2020-04-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Det enda jag vet är att det är många patienter som återhämtat sig från corona och insjuknar igen så det är underligt att man har bestämt sig för att flockimmunitet kommer hjälpa.

Du har inte kollat igenom din egen video till slutet eller hur?
Citera
2020-04-01, 23:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Diskussionen rörde sjukvårdspersonal. När de lämmnar röd zon så måste virusen de har på
hela kroppen deaktiveras. Därav måste de helkroppssprejas. Helkroppssanering.
Därav att kortärmat ej fungerar. Stark klorin är det som gäller. Deaktiveringen måste gå snabbt.

Annars så blir det sjuk vårdpersonal som kina, italien och spanien.

Ja, som när man hanterade Ebola patienter ungefär.
Hade inte velat jobba i vården med dessa kamikaze regler
Citera
2020-04-01, 23:16
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är kruxet såklart. Man får nog hoppas att små städer har uppbackning av sina regioner - kan bli tufft i Norrland med de långa avstånden.

Samtidigt har man sett de här exemplen med ohämmad lokal smittspridning och uppnådd flockimmunitet i några norditalienska städer. Trots att man lyckats identifiera och räkna in enorma mörkertal i dödsfall, har de inga skräcksiffror - dödligheten uppskattas till 1%, kanske ett par promille högre, men klart under 2%.

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml

De pratar om en hypotetisk flockimmunitet. Hela artikeln är en hypotes.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hört talas om Chinese new year? Nä, barnen var hemma från början. Ungefär som om vårt utbrott börjat på ett lov

Definiera "från början", tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Accepterar du att mässlingen smittar via luften trots att inga sådana studier finns där heller mer än liknande som i detta fall, samt att den är luftburen på samma sätt som det finns studier på att detta virus är luftburet? T.om med liknande halveringstid!

Mässlingens virion är dessutom något större i partikelstorlek (100-200 nm vs 70-90 nm)

Allt man behöver kunna är att lägga ihop 1+1.

Men du kanske vill påstå att mässlingen inte heller är luftburen? Det går alltid att hävda att det kan ha varit kontaktsmitta när man inte vet bättre och saknar logikcenter i hjärnan. Dvs man är lämplig som bokmal, men inte som forskare. När det gäller nya saker (som detta virus) så är det forskarna som behövs, inte bokmalarna som inte kan tro på något de inte först läst i en bok!
Precis så är det!
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Men grattis, redan kommit på det?

https://pbs.twimg.com/media/EUX5EHsXsAIGMBo?format=jpg&name=900x900
Är ju en teori så god som någon annan.
Men Latinamerika ser man mängder av munskydd och jag tvivlar på att vi kommer se små siffror där.
Citera
2020-04-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Gammal militär och vill se att saker händer, förra året eldade de kriminella upp en jäkla massa bussar i ren protest så han är inte så populär i dessa kretsar. Det han har på agendan ville han ha verkställt igår så det är handlingskraft på hög nivå.

Som sagt jag skulle vänta lite innan jag applåderar eller buar. Jag har levt med militära ledare så har de en förmåga att vara bra i början, om de inte är korrupta, men även de blir det ganska fort. Vi får väl först se vad som händer med pandemin i Brasilien. Det blir inte lätt för någon regering i världen. Lyckas han med så kommer han sitta kvar länge: Om han misslyckas så ryker han.
Citera
2020-04-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
CoV-2 är inte en okänd patogen, vi vet att det är ett coronavirus som sätter sig i luftvägarna, således är argumentet trams, fyllt 20 år än?

Kan inte du eller WHO på vetenskaplig grund visa att långärmat är säkrare än att tvätta armarna med tvål och vatten förbehåller jag mig rätten att betrakta rekommendationen om långärmat som taget ur luften, det är ett faktum att det är ett tyckande om ni inte kan stödja rekommendationen på vetenskap hur mycket du än kverrulerar.

Det där med tappad bakom en vagn var riktigt kul, bravo.

