2020-04-02, 17:09
Medlem
Haloumis avatar
Volvo i Sverige börjar göra skyddsvisir till vården. Nu är det både IKEA och Volvo.

Källa Expressen.
Citera
2020-04-02, 17:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast enligt officiella uppgifter idag så är fortfarande 1/3 av platserna på IVA i Stockholm inte utnyttjade, och det är innan man öppnat Mässan.

Men du har kanske inside information från Fria Tider eller Pravda eller nå’t?

Ja du..

Finns det ens oxygen, dragen till dessa platser på mässan ?

(Sovjet hade många tanks och flygplan "på pappret", när WW2 bröt ut)
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You’re ignoring the 1% IFR they base their models upon.

Yes, i see this now. The IFR (Infection Fatality Rate) assumption is built into the model.

"To mechanistically link our function for deaths to infected cases, we use a previously estimated COVID-19infection-fatality-ratio ifr (probability of death given infection)9 together with a distribution of times from infectiontodeath π. The ifr is derived from estimates presented in Verity et al 11which assumed homogeneous attack rates across age-groups."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Helt idiotiskt att inte få veta vilka orter som är smittade.

Idag åkte jag till Storuman i Västerbotten för jag var tvungen fixa bilen. Passade på att handla då också.

Hade jag vetat det är smitta där så har jag aldrig farit. Nu vet jag ju inte var i Västerbotten det är fall, kan va Umeå, Skellefteå eller för fan tärnaby.

Om folk visste exakt var och man satte reseförbud dit så skulle inte lika många bli smittade.

Jag vet flera som fortfarande pendlar med tåg och buss till sina jobb i Umeå utan att ha hört något om coronaviruset, var det finns. Dom säger precis samma sak som mig, om dom vet var det är så skulle dom undvika dessa ställen/städer/orter.

Om det vore så enkelt som att man visste var smittspridning pågick så skulle den inte kommit dit från första början. Då hade det här stannat på en marknad i Wuhan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Har du en källa. Rent intuitivt ser jag inte varför det skulle vara ett symptom.

Visa har väl haft det som symptom
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Kina och Sverige har samma taktik. Finns fler länder som också gör på samma sätt, exempelvis Japan.

Kina har ingen karantän, endast i det svårt drabbade Wuhan som de isolerade och förstärkte med stora sjukvårdsresurser. Resten av Kina har fått rulla på mer normalt, trots att de självklart har en spridning i hela Kina, precis som resten av världen.

Sanningen är att det inte finns något annat alternativ än att skydda riskgrupper medan resten av befolkningen får uppnå viss flockimmunitet. Att sätta hela världen i karantän i 18 månader (minst) medan man väntar på ett vaccin är inte ett alternativ. Isolering är en åtgärd man ska vara extremt försiktig med och är endast rimlig och effektiv under vissa extrema situationer. Inför man utegångsförbud kommer det leda till en kort, men hög ökning av spridningen, eftersom spridning i allra högsta grad sker i hemmet, inte ute på stan. När isoleringen införs kommer det bli en hög ökning initialt, men som under längre tid så klart ger en minskning. Dock får man tillbaka ursprungsproblemet när man väl släpper på karantänen, alternativt kommer sjukvården att överbelastas.

Kulmen av dödsfall vi sett i Italien under förra veckan är en direkt effekt av isoleringen som de införde för över en månad sen.

Det enda som fungerar just nu är att minska sociala kontakter, begränsa folksamlingar, öka avstånd (social distansiering), och skydda riskgrupper. Detta ska pågå tills smittan fått vandra runt och en viss flockimmunitet uppnåtts. Efter det kan riskgrupperna komma ut i samhället igen. Det optimala är att ligga på en nivå (hastighet för spridning) som är så nära bristningsgränsen som möjligt för sjukvården, för att det ska gå så fort som möjligt till att återgå till normalt liv. Dock är så klart en viss marginal ett måste.

Ni som kritiserar Anders Tegnell och FHM vet inte hur jävla tacksamma ni ska vara att vi har extremt kompetenta och erfarna personer som är ansvariga för den här situationen.

Tack!

Bra och sakligt. Logiken är tydlig, men kanske svår att förstå för alla?

Många som gnäller här hade varit på barrikaderna och gnällt minst lika mycket om regeringen gått emot experterna och infört extrema åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Underlig den där kopplingen mellan smittan och somalier. Hur kan den ha kommit till dem?
Kanskje noen av de smittede ski-turistene reiste med drosjer der det var somaliske drosjesjåfører og noen sjåfører ble smittet under drosjeturene?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Intressant! Länk?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittskyddslakaren-norrbotten-langt-fram-i-epidemikurvan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast enligt officiella uppgifter idag så är fortfarande 1/3 av platserna på IVA i Stockholm inte utnyttjade, och det är innan man öppnat Mässan.

Men du har kanske inside information från Fria Tider eller Pravda eller nå’t?

Det som har sagts i mainstreammedia och även tidigare i tråden, är att Region Stockholm uppgett att IVA-platser är slut den 7 april.

Sedan har jag även läst att Karolinska ska ha varnat internt för att det kan bli tidigare än så i Sthlms region, redan till helgen.

Orkar inte leta länkar men ganska säker på att detta har varit i Aftonbladet jag läst (online) så det bör vara rätt enkelt att leta upp.
Citera
2020-04-02, 17:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Fastna inte på spridningen i uppskattningen av antalet reducerade dödsfall i rapporten. Titta i stället på uppskattningen av det totala antalet smittade i dessa 11 länder och vilken effekt det har på CFR för Covid-19. 0,2-1,16% enligt John Campbell. Stämmer det så är det goda nyheter.

https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0

Kollade på det avsnittet med. Han räknade på förväntat antal smittade jämfört med rapoorterade dödstal. Dock missade han ju att om rapporterat antal smittade är underrapporterat så är antalet döda det också. Finns ju rapporter från Italien när man tittar på överdödligheten o det verkar finnas en klar underrapportering där också.

Synd när Dr John brukar ha koll men här missade han.

Dubbla det Dr John säger så är det mer rätt. CFR 0.4-2.32 vilket stämmer bra med tidigare uppskattningar kring 1.
Citera
Medlem
Medvallss avatar
Lite hopp finns det kanske ändå

https://instagram.com/curlyjunglejake?igshid=12kynqiqoqh49
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
"Ryska medborgare behöver inte gå till jobbet under hela april månad, meddelar president Vladimir Putin i ett tv-sänt tal om virusåtgärder till nationen."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e85f7a3114d50001986101b

Skulle aldrig hända i Sverige då vi blivit hjärntvättade sen unga att jobb och att hålla tid samt att stå i kö är det viktigaste vi vet i Sverige. Det märks redan nu hur regeringen hanterar detta. Sjukt nog får regeringen med sig en hel del människor ändå trots att de inte gör alla mycket. Men det vet dom för svenskar är fega och kommer aldrig att ifrågasätta så regeringen kan göra hur dom vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in