Varför förhindrade han inte detta då genom att ha stängt skolor,ålderdomshem och satt Stockholm i karantän när resten av Europa stängde ner?
Jag är osäker på vilken strategi som är bäst, tror att förloppet skulle vara ungefär densamma oavsett. Tyvärr. Men att gå så långt som att säga att han VILL att många ska dö känns inte riktigt rimligt.
Det handlar om "amount of virus load", egentligen ganska välkänt men relevant här. Smittas du med en större mängd virus riskerar du få ett värre händelseförloppp. Kroppen börjar på en högre mängd och kan - i värsta fall - bli övermanad.
Det verkar rimligt eftersom det tar lite tid innan kroppens immunförsvar hinner mobilisera.
1 § Samhällets smittskydd skall tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar.
4 § Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet
6 § Den som är verksam inom smittskyddet skall värna både om skyddet för osmittade och om dem som bär på en smittsam sjukdom.
3 § Regionen, och under regionen smittskyddsläkaren, ska se till att allmänheten har tillgång till den information och de råd som behövs för att var och en ska kunna skydda sig mot smitta som kan hota liv eller hälsa.
Bullshit.. Sverige var tämligen totalitärt och den absoluta majoriteten av befolkningen hade jävligt dåligt med rättigheter och hade det väldigt eländigt ända in på 1900-talet. Vi hade hungerkravller så sent som 1917.
Det är inte för inte som en väldigt stor del av svenska befolkningen emigrerade i slutet av 1800-talet och en bit in på 1900-talet.
Och hur tror du det var i andra länder?
Finland?
Norge?
Tyskland?
Jag umgås med både sossar och moderater - i alla fall brukade viumgås när det inte rådde corona-relaterad umgängesmotvilja.
Och jag kan säga att t.o.m. inom dessa partier är man beredd på en omsvängning. Man är rätt så förberedd på att åtskilliga väljare kommer att överge sina röstningsvanor. Men kanske beror det på att vi är lantisar?
De är alla lika skyldiga. Utförsäljningar och privatiseringar är normen.
Det handlar om "amount of virus load", egentligen ganska välkänt men relevant här. Smittas du med en större mängd virus riskerar du få ett värre händelseförloppp. Kroppen börjar på en högre mängd och kan - i värsta fall - bli övermanad.
Ja, precis. Jag skrev inlägget mest för dem vars inlägg jag tidigare citrade. De undrade över detta och någon menade att det inte var så.
Dom som hamnat ute i kulisserna måste ju vara med på ett hörn och då skyller man på invandringen.
Tyskland är ett praktexempel på att det inte har med invandringen att göra detta virus. Så man försöker men tyvärr just nu är dom här ointressanta då människor vill ha vård inte hat och påhitt.
Sverige har sagt att de har haft som strategi att främst skydda de i riskgruppen. Den strategin kan jag hålla med om, den låter sund. Problemet är att de inte gjorde vad de sa att de skulle göra. Först nu inför de ett besöksförbud på äldreboende, vilket borde ha kommit för länge sedan och även nu har kryphål. Fortfarande har de ingen hemleverans av mat till de i riskgrupp, utan de tillochmed uppmanar de i riskgruppen att gå ut och motionera och aktivera sig etc. Hur kan de seriöst kalla detta för skydda de i riskgruppen?
Där ligger min främsta kritik emot sverige. De har inte följdt den strategi som de la upp,som var sund på pappret. De mer eller mindre bara sa att de främst skulle skydda de i riskgruppen men de gjorde inget för faktiskt göra det.
Testa? Ja testa regelbundet personal inom sjukvården, äldreomsorg och matbutiker (eftersom de måste gå dit fortfarande). Hade också varit ett bra sätt att skydda dem. Vilket de kanske nu kommer göra, men det är lite sent.
Jag tycker det hade varit sunt att låta hela samhälle fortsätta rulla på som vanligt, och sedan verkligen skydda de i riskgruppen. Men som sagt de gjorde inte det.