2020-04-02, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eller så får man sätta alla som kommer in i landet - oavsett medborgarskap - i två veckors karantän. Det går att lösa. Sjömän arbetar redan idag flera månader i sträck, och är sedan lediga långa perioder. Två veckor extra gör inte så stor skillnad. Dessutom: har sjömännen inte varit i land någonstans på två veckor när fartyget kommer i hamn, och inte en enda i besättningen uppvisar symptom (som givetvis ska kontrolleras innan de får gå i land), så är det safe. Då behövs ingen extra karantän.

Jag tror att det här blir slutet för globaliseringen. Vi kommer inte att resa så mycket i framtiden, inte arbeta och studera utomlands heller (utom vissa kategorier av naturliga skäl, som just sjömän). Karantänen kommer att avskräcka.

Det blir bättre för miljön också på det sättet. Greta måste jubla!
Nja jag är schepptisk . . . men visst jag kan ha fel . . . jag har ofta fel . . .
Citera
2020-04-02, 04:10
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Gäller det även för Sydkorea och de andra östasiatiska länderna?

Jag har noterat i Shanghai att det är vanligt med munskydd. Det hindrar nog lite virus när man hostar.
Citera
2020-04-02, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Alla länder i hela världen har spridning, ingen lyckades stoppa det! Men Merwinna, hon / hen / han kan det som ingen annan kan!

Kan du trolla också?

Lugna ner dig nu! Du låter som en jude...
Citera
2020-04-02, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det vanliga;
Det där är iofs en ganska hårdvinklad vänsterartikel men det ligger en del i vad som skrivs.

EDIT:Även om det inte var helt spot on det jag först skrev om.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-04-02 kl. 04:16.
Citera
2020-04-02, 04:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du har din tro, jag har min - och den fungerar! Min är byggd på vetenskap sedan medeltiden. Att förkasta sina förfäders kunskaper är en dödsdom!

Ja, jag fattar inte heller det här motståndet mot karantän? Så har man ju alltid gjort. Under Pesten drog folk till sina fäbodar eller jaktslott, och höll sig där tills stormen blåst över. Och utländska fartyg som ville komma in i hamnarna, fattade folk tidigt att man måste placera i karantän en tid. (Fast ibland simmade råttorna iland, och deras loppor bar på bakterien...) Det är sunt förnuft.

Självklart innebär en karantän en massa uppoffringar, men när vi det nu ÄR så att vi har en smittspridning, så är det bra att den åtgärden finns.
Citera
2020-04-02, 04:13
Medlem
Folkhälsomyndigheten underskattar det ökade behovet av vårdplatser i samband med covid-19-pandemin. Motsvarande myndigheter i Danmark och Norge räknar med ett mer aggressivt förlopp än Folkhälsomyndigheten [2-4].

För den som är intresserad av annan information än FHM:s presskonferenser, så har Läkartidningen väldigt intressanta artiklar (länk nedan). I denna artikel finns en graf över hur FHM underskattat behovet av vårdplatser i Sthlm, vilken takt det kommer behövas platser. Läkarna som skriver artikeln anser att FHM bör överväga att uppdatera sin prognos. Jag känner inte till om FHM har gått i svaromål kring detta eller ej. Men väldigt intressant.

Källa: Läkartidningen 1 april, finns att läsa på webben. Artikeln: https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/utfallet-avviker-fran-myndighetens-prognos/
Citera
2020-04-02, 04:14
Medlem
Citat:
Hela så klart! Varför tror du att du skulle slippa undan? "The needs of the many outweighs the needs of the few, or the one, the separate!"
Ok. Vem ska sköta brottsbekämpning, el, vatten och avlopp då.

Ska poliser jobba hemifrån?
Citera
2020-04-02, 04:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Sverige stod INTE rustat för det här.
Jag repeterar:
1. Sjukvården var eftersatt o underdimensionerad redan innan C-19 pga politiska prioriteringar.

2. Sjukvården har redan innan C-19 haft problem med material o medicin tillgång pga logistiska problem.

3. Det har saknats mobiliseringslager för skyddsmaterial pga politiska beslut.

Så när krisen var ett faktum så var det just politisk kris.

Tegnell o Carlson har bar en uppgift o det är att hålla folk lugna. Ingen vinner på panik.

Flockimmunitet ska tolkas som att vi kan inget göra utan låter C-19 läka ut.

Tegnell o Carlson kommer kanske att få sparken för att man behöver syndabockar. Men deras fallskärmar lär bli ordentliga. Så att de inte skriver böcker om inkompetens...

Ja vi har en kris - hur ska vi lösa det nu? Med mer HBTQ, mer politisk korrekthet, mer feminism (feministisk snöröjning) /(fler fittmössor), fler menscertifierade arbetsplatser, att ÖB går på fler pride-parader eller att vi tar oss i kragen och gör om och gör rätt? Vi kan välja nu eller ge fan i det. Kvinnorna i det här landet har ett jävligt stort ansvar just nu... man up, please!
Citera
2020-04-02, 04:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag fattar inte heller det här motståndet mot karantän? Så har man ju alltid gjort. Under Pesten drog folk till sina fäbodar eller jaktslott, och höll sig där tills stormen blåst över. Och utländska fartyg som ville komma in i hamnarna, fattade folk tidigt att man måste placera i karantän en tid. (Fast ibland simmade råttorna iland, och deras loppor bar på bakterien...) Det är sunt förnuft.

Självklart innebär en karantän en massa uppoffringar, men när vi det nu ÄR så att vi har en smittspridning, så är det bra att den åtgärden finns.

Minnet är kort hos människan, tyvärr!
Citera
2020-04-02, 04:17
Medlem
Citat:
Ja vi har en kris - hur ska vi lösa det nu? Med mer HBTQ, mer politisk korrekthet, mer feminism (feministisk snöröjning) /(fler fittmössor), fler menscertifierade arbetsplatser, att ÖB går på fler pride-parader eller att vi tar oss i kragen och gör om och gör rätt? Vi kan välja nu eller ge fan i det. Kvinnorna i det här landet har ett jävligt stort ansvar just nu... man up, please!
En fittmössa mer eller mindre gör väl ingen reell skillnad i en pandemi???
Citera
2020-04-02, 04:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ok. Vem ska sköta brottsbekämpning, el, vatten och avlopp då.

Ska poliser jobba hemifrån?

Du vill bara provocera. Detta är givetvis de grupper vi testar först! Är du förståndshandikappad? Det är ok om du är det, faktiskt!
Citera
2020-04-02, 04:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Alla länder i hela världen har spridning, ingen lyckades stoppa det! Men Merwinna, hon / hen / han kan det som ingen annan kan!

Och det berodde ju just på att världen blivit så global. (Utom i Kina där viruset föddes, såklart.) Om folk inte hade rest så mycket, så hade det inte spritts. En annan orsak var, att västerlandets regeringar var för mesiga i början. Det kändes för hårt att ta till tvångsmedel, eftersom allt var så overkligt i början, och man tyckte att man inte "kunde" göra så i demokratiska länder. Men nu vet vi att man måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in