Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Men då kan vi komma att bli i en evig limbo med viruset. Vem vet hur länge, kanske till vaccinet kommer, nästa år (om det kommer). Klarar vi det? Ekonomiskt? Hur är det med uthållighet och utrustning?
Jag tror inte det är Sveriges plan. Det värkar snarare som vi ska medvetet kasta oss in i full smittspridning. Medans man lugnar folket och visa på vad det är man gör, problemet är att man gör konsekvent för sent. Jag tror man kommer sätta Stockholm i karantän efter Påsken när redan är försent. Och varför lägga allt för mycket pengar på detta. Viktigare kanske för staten att rädda företagen de kommer ju faktiskt kanske finnas kvar senare. De döende kommer inte göra det. Tänk om staten ser det som att dra ut en rutten tand. Om den förgiftar hela munnen har man inget val. Bäst att bara göra det snabbt då.
Ingen människa kan säga säkert.
Men själv tror jag alltså att smittspridningen i Sverige har
fullt tillräcklig fart. Jag
tror inte att Sverige behöver göra något mera för att öka smittspridningen, utan tvärtom.
Den främsta anledningen är att jag
tror och hoppas att det relativt snart, säg inom en till två månader, kommer att finnas tester för att kunna skilja immuna från icke-immuna personer. Så snart sådana tester finns tillgängliga, så hoppas jag att sjukvårdspersonal och äldrevårdspersonal blir testade med förtur.
Men det blir då inte bara en fråga om att testa personal, det är också viktigt att pröva slumpmässigt valda hushåll, för att få svar på den viktiga frågan om hur många som redan blivit infekterade, kanske utan att alls märka det själva.
Till detta kommer ytterligare en faktor.
För varje vecka som går, så kommer erfarenheterna från vård av svårt sjuka patienter att ge bättre och bättre underlag för hur de ska behandlas för att vårdtiderna ska bli så korta som möjligt (och dödligheten minimeras). Experiment med olika mediciner pågår för fullt.