2020-04-02, 13:15
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Liv går före pengar.
Det dör folk varje år i influensa och annat så ekonomin borde vi ju ha stängt ner för länge sedan i sådant fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det tar ofta en månad innan man dör, så dödssiffrorna kan börja gå ner en månad efter lock down

Nejder kan inte stämma. Jag har läst massor av inlägg här som säger att Norges nedstängning redan har effekt.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Som I Kina.

Varför skulle spridningen ta fart i Kina igen? De lyckades stoppa den i Wuhan. Tror inte de släpper taget nu. De sätter ju en hel stad i karantän så fort de upptäcker några få fall.
Citera
Medlem
Nu börjar spänningen vänta inför Anders Tignells dagliga mumelstund framför det svenska folket. Vilka luddiga anvisningar och råd skall han och Johan Carlson komma med idag.

Förmodligen att vi bör fundera lite runt mängden lösviktsgodis vi tänker köpa till barnen i famlijen inför påsken. Att det skulle finnas någon smittorisk är givetvis absurt försäkrar Anders . Men Johan fliker in att det kan finnas en risk ur ett bredare folkhälsoperspektiv med övervikt och även ur ett jämnställdhetsperspektiv när pojkarna i familjen gärna tar lite större nävar och flickorna inte får ta plats på samma sätt.

Vi bör inte heller använda nävarna när vi plockar ur godislådorna inne på ICA. Använd den sanitära skopan som brukar ligga skräpandes på golvet framför.
Citera
Medlem
Milldues avatar
När andelen döda per dag blir hög så kommer siffrorna att döljas så att folket inte får panik. Olika sajter har redan stängts ner och flera sajter i europa kommer de närmaste dygnen att stängas ner.

Detta skrev jag redan i början för flera veckor sedan och nu ser vi att det är dit vi är på väg.
Kan inte siffrorna hållas borta från allmänheten lär även internet, radio och TV stängas ner så att enbart myndigheternas siffror släpps ut..Då i väldigt modifierade nummer så det passar regimen.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
<klipp>
Finns mycket som bekymrar mig i detta, rent samhällsmässigt. Kanske är inte Sverige 🇸🇪 det jag trodde?

Ja deras prat om starka finanser, finansiella muskler har jag tänkt länge är bara en illusion.
Citera
2020-04-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Singapore
Sydkorea
Vietnam

Israel.
Citera
Medlem
Lock down hjälper ju tidigare desto bättre men om ett land gör det försent låt oss säga Sverige att de gör det idag så kommer det att ta 3 veckor innan man ser förändring på kurvorna då de som är sjuka kommer att dö inom 3 veckor och nya fall kommer att minska men det tar tid. Utan Lock down så kommer det att fortsätta och folk kommer att dö som flugor.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Same, from r/sweden where they seem to be going in hard, telling people anybody who doesn’t agree with the government is a Russian troll.

Då är jag ett ryskt troll tydligen. Håller helt klart med Ryssland i det här läget. Det gör tydligen större delen av världen.
Citera
2020-04-02, 13:17
Medlem
sannes avatar
Nu har LO presskonferens.

https://www.lo.se/start/play_startsida/lo_ekonomerna_om_hur_svensk_ekonomi_paverkas_av_co rona_smittan
Citera
2020-04-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vet inte om du sovit under en sten, men nästan hela världen har lockdown utom Sverige.
Till och med Tegnells favoritland Somalia är i lockdown...

Svara gärna på mina frågor istället, vad du gör nu är att du pekar på andra och säger att de gjorde så, så då tycker jag också så.

Med risk för att låta otrevlig, har du ingen förmåga att kritiskt analysera en situation själv? Har du alltid gjort det lätt för dig och hjärndött bara följt strömmen och vad andra gör och tycker?

Jag vill inte va otrevlig men svara gärna istället
Citera
2020-04-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Att inte flyga utomlands på semester eller att inte släppa in sjuka i landet är inte en så väldigt stor sak om man tänker på sjukdomen. Jag vet inte hur politikerna resonerar, men jag tycker att det är bättre att hålla lilla Finland friskt och isolerat tills vi har vaccin. Om det tar ett eller fem år spelar väl ingen roll. Att göra som sverige, ta kol på en halv miljon medborgare för en immunitet som varar ett x antal månader tycker inte jag låter bra. Nästä år har dagens immunitet kanske ingen verkan.

1: Varför skulle immunitet bara vara i x-antal månader? Min uppfattning är att viruset inte muterar så mkt i jämförelse med exempelvis influensa.
2: En halv miljon? Det skulle antyda att dödlighet låg runt 10% om inte mer, vilket inget tyder på.
3: Flockimmunitet är en bra strategi, om man skyddar de i riskgruppen, vilket man inte har gjort.
4: Problemet med att stänga ner samhället och sätta alla i karantän är vad är din exit plan? Ska du ha alla i karantän förevigt med stängda gränser?

Kina är väl dem som har lyckats bäst med karantän teorin, ingen annan har lyckats alls. Italien/spanien etc visar tydligt att det inte har någon större effekt, de kan nog nå just flockimmunitet innan de lyckas med sina karantäner. Kina har som sagt lyckats bäst på pappret (om man kan lita på dagens siffror), men de tog till ganska så drastiska åtgärder, men de har inte lyckats få bort det, så sänker de garden så kommer det troligtvis blåsa i liv igen. Så de måste fortsätta såhär tills vi evt får ett vaccin. Är det ett bra alternativ?

Karantän är ett spel för gallerian. Sveriges strategi är som sagt bra på pappret, för man kan inte sätta folk i karantän i väntan på ett vaccin, det ohållbart. Problemet är att regeringen inte följer sin egen plan. Man ska vara extremt hård med att isolera och skydda de i riskgruppen, men sverige har inte gjort det. De som jobbar i äldreomsorgen/hemtjänsten ska exempelvis ha skyddsutrustning på sig och testas regelbundet. Det ska vara vakter utanför äldreboende som ser till att inga utomstående kommer i kontakt med de äldre eller att de lämnar äldreboende. Hemleveranser av mat ska ske till alla som bor i ett eget hem och de ska ha utegångsförbud och får inte ta emot besökare. Om de bryter emot det så sätts de i en tvångskarantän. Det ska vara poliser som går runt och se till att detta efterföljs. Det är bara exempel på åtgärder för skydda de i riskgrupperna. De utanför riskgrupperna löper ingen stor risk så de kan leva som vanligt, och på så viss så kan vi ha ett fungerande samhälle utan att sätta friska och personer som inte löper någon större risk i onödigt karantän och arbetsplatser behöver inte stängas ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in