2020-04-02, 09:38
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
För tillfället? Hade man arbetat med krisberedskap och inte monterat ner den för att istället sysselsätta sig med genusfrågor så hade vi inte varit i den här sitsen idag.

Förmodar att du hör till de som jakar instämmande till uttalanden som detta:

Regionrådet Irene Svenonius (M) om brist på skyddsutrustning: ”Ingen såg det komma”
https://samnytt.se/regionradet-irene-svenonius-m-om-brist-pa-skyddsutrustning-ingen-sag-det-komma/

Jag tror inte att Irene Svenonius ens skulle se ett ankommande malmtåg i en becksvart tunnel.
Man häpnar när man hör henne tala.
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
För tillfället? Hade man arbetat med krisberedskap och inte monterat ner den för att istället sysselsätta sig med genusfrågor så hade vi inte varit i den här sitsen idag.

Förmodar att du hör till de som jakar instämmande till uttalanden som detta:

Regionrådet Irene Svenonius (M) om brist på skyddsutrustning: ”Ingen såg det komma”
https://samnytt.se/regionradet-irene-svenonius-m-om-brist-pa-skyddsutrustning-ingen-sag-det-komma/

Det är därför det heter beredskap, din dumma PK-nolla. För man vet att "något" kommer komma, men inte exakt vad.

LOL. Detta är helt sjukt, hur de aldrig kan erkänna någonting om sin egen oduglighet och slöseri med pengar och resurser på meningslöst trams.
Senast redigerad av -GG 2020-04-02 kl. 09:41.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Detta är inte mina personliga åsikter, det är World Press Freedom Index.

Svensk press räknas som den tredje friaste i världen.

USA kommer på 48:e plats, efter bl a Chile, Rumänien och Papua Nya Guinea.

https://rsf.org/en/ranking

Detta är ju fullkomligt bisarrt. Det svenska medielandskapet präglas av en extremt stark ägarkoncentration och en total brist på mångfald av åsikter i de större medierna.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Man har ännu inte brutit smittkedjan barn-skola-hemmet-personal-äldreboende.

Besökarna sitter ju tvärs över bordet och äter prinsesstårta och dricker te och kommer en dag i veckan.

Hemtjänsten baxar runt gamlingen, torkar dom, duschar dom, lagar mat, matar dom och är där 2-3 gånger per dag.

Rätt klart för mig vem som är superspridarna här
Inga invändningar från mig beträffande det resonemanget. Det är givet att det är främst personalen som är den primära smittspridaren, vilket till stor del kan härledas till bristande säkerhetsrutiner, öppna skolor m.m.
Citera
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Att inte flyga utomlands på semester eller att inte släppa in sjuka i landet är inte en så väldigt stor sak om man tänker på sjukdomen. Jag vet inte hur politikerna resonerar, men jag tycker att det är bättre att hålla lilla Finland friskt och isolerat tills vi har vaccin. Om det tar ett eller fem år spelar väl ingen roll. Att göra som sverige, ta kol på en halv miljon medborgare för en immunitet som varar ett x antal månader tycker inte jag låter bra. Nästä år har dagens immunitet kanske ingen verkan.

Källa på att immunitet endast varar ett par månader på majoriteten av infekterade? Eller ännu en trådsanning?
Citera
2020-04-02, 09:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nytt larm om trängsel på SL. De går bra för Stockholmarna.. Stockholm kmr nog bli värre än lombardiet.

Förmodligen, stor risk för det. Verkar fortfarande som inte Corona-smittan tas på fullt allvar i Sverige.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Det spelar ingen roll hur länge det tar, bara så få som möjligt dör.

Precis.
Det är det viktigaste nu under epidemin. Inte ekonomi. Pengar kommer alltid i andra hand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är hemskt!

Edit: ju det FHM sa vi skulle undvika!

Hur har de tänkt att personalen ska göra när skydd inte tillhandahålls?

De kan ju inte vara överraskad av att många äldreboende har smittan, de har ju i princip gjort ingenting för skydda dem. De verka ha trott att de skyddar dem bara genom att säga att de skyddar dem utan att göra något i praktiken. Urusel hantering.

Avsaknad av tvål inom vården förstår jag dock inte. Det finns gott om tvål i matbutikerna, och då borde det finnas tvål inom vården.

Det är lustigt hur det kan vara en brist här, då typ hela kinas befolkning åtminstone har ansiktsmask.
Citera
2020-04-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Där varenda boulevard är ett tälthotell...
jo visst tjena.

Den retoriska glidningen till USA:s framgångar eller misslyckanden som vissa ägnar sig åt här inne, kan omöjligen tolkas som något annat än en önskan att det ska gå åt helvete där, samtidigt som man ser mellan fingrarna på att vi sitter hårt i skiten här.

IVA platserna är slut i Stockholm snart. Sjukhuspersonal smittas utan utrustning, smittar sina anhöriga och familjer, tester eftersläpar på ett sätt att vi har noll koll alls.

Dags städa upp vår egen skit?

Har ni det trivsamt på Sveavägen 68?
Jag råkar ha arbetat under många år med amerikaner, främst från Kalifornien, under mina år i Italien. Människor som är extremt högavlönade, med briljanta karriärer, status osv - men som samtidigt är så ofattbart okunniga om världen vi lever i. Jag ska inte trötta dig/er med anekdoter som bara drar i riktningen mot lyteskomik, men jag kan säga såhär: om Kalifornien är kronan i USA:s skapelse... God bless America!!!
Citera
2020-04-02, 09:41
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nytt larm om trängsel på SL. De går bra för Stockholmarna.. Stockholm kmr nog bli värre än lombardiet.
Förstår inte hur myndigheterna förväntar sig att SL ska kunna lösa problemet, egentligen. Om många personer är beroende av lokaltrafiken för att ta sig till sitt arbete så kommer de liksom fortsätta vara det, oavsett vad man uppmanar till. Om man förväntas minska antalet personer på varje buss med 50% skulle man ju behöva fördubbla antalet turer, och det finns det av allt att döma inte kapacitet till.
Citera
2020-04-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast sanningen är ju inte att yngre skulle löpa en stor risk att drabbas allvarligt. Det är inte en riskgrupp att vara ung.

Riskgrupperna är:

- Äldre (företrädesvis + 80)
- Sjukdomar
- Osund övervikt (fetma)
Ja många unga lider av metabolt syndrom i USA.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2004/10/13/symtom-pa-metabolt-syndrom-hos-tva-av-tre-ungdomar/
Citera
2020-04-02, 09:42
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Ja tyvärr är det väl nu många som kommer få skörda vad de sått.

Men som förslaget är utformat innebär det i princip en ättestupa 2020. En betydande del av alla äldre som bor på äldreboenden, andra boenden eller har hemtjänst/hemsjukvård kommer smittas av personal och sedan nekas sjukhusvård.

Som man bäddar får man ligga - även på botten av ättestupan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in