Flashback får huvudrollen i Christina Eriksson,s krönika i NA.
Citat:
Under rättegången i Hjärstamordet får flera vittnen frågan om de är aktiva på internetforumet Flashback och skriver i Lena Wesström-tråden. Det är de, eller iallafall har de varit det. De berättar om alias de skriver under, ibland har de flera olika konton. Andra hävdar bestämt att de bara varit inne och tittat men ansett att det var osmakligt och snabbt lämnat forumet.
Om geocachingen går som en röd tråd genom rättegången så rullar Flashback som ett svart nystan vid sidan av.
Två dagar efter Lena Wesström anmäldes försvunnen startades ett inlägg på Flashback. I dag är det en av forumets mest aktiva och välbesökta diskussionstrådar. I samma stund som jag skriver det här finns det 91 401 inlägg och tråden har över nio miljoner visningar. Varje minut kommer ett nytt inlägg, det gäller i stort sett dygnet runt.
Vad handlar det då om? Jo, mordet på Lena Wesström så klart. Ur alla dess vinklar och vrår. Där finns märkliga suspekta spekulationer blandade med kloka reflektioner. Där finns extremt intresserade privatspanare som betalat tusentals kronor för att få tillgång till hela förundersökningen. Den scannas sedan in och delas i forumet. Det finns en solidarisk tanke. Alla ska kunna ta del av allt, även om någon har fått lägga ut pengar ur egen ficka.
Kan du hänvisa till var det står?
Var skulle de sova i vindskydd? I trädgården hos pappa?
Nej, MGM skulle ev. få tid att göra en liten utflykt till något lämpligt vindskydd där barnen och deras kompis(ar) skulle få övernatta.
Aktbil. 149, s. 149:
F2: Berätta Stefan nånting från den helgen för dig?
H: (tyst en kort stund) Jaa eh ... om det är han eller barnen som har sagt, nu ska jag bli osäker, men dom hade en plan om att sova i vindskydd mellan lördag/söndag. Eh men den blev inte av för det skulle ha vart med kompisar också men nån kompis hoppade av och sen så hade tjejerna kvar och göra inför loppisen så att det blev ingen övernattning. Mm. Det är det jag kommer ihåg liksom som har nämnts om helgen. Mm.
+ Aktbil. 145, s. 71 resp. s. 83: se bl.a. ”stadsflickan får gärna komma och var kvar hos dig i natt om du vill”. - SD föreslår också fm-kaffe för de som skjutsat tillbaka barnen (kl. 11:04:02, s. 83).
Jag har följt tråden under de här två åren sedan mordet skedde. Ibland har jag sagt till mig själv att inte gå in där en gång till. Vissa spekulationer har varit så gräsliga att jag inte velat läsa. Men där finns också saker som vi haft nytta av. Vi har fått reda på detaljer som vi sedan kunnat kolla upp och fått bekräftade. På så sätt går det inte att komma ifrån att det finns en symbios mellan gammelmedia och de relativt mer nyetablerade internetforumen.
Det som skiljer sig åt är våra pressetiska spelregler. Vi kan inte skriva allt. Det handlar om den personliga integriteten. Både för levande och döda. Vi kan inte heller skriva namn, inte förrän ansvarig utgivare ger klartecken. På Flashback kan det räcka att byta ut några bokstäver i namnet mot stjärnor för att det ska funka.
Jo, men SD/HD har umgåtts tätt hela tiden framförallt efter mordet även om HD haft en fling en kort tid 17/18. SD har kvarstått som skäligen misstänkt hela tiden.
Jo jag vet men eftersom HD nu tydligen inte kommer ihåg ett jävla dugg av tiden före och efter mordet enligt hennes förhör i FUP så kan hon helt plötsligt inte komma ihåg allt som talar för SD, Kommer du ihåg det positiva så kommer du fan i mej ihåg det negativa för SD och det är just den biten som Hiding kommer att krossa henne på. Och det är på den grunden som jag aldrig skulle ha kallat henne som vittne om jag var försvarare.
Det är inte tillåtet att skriva inlägg med mer än ETT nick!
De som inte följer den regeln borde väl moderatorn kunna spärra?
Säger du det?
De som modererar den här tråden gör så gott de kan och ingen skulle bli gladare än jag om alla dessa djävla troll blev avstängda men det är svårt för de stackare som städar här på flashback.
Ja, hu så svårt för gammelmedia att fatta att alla inblandades namn redan är i det offentlig tillgängliga rummet...
Mja, man måste väl ge lite cred till Örebro,s TR de stretade emot så gott de kunde för att göra gammelmedia glada, men tji fick de tack vare våra hjältar som grejade FUP så galant.
Mja, man måste väl ge lite cred till Örebro,s TR de stretade emot så gott de kunde för att göra gammelmedia glada, men tji fick de tack vare våra hjältar som grejade FUP så galant.
Ynkligt försök att sabotera offentlighetsprincipen
Ynkligt försök att sabotera offentlighetsprincipen
Visst var det och tyvärr tycker jag att tendensen är lite oroväckande med alla dessa "småpåvar" som sitter lokalt och bestämmer vad som ska komma elektroniskt eller i pappersform.