Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Jag håller med i sak, att i panik stänga ned landet är fel väg att gå.
Just nu i Sverige så har man dock inte gjort någonting effektivt alls men FHM peddlar på att ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.”
Det är en skrämmande dissonans om man nu betänker att viruset slingrat sig in på 30 äldreboenden i Stockholm och iva vården börjar slå i kapacitetstaket.
Man MÅSTE sätta in åtgärder som släpper på trycket hos iva vården.
Resten av världen stängde ju ned i panik och Sverige hade kunnat göra ett helt batteri av mindre åtgärder för det fanns tid, men man gjorde det inte.
Det som bör hända nu är att det blåser över inom 3-4 månader så man får som land sätta in åtgärder som går att hålla så länge samt att dom inte är helt verkningslösa.
Om det fungerade, ja, men dilemmat är att det verkar inte fungera speciellt bra med hårdare tag, i de Europeiska länder som är mer jämförbara med Sverige. Dels så har de precis lika mycket problem med corona, och dels så börjar det framgå att det är ohållbart med så hårda restriktioner i längden.
Jag är medveten om att våra nordiska grannar har färre döda än Sverige per capita, men så länge kurvorna stiger kan man inte dra några slutsatser. Det är också direkt skadligt att bromsa
för hårt, och sen släppa på bromsen. Då får man en mycket
större topp t.o.m. än om man helt struntar i åtgärder.
Ingen kan förneka att det är ett problem att corona hittar in på äldreboenden. Men jag tror inte att skolstängning skulle ha en positiv effekt, eftersom det också skulle ge ett stort personalbortfall. Det som behövs nu är möjligheten att testa vårdpersonal i större skala.