Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
Ja, att ligga på IVA och framför allt i respirator är krävande vård, det vill säga att man måste vara i någorlunda form för att klara av den vården. Ett problem för många är ju att komma tillbaka ur en respirator, särskilt för äldre och/eller de som legat länge när andningsmusklerna skall börja jobba igen.
De som någon gång besökt ett så kallat äldreboende vet ju att många där tyvärr inte är någon vidare form. Det är ju lite skillnad på ett rent demensboende, men tyvärr är ju ett äldreboende som inte är ett demensboende ganska nära eller det samma som palliativ vård.
Nja. Det fanns med i vårdens uttalanden kring detta att det även handlar om resurser, en person då i vården sa att de så klart hade fortsatt att vårda vidare personer i respirator om det fanns obegränsat med resurser men att de måste prioritera mer nu pga rådande situation. Har inte citatet tillgängligt för har läst så mkt på sistone. Men det finns även tydligt reglerat i de allmänna direktiven från Socialstyrelsen att man ska prioritera hårdare nu i detta läge. Samt att lägre kvalitet måste accepteras.
Hade vi då haft ett annat läge med mer resurser och beredskap redan innan, t.ex. läget på 90-talet, med ca 3000- 4000 iva-platser i hela landet, istället för ca 500, så kanske man i detta läge hade 'gett det ett försök" med fler patienter med åtminstone rimliga överlevnadschanser.
Min tolkning av det är att det blir vissa patienter som inte får en chans som de kanske borde ha fått. Alla trösklar 'sänks" när det blir så här pressat. Jag vet det utav egen erfarenhet ifrån arbete med utsatta personer inom en myndighet, att i pressat läge när det "väller in" personer med olika behov, så får man prioritera det mest akuta eller det som är möjligt att prioritera just då, och de andra blir då lidande i olika grader, får vänta, etc.( Men inte i sådan nivå som det handlar om här, dvs. skillnad på liv och död)
Gällande äldreboenden kan jag inte uttala mig tvärsäkert om alla, har dock besökt flera och där har funnits många "pigga", bland annat en släkting till mig ca 100 år, superpigg.
Tycker det är lite obehaglig tendens i samhället att avhumanisera äldre på så sätt som sker i detta läge. Förstår att det beror på resursbrister och obefintlig beredskap men ändå. För min del lämnar det en dålig eftersmak i munnen.