2020-04-02, 15:35
Medlem
tjallepetters avatar
Tycker statistiken väl visar att Sverige har valt fel väg.

Tur att man kan jobba hemifrån och så även familjen så vi slipper delta i Dr Tengeles experiment.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det råder inte konsensus på minsta sätt TT regeringen valt fel strategi.
Folkmord visar bara vilka socialt missanpassade personer som uttalar sig så.
Vad vill du kalla det hela för?
Guds vilja?
Vad har de gjort för att skydda de äldre?
Jo de har sagt stanna hemma träffa inte de äldre bla bla.
Det är inte att ta situationen på allvar, äldre lämnar blodprover, många nästan varje vecka de har hälsoundersökningar osv osv kan inte sjukvårdspersonalen smitta dom då eller.
Nej de gör fan inte ett skit för att skydda oss alla, de tänker bara på ekonomin jävla skitmesig regering likaså skitmesiga journalister som inte kan ställa epidemiologen mot väggen fjollor hela bunten.
Bara en tysk som sticker ut, sådana är vi ni.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Lite för tidigt att dra någon sådan slutsats. Kan bli mycket väl bli värre om några dagar.

Ska du inte komma med någon av era vanliga bortförklaringar, ni som blivit städslade av FMH att spamma tråden. Kan ge dig ett tips: I Norge bor de så glesbefolkat, bland höga fjäll och djupa dalar så viruset hinner inte sprida sig. Summa summarum: Norge går inte att jämföra med Sverige!
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag fattar inte vem som är intresserad at Tegnells kill-gissningar:

Tegnell om smittan bland äldre: "Är väldigt olyckligt"
Tegnell: "Därför dör fler i Sverige"
Tegnell: "Kurvan verkar plana ut"
Tegnell: "Kurvan börjar peka uppåt"

Jag är så oerhört trött på den mannen, så jag kräks. Känns som han ägnar hela sin arbetsdag i att dyka upp i sin vinröda tröja i Expressen, Aftonbladet, SVT, TV4, DN mm och komma med hux-flux påståenden som bara råkade dyka upp i hans hjärna just då.

Noll stabilitet, framförhållning eller förtroende.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Och hur bra tror du vården kommer bli om ekonomin kollapsar? Sedan kan man som sagt få ner antal döda till nästan noll om man faktiskt skyddar dem i riskgrupperna, och ändå ha ett öppet samhälle i övrigt. Men då måste man också isolera och skydda dem, vilket man inte kan påstå att de har gjort hittills.

Egentligen är det väl det som är lösningen under långa loppet. Riskgrupperna måste skyddas genom större ingripanden, om man nu inte har förstånd att göra det på eget bevåg. Övriga borde inte vara särskilt hysteriska om de är friska.
Citera
2020-04-02, 15:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, verkligen. Det är bara obildade och lågt begåvade människor som drar sådana slutsatser.
Vi har rett ut det. Han menade inte att vara så kategorisk, och vi är överens om att det hela har skötts dåligt från början.

Vad man kan säga om ”iranierna” är att man isf skulle ha gjort som man borde ha gjort med alpresenärerna: testning och karantän. Men hade ”iranierna” behövt tas ur tjänst så hade man fått problem med bemanningen ... Moment 22 om man samtidigt vill skydda de äldre.

Är det nåt annat land som tabbat sig så mycket som vi? Alla andra länder har relativt sett reagerat för sent - men när de väl insett fakta så har de agerat och kört med öppna kort.
Det finns faktiskt stollar utomlands som ser vårt agerande i ett romantiskt rosatonat handhjärtsmaskat skimmer!
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Har vi så stora problem redan i detta skede, så vågar jag inte ens tänka på hur det kommer se ut om en månad.
Visserligen förstår jag nog varför du är frustrerad. Men om spanska samhället inte har klappat ihop när madridområdet är centrum för deras utbrott och de vid det här laget sett över 200 döda/miljon invånare, med många oräknade, då kan vi kanske våga hoppas på att också svenska samhället ska ha lite motståndskraft?

Om en månad kan Spaniens nuläge ha blivit Sveriges lott, med hockeyrinkar som tillfälliga bårhus. Förhoppningsvis kommer lastbilar ändå leverera mat till butiker, och kunderna alltjämt ha pengar på lönekontot, så att vi slipper svälta.

Men man kan oro sig över Italien. Där kan det bli värre.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nu börjar prognoskurvan stabiliseras bra och jag tror att vi har en hyfsad säker prognoskurva framåt kvällen när alla dödstalen har inkommit. Vi har en exponentiell ökning med ca. 20% per dygn och en fördubbling av antal döda var 5:e dag.
Dessa siffror börjar bli ganska stabila nu, och det är det vi har att se fram emot ett bra tag framöver. Förmodligen veckor.
Med 20% ökning per dygn blir det en fördubbling var 4:e dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Stefan säger att det kommer ta FLERA MÅNADER innan vi återgår till vårt normala liv. Yikes!

FHM sa också att deras restriktioner kommer gälla året ut, 2020 är kul,verkligen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det hjälper inte med livvakter. Han kan avlida utav covid-19.
Kanske alla våra ledare kommer att gömma sig till slut och tills allt är över och som askan ur elden blir de gudaförklarade utav stollar som överlevde eller tvärtom kan det ju bli realisterna som överlever. Då ligger de risigt till må jag lova och de kommer att hålla sig kvar i gömmstället tills de avlider.
Vi får se hur allt slutar efter det här. Men världsordningen kommer förmodligen att ruckas rejält. Endera till det bättre eller till det sämre. Kan sluta med att en enda grupp individer styr hela världen.
Lite väl drastiskt tänkt utav mig, men jag ser att den här farsoten liknar pesten. Mycket obehagligt allt och jag tror inte ett dugg på att siffror på tusen döda om dagen handlar mest om de äldre.
Kan ha fel men då är det så.

Jag tror också att mycket i världen kommer att förändras efter detta. Även den sovande medelsvensson kan komma att inse ett och annat samband

Läste i ditt tidigare inlägg också att du jämför med pesten. Jag ser också samband med både den och andra stora epidemier som har gått genom historien.
Bl.a spanska sjukan, den kom ju i en andra våg som var mycket värre. Den första tog mest gamla, tidigare sjuka och unga. I den andra vågen dog de däremellan.

Så ja, detta lilla virus corona är inte alls ofarligt för alla utanför riskgrupperna. Detta säger de gång på gång för att lugna massan.
Citera
2020-04-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Detta är likställt med misslyckande. För det är ett misslyckande när de primärt skulle skydda de på äldreboenden/vårdboenden. Nej, han har inte uttalat det och erkänt att det är ett misslyckande men det är inte det som är det väsentliga här. Vad ni hakar upp er. Fokusera.

Jag kan dock tycka att det är väldigt väsentligt ifall ansiktet utåt för FHM har ändrat sin attityd och insett sina egna misstag, eller ej. För, om han hade det, så skulle det kanske innebära ett hopp om en ändrad inriktning och verkliga kraftiga åtgärder. Som kan rädda liv. Men om han däremot betraktar allt ungefär som "ojdå" , och som att det inte alls har att göra med honom och hans "rekommendationer", då finns heller inte ngt större hopp att han skall ändra kurs.

Första steget till förändring är insikt. Har han ingen sådan, sker heller ingen förändring.

Det är därför vi "hakar upp oss" på AT:s inställning och vad det är han egentligen säger. Kan tyckas som en detalj, men i själva verket avslöjar sådana här detaljer ofta mycket viktiga saker om det kommande skeendet.

Sen kan man ju alltid hoppas att de avsätter honom och slänger in en duktig smittskyddsläkare på hans position istället, men det tror jag dessvärre kanske inte kommer att ske...
Citera
Medlem
okok1s avatar
Och anledningen till pressträffen var..?
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
"Faran är inte över" är det sig själv och Tegnell han pratar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in