ett så kallat äldreboende vet ju att många där tyvärr inte är någon vidare form. Det är ju lite skillnad på ett rent demensboende, men tyvärr är ju ett äldreboende som inte är ett demensboende ganska nära eller det samma som palliativ vård.

Nja. Det fanns med i vårdens uttalanden kring detta att det även handlar om resurser, en person då i vården sa att de så klart hade fortsatt att vårda vidare personer i respirator om det fanns obegränsat med resurser men att de måste prioritera mer nu pga rådande situation. Har inte citatet tillgängligt för har läst så mkt på sistone. Men det finns även tydligt reglerat i de allmänna direktiven från Socialstyrelsen att man ska prioritera hårdare nu i detta läge. Samt att lägre kvalitet måste accepteras.

Hade vi då haft ett annat läge med mer resurser och beredskap redan innan, t.ex. läget på 90-talet, med ca 3000- 4000 iva-platser i hela landet, istället för ca 500, så kanske man i detta läge hade 'gett det ett försök" med fler patienter med åtminstone rimliga överlevnadschanser.

Min tolkning av det är att det blir vissa patienter som inte får en chans som de kanske borde ha fått. Alla trösklar 'sänks" när det blir så här pressat. Jag vet det utav egen erfarenhet ifrån arbete med utsatta personer inom en myndighet, att i pressat läge när det "väller in" personer med olika behov, så får man prioritera det mest akuta eller det som är möjligt att prioritera just då, och de andra blir då lidande i olika grader, får vänta, etc.( Men inte i sådan nivå som det handlar om här, dvs. skillnad på liv och död)

Gällande äldreboenden kan jag inte uttala mig tvärsäkert om alla, har dock besökt flera och där har funnits många "pigga", bland annat en släkting till mig ca 100 år, superpigg.

Tycker det är lite obehaglig tendens i samhället att avhumanisera äldre på så sätt som sker i detta läge. Förstår att det beror på resursbrister och obefintlig beredskap men ändå. För min del lämnar det en dålig eftersmak i munnen.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Men vad är alternativet? Allmän Kool Aid-utdelning över hela Sverige och sedan räkna liken efteråt? Nog måste det väl existera någon rimlig form av smittdämpande åtgärd? Det är väldigt mycket KARANTÄÄÄÄN FUNGERAR INTE!!!!!!!!!!!!!! men vad är alternativet?

Social distans. Noggrann hygien och handtvätt. Stanna hemma/inne om du är sjuk. ”Isolering” av folk i riskgrupperna.
Citera
Medlem
Ändå lite positivt för butiker som får "hostskärmar"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Jag hoppas också på väldigt mycket mindre döda. Om vi säger hundra tusen då? Det är ju en väldigt liten del av befolkningen. Är det ett rimligt pris för, gissningsvis ett års imunitet?

Nej det är inte i närheten
Inga miljoner eller hundratusen kommer dö i Sverige av det här.
Var har du fått det ifrån?
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Australien stängs av, en ö utan fast kontakt med andra länder. Trots färre fall än Sverige som inte stänger. Sverige stänger inte skolorna, inte ens gränserna. Logiskt?

Logiskt eller inte, det är upp till var och en. Jag är dock inte så snabb med att döma ut den svenska taktiken. Oavsett kritiken, som givetvis måste få finnas.

Men det var inte riktigt min poäng. Poängen var att man bör avvakta med informationen från Australien tills vi kan se att nedstängningen av landet även har en positiv effekt under hösten som nu följer där (hösten inträder från och med slutet på mars).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sverige är inte ett unikt lyckat land och alla andra misslyckas i det här fallet.
Sveriges styrande gör tvärt emot hela den övriga världen.
Ännu. Även vi kommer att tvingas till en nedstängning. Tyvärr ger den då sämre effekt än om man som andra länder hade stängt omedelbart.
Den ger som sagt ingen effekt. Driver du? 500 000 är smittade idag. Lycka till at det hjälper nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Fra den daglige rapporten til FHI (Norges FHM).

• Det er totalt 180 personer med bekreftet SARS-CoV-2 som har vært innlagt i
intensivenhet, av disse er 109 inneliggende.
• Gjennomsnittsalderen for de 180 bekreftede pasientene er 61 år, og 76 % er menn.
Aldersfordelingen er:
0-39 år: 4
40-49 år: 26
50-59 år: 37
60-69 år: 59
70-79 år: 38
80 år eller eldre: 8.
(Norsk intensivregister per 02.04.2020 kl. 08.00)

Dere fikk deres første smittetilfelle 3 uker før oss, men det var det eneste de neste 3 ukene.
25/26 feb fikk dere nr 2 og vi vår første smittede.

1.mars hadde Sverige 14 smittede. Norge hadde 19 smittede.

Sverige fikk sitt første dødsfall 11.mars
Norge fikk sitt første 12.mars
Danmark 14.mars. (Da hadde både Norge og Sverige 3 dødsfall)

Norge og Sverige er ganske så likt i utviklingen tidsmessig.

Tack för sifforna. Norge verkar klara sig bättre sett till sin befolkning för tillfället. Det återstår att se hur utvecklingen fortskrider för er, Sverige och Danmark.
Citera
Medlem
Corona Bob Tegnell i SVT: "sjukhusen har haft lång tid på sig att förbereda sig och bygga upp..."

WAIT WHAAAT?!? Har vi inte blivit lovade av Corona Bob Tegnell typ varje dag i flera veckor att det är liten risk att vi får någon spridning i Sverige, att vi inte har någon inhemsk spridning, att toppen är nådd vilken dags som helst snart...

Nä. Bullcrap. Vi har hela tiden blivit tillsagda att det hela snart är över. Ingen anledning att förbereda sig på fler fall...
Citera
Medlem
joh80s avatar
STOCKHOLM. Ytterligare 215 personer har konstaterats smittade med coronaviruset i Stockholm, skriver regionen i ett pressmeddelande. Totalsiffran är nu uppe i 2 439 personer.
Regionen redovisar även att 30 till personer har dött i covid-19, vilket gör att totalt 179 personer har avlidit till följd av coronaviruset i länet.
Cirka 10 600 personer har hittills provtagits i region Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in