2020-04-01, 19:26
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Åter:
Redan i januari förstod Folkhälsomyndigheten och regeringen att Covid19 skulle sprida sig och komma till Sverige. Redan då bestämde man sig för att köra "flock-immunitet-strategin".

Därför stoppade man inte plan från Kina, senare inte heller från Italien eller Iran. Man började redan då att sprida smittan. Inte heller köpte man in utrustning eller började produktion i Sverige av till exempel ventilationer. Endast skenmässigt utförde man smittspårning och "försök till isolering". Ingen screening på flygplatser och fritt fram för alla att komma till Sverige, sjuka som friska.

Kvinnan i Jönköping som kom från Kina blev Point-of-not-return. Man fick då bekräftat att svensk sjukvård, svensk ekonomi, aldrig skulle klara av att hantera coronaviruset. Därför släppte man det fritt.

I början på januari uppmärksammade jag att den personal som jobbade på de postombud som jag använde hostade okontrollerat och redan i mitten på januari köpte jag handsprit och virkon och annat, därför att vem som helst redan då kunde se utvecklingen. Jag ringde en högt uppsatt vän i samhället och försökte upplysa hen om tillståndet i Iran och Italien, men hen ryckte på axlarna, mycket väl medveten om den inslagna vägen.

Med detta vill jag hävda att "Flock-immunitets-strategin" var implementerad redan i januari. Covid19 var inget som tog våra myndigheter på sängen, utan metodiskt, med falsk information och vilseledning har de genomfört detta. Melodifestivalen för 5 veckor, med 27 000 besökare på plats, blev sedan det stora startskottet. De är bland annat dessa vi kan avläsa i antalet avlidna nu. (5 v.) Att köra melodifestivalen var förstås inte något SVT själva kunde besluta om utan sanktionerades från högre ort. Därtill kom mystiska datahaverier på Arlanda då hundratals inresande packades ihop i väntrum.
Lägg till överfulla bussar och "fake-toapappers-storhandla-helgen."

Nu när jag inser myndigheterna och regeringens utstuderade plan, eller icke-planen, tänker jag återgå till mina närmaste och en stor grogg och inse att mina dagar är räknade.

Håller med i det du skriver. Ungefär så jag tänkt sedan första fallet blev känt i Sverige och inga beslut togs gällande inkommande flyg.

Strategin kvarstår, flockimmunitet. Nu börjar det bli mer och mer konspirationsteorier men de vill nog få detta igenom samhället så fort det bara går, helst innan sommaren.

Ett effektivt sätt är såklart väldigt små åtgärder steg för steg, men som ändå uppfattas som smart agerande och styrka från våra myndigheter. Brist på utrustning är ett sätt att sprida smittan snabbt i sjukvården och äldreboenden, man kan falla tillbaka på att detta orsakades av materialbrist. Sjukvårdspersonal blir snabbt sjuka