2020-04-02, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Snack om att säga upp er anställning?

Jag menar skyddsstopp funkar väl inte för er, man säger samhällsfara bara jobba.

Jag hörde en smittskyddsläkare resonera att andningsskydd är onödigt för vi ändå har samhällsspridning. Man blir benägen att hålla med henne, men det är för att FHM kör Sverige rakt ner i sanken.

Vi ska skydda äldre och sjuka utan att stänga samhällen, utan att personalen har någon som helst skyddsutrustning samtidigt som man desinformerar att det inte behövs.

Alternativet är att FHM är så cynisk att de vill att ni blir smittade först, när det finns plats i vården och sen återkommer ni, ”immuna” och jobbar helt utan utrustning så Socialstyrelsen slipper hitta på nya ursäkter varje dag.

Men vad är ni för masochister i vården? Sluta gå till jobbet, ni riskerar ju att dö. Parole.
Citera
2020-04-02, 14:54
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tro fan att kineserna ska betala för vad de har ställt till med.
Australien stoppar kinesiska staten från att köpa upp krisdrabbade företag

– Vi har tagit några stora förluster och vi måste skydda oss själva mot ett rovdjursbeteende, sade Hastie.
https://samnytt.se/australien-stoppar-kinesiska-staten-fran-att-kopa-upp-krisdrabbade-foretag/

Kina släpper ut viruset över världen från sitt laboratorium, kraschar världsekonomin och storfyndar medan de leker världens frälsare genom att exportera skräpmateriel. Vidrigt.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Totalt 301 döda i Sverige nu enligt https://c19.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Tegnell sa precis i intervju med svt att han tror att viss flockimmunitet kan uppnås om 2-3 veckor, och samtidigt att det krävs 20-30 % smittad befolkning för att ha någon effekt... där har vi hans syn på smittspridningen.
Om hans teori om immunitet uppnås redan om ett par veckor kommer han att höjas till skyarna, men det återstår att se. Tror att den genuina inkompetens med vilken man bedriver äldreomsorg och sjukvård i Stockholm kom som en chock för honom.
Tydligen är han inte uppdaterad gällande följderna av en
Bostoninfluerad, "superslimmad" organisation.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyforbannad
Det där är rakt av skitsnack.

Till och med Anders och FHM erkänner att de misslyckats med att skydda de på äldreboenden i Stockholm. Så knip igen kakhålet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
X kan vara mellan 1- 72 månader eller livslång immunitet. Själv drar jag 8 månaders immunitet direkt ur baken, för jag gissar nog lika bra som vem som helst.
För min del kan vi ha ett mer slutet samhälle hundra år. Jag bryr mig inte om barer, bio eller ikea.

Du behöver inte bryr dej om sådana saker, men du kanske bryr dej då samhället kollapsar och alla tvingas leva i misär inkl förmodligen du själv.

Karantän är ingen bra åtgärd, men det sverige gör är heller inte bra, eftersom vi inte skyddar de i riskgrupperna. Tegnell erkänner misslyckandet med det? Vadå misslyckandet, de har ju inte ens försökt skydda dem, snarare tvärtom. Man kan inte misslyckas om man inte försöker, sedan ljuger han och påstår att de har försökt förhindra det på alla möjliga sätt.
Citera
2020-04-02, 14:55
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Snack om att säga upp er anställning?

Jag menar skyddsstopp funkar väl inte för er, man säger samhällsfara bara jobba.

Jag hörde en smittskyddsläkare resonera att andningsskydd är onödigt för vi ändå har samhällsspridning. Man blir benägen att hålla med henne, men det är för att FHM kör Sverige rakt ner i sanken.

Vi ska skydda äldre och sjuka utan att stänga samhällen, utan att personalen har någon som helst skyddsutrustning samtidigt som man desinformerar att det inte behövs.

Alternativet är att FHM är så cynisk att de vill att ni blir smittade först, när det finns plats i vården och sen återkommer ni, ”immuna” och jobbar helt utan utrustning så Socialstyrelsen slipper hitta på nya ursäkter varje dag.