SARS-CoV-2 är en ny variant av coronavirus, så ny att vi inte har några kända motmedel mot den.
Det är heller inte känt hur länge viruset överlever utanför kroppen, exakt hur det överförs så sluta bete dig som du vet något som andra vet.

Vad det rör långärmat vs kortärmat så handlar det inte primärt om att få patogener på armarna utan att kortärmade är i stort sett omöjliga att tätsluta, du kan argumentera exakt lika med tårgas som är en storpartikel, ändå tar det sig in i minsta lilla jävla springa och kan göra sig påmind när du minst anar det på ett ställe du absolut minst trodde.

Det är dessutom du som förespråkar lättare skyddsutrustning och borde presentera bevis för att detta är vetenskapligt belagt, man jobbar inte med hypoteser eller teoretiska modeller när det gäller hälsofara, det ska vara beprövat och empiriskt testat, det är därför utrustning har speciella certifikationer och krav inom verksamheter som kräver skydd.

Återigen varför reviderade FHM skyddutrustningen som normalt används vid vanlig säsongsinfluensa först nu? Den har varit känd i hur många år som helst.
Citera
2020-04-01, 23:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, som när man hanterade Ebola patienter ungefär.
Hade inte velat jobba i vården med dessa kamikaze regler

Jag gillar militärläkaren på infektion på akademiska, som såg till att köpa in Sundström halvmasker med partikelfilter.... Han löste ett problem i alla fall........
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Sverige 17 dagar efter att vi har minst ett dödsfall varje dag: 239 dödsfall.

Italien räknat på samma sätt låg på den nivån först efter 15 dagar. Likaså England. I USA tog det 20 dagar, i Frankrike runt en månad.

Men visst, Sveriges kurvor var ju flacka första veckorna. Precis som varendaste land i världen som har gått helt åt helvete!

Helt korrekt. En exponentiell kurva kan uppfattas som flack när man vill, det är bara att välja tidsperiod och skala på Y-axeln. Någon borde fråga Anders Tegnell exakt vad han menar när han pratar om flack kurva. Men aldrig någon enda riktigt tuff uppföljande fråga (ett plus dock för Anders Holmberg, sveriges enda riktiga TV-journalist).

Har någon någonsin hört Anders Tegnell ens prata om att det kan vara en exponentiell tillväxt av corona i Sverige, det som gäller för alla epidemier i alla länder?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är bevisat att det hjälper.

När man tittar på italienska städer har man med tydlighet bevisat den saken - kurvorna över dödsfall per dag sjunker snabbt tillbaka till normaltillståndet, och har gjort så sen bara några dagar efter att karantänen infördes.

Nedgången har inget med karantänen att göra eftersom det ligger så nära i tid, däremot är de stackarna som bor i området kvar i karantän - där kan vi snacka om något som "inte hjälper".

Må så vara men jag ger mig inte.
Man blir inte immun mot corona.
Nån vänlig själ får gärna bevisa detta för mig! Än så länge har ingen gjort det.
- Men jag kan ha fel. Rätta mig.
Citera
Medlem
Citat:
Accepterar du att mässlingen smittar via luften trots att inga sådana studier finns där heller mer än liknande som i detta fall, samt att den är luftburen på samma sätt som det finns studier på att detta virus är luftburet? T.om med liknande halveringstid!

Mässlingens virion är dessutom något större i partikelstorlek (100-200 nm vs 70-90 nm)

Allt man behöver kunna är att lägga ihop 1+1.

Men du kanske vill påstå att mässlingen inte heller är luftburen? Det går alltid att hävda att det kan ha varit kontaktsmitta när man inte vet bättre och saknar logikcenter i hjärnan. Dvs man är lämplig som bokmal, men inte som forskare. När det gäller nya saker (som detta virus) så är det forskarna som behövs, inte bokmalarna som inte kan tro på något de inte först läst i en bok!

https://www.statnews.com/2020/03/16/coronavirus-can-become-aerosol-doesnt-mean-doomed/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in