2020-04-02, 16:45
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det verkar som om regioner ska tvingas omfördela material. Lite orättvist om en del regioner skött sig och haft viss beredskap. Ska det ske så bör Stockholm och andra drabbade regioner i så fall isoleras så att smittan inte sprider sig. Att hoppas på att mer material för andra dränerande regioner kommer i tid för att fyllas på är att hoppas för mycket.
Lol, den svenska värdegrunden i ett nötskal. Att sköta sig, utföra dom uppgifter man är åsatt skall straffas. Alla skall med...
Citera
2020-04-02, 16:46
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Finns det någon som är insatt i USA deras testningar hur många har dom testat ? måste vara bra nog så många ,och vilka testar dom deras strategi ?
testar dom varenda en eller ?
jag uppskattar svar på svenska .
Nästan 1,2 miljoner test:
https://covidtracking.com/data
Citera
2020-04-02, 16:47
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
En sak som jag inte setts behandlas här, är hur virusets fysiska egenskaper är.

Med det menar jag om det är klibbit, eller är det glatt. Hur beter det sig i vatten och hud. Vad kan man göra för att minimera riskerna för att människor blir smittade?

Hoppas någon ser frågan och kan ge lite ledtrådar, hade varit bra med något som tar oss i rätt riktning, alltså minskar infektionsraten.

Om jag fattat det rätt är virusets hölje av fett. Det ska vara därför det är effektivt med tvål och vatten, som löser upp fetthöljet. Därmed faller viruset isär.
Citera
2020-04-02, 16:48
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mera trist statistik :

USA

2.4 klockan 16.32: Över 6 miljoner arbetslösa i USA

Det finns nu 6,6 miljoner arbetslösa i USA. Siffran steg med 3,3 miljoner från förra veckan.

Spanien

2.4 klockan 12.38: Hundratusentals jobb har försvunnit i Spanien

Nästan 900 000 jobb har försvunnit permanent eller tillfälligt i Spanien sedan regeringen i mitten av mars utlyste undantagstillstånd och strikta karantänsåtgärder för att bromsa coronaepidemin.

https://svenska.yle.fi/coronavirus

Det hade varit intressant att se hur smittotakten hänger i ihop med arbetslöshetssiffrorna. Har de länder som klarat sig från smitta, också klarat sig ifrån arbetslöshet? I så fall är ju dr deaths strategie inte så vidare bra för ekonomin.
Citera
2020-04-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Tror det mer är en typisk amerikansk impulshandling när de inte har en fiende att "skjuta på".
En osynlig fiende som ett virus får de att totalt flippa ur då de är vana vid att kunna peka ut boven, eller rättare sagt "the bad guy".
Nu kan de inte det, då blir det för frustrerande att hantera så de går på det som är enklast, står närmast till hands och som de kan plocka snabba politiska poäng av.
Kartellerna

Kan vara som du säger. Men skjut dom bara, det är nog nu, jag gillar dessutom att många är good guys and somliga är bad guys. Det kräver rätt känsla för att komma rätt.
Citera
2020-04-02, 16:49
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Undrar hur den ryska statsskulden kommer att se ut efter detta. Med oljepriset på lägsta sedan vet inte hur länge.

Eller, menar Farsan att man inte behöver gå till jobbet - men man får ingen lön?
Ryska staten kanske kommer att erbjuda matpaket till alla?

Putin har en tendens att lova lite för mycket. Allt för att det ska låta fint utåt. Verkligheten för gemene ryss ter sig dock mycket annorlunda mot det som Putin låter påskina. Jag skulle därför ta denna information med en stor portion reservation.
Citera
2020-04-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
I går när jag var ute på min långpromenad med hunden så gick jag förbi ett äldreboende. Då kom en likbil körande. Den styrde in vid boendet och stannade utanför. Men snabbt flyttade den sig till parkeringen och begravnings killen satte sig att leka med sin telefon. Den väntade. Kanske var gamlingen inte riktigt död ännu så de hade beställt likbilen lite för tidigt?
Med vår strategi i samband med total avsaknad av åtgärder att skydda dom äldre förutom att låsa in dom så är det bara att parkera vid valfritt hem.
Man lär inte behöva vänta särskilt länge.
Citera
2020-04-02, 16:50
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kampen mot narkotikan i USA. Det är klart att den måste bedrivas lika tufft även i coronatider. Det är krig nu och det är bara att skjuta brottslingarna på direkten. Om dom försöker föra iland narkotika alltså.Sanera fartygen. Av humanitära skäl kanske man kan inrätta särskilda fängelsehålor. För sjutton inse att under krig behöver vi krigslagar. Nu kan till och med Orbán styra med dekret. Ge Stefan Löfvén samma befogenheter så att han styr upp missären NU.
Det som händer i USA händer också i Sverige, jag hoppas att det stämmer i fortsättningen också, mao blås skallen av kaosblattarna, även vid felperkering! Det roliga är över nu!
Citera
2020-04-02, 16:51
Medlem
Soterns avatar
Har Italiens dödssiffror kommit idag?
Citera
Medlem
"Nu ställer brittiska Sky News reporter flera frågor: Hur bekväm är du med Sveriges approach? Och: kommer du att ångra att Sverige inte stängde ner, likt Storbritannien gjort nu? frågar han bland annat statsepidemiolog Anders Tegnell.
Tegnell svarar:
– Det är många frågor. Om någon ångrar vad man gör, ja, säkert till viss del. Det är lättare att se i backspegeln vad man borde ha gjort. Alla regeringar gör så gott de kan under omständigheterna. Det finns ingen dold agenda. Definitivt inte i Sverige."

Från Aftonbladet.

Vad drar vi för slutsatser av denna kommentar???
🤔🤔🤔
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om jag fattat det rätt är virusets hölje av fett. Det ska vara därför det är effektivt med tvål och vatten, som löser upp fetthöljet. Därmed faller viruset isär.
Ja, det stämmer. Även de mekaniska rörelserna vid handtvätt med tvål och vatten bidrar till att det är en mer effektiv metod för att förhindra Covid-19-smitta än användning av handsprit. Detta förutsätter förstås att händerna tvättas på ett korrekt sätt.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Undrar hur den ryska statsskulden kommer att se ut efter detta. Med oljepriset på lägsta sedan vet inte hur länge.

Eller, menar Farsan att man inte behöver gå till jobbet - men man får ingen lön?
Ryska staten kanske kommer att erbjuda matpaket till alla?

Du får lön för att stanna hemma och vara en bra medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in