Vad säger facket om detta då?

Verkar vara helt tyst?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vem är det annars som har beslutat om det..?
Jultomten? F*n och hens mormor?
Är du så jävla dum så du inte fattar vad jag syftade på så ger jag upp.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Till och med Anders och FHM erkänner att de misslyckats med att skydda de på äldreboenden i Stockholm. Så knip igen kakhålet.

Han har inte erkänt något. Aftonbladet har satt det som rubrik, men när man tittar på vad han faktiskt sagt så är det hästlängder från ett "erkännande".
Citera
2020-04-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Pressträffen är över och det är ganska uppenbart nu och lugnt att säga att man helt enkelt inte har någon lösning för hur coronakrisen skall hanteras.
FHM och regerningen har mer eller mindre enbart en LUGNANDE funktion. Mer uppenbart kan det inte bli.

De vet helt enkelt inte hur de skall hantera detta.

Huvudsakligen finns det 2 alternativ:

1. Att gå in för att inte sprida smittan = äldre kan inte tas hand om på äldreboenden, de dör till slut, vården stängs ner och folk blir sjuka utan vård och i värsta fall i förlängningen dör utan vård till slut. Samhället slutar fungera för att ingen arbetar längre, ingen mat till folk osv. och kollapsar.

2. Att gå in för att försöka få samhället att gå runt, på bekostnad av smittspridning = äldrevården fortsätter, men äldre dör till följd av smittan. Vårdpersonal fortsätter att arbete men smittar både varandra och patienter, och vården klappar till slut ihop ändå. Folk fortsätter att gå till arbetet och smittar ner varandra, vilket i förlängningen skapar ännu större tryck på vården, osv. Samhället kollapsar till slut.

Sen försöker de balansera mellan denna pest och denna kolera. LYCKA TILL!

Hade de tänkt till i början hade man sluppit allt för stora problem.

Dag efter dag blir det värre och de kommer inte med en enda vettig lösning...
Jesus! Ja det är ju de där valen alla smitsskyddsmyndighter i alla länder alltid måste göra. Det gäller ju inte bara SARS-CoV-2.

Det gäller naturligtvis även WHO, även om de bara är rådgivande och inte kan sanktionera brott mot deras råd-
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har också varit mycket kritisk till FHMs strategi. Jag är för lockdown osv.
Men jag tycker inte att vi kan dra några slutsatser än. Inom några veckor kan vi jämföra med ex. Danmark som många hyllar. Då kan vi vara på riktigt avgöra om vi gjort fullständigt fel eller inte.
Att kalla honom mördare tycker jag är fel. Vi vet ju inte ens om han har haft fel än.

Jag tycker faktiskt mördare börjar bli rätt epitet på FHM.

Man bestämmer sig för en strategi där vi ska skydda äldre och svaga. Lungsjuka med barn får inte hålla barnen hemma i sökerhetssyfte. Det finns ingen skyddsutrustning inom vården eller äldrevården, inte ens handsprit. Samtidigt har man ett öppet samhälle och stängde äldreboenden först i måndags.

Bortsett från att man tejpar ett ”smitta inte”-skyddstejp på ingången så framgår detta som ett skämt. Man säger sig vilja skydda grupper men gör inte ett skit för att faktiskt skydda grupper.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det finns en feministisk rättvise aspekt på problemet.

Många kvinnor som arbetar i vården är i pensionsåldern eller äldre. Detta pga att de har så dålig lön o pensions nivå så de inte har råd att sluta. Vilket för de in i riskåldern.

"feministisk" är det väl inte - snarare ett klassperspektiv. Dessa kvinnors män sliter i stället i industrin i monotona arbetsställningar, eller med farliga färger, lacker lösningsmedel... Same, same, but different.

I övrigt har du rätt, det är farligt för dom också. Dessutom röker många i den gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Man skulle kunna fråga Taha om himlen är blå och hon skulle svara att hon inte vet

Japp, hon är aldrig påläst, aldrig insatt. Svagt. Förmodligen ett fall av både genus- och rasinkvotering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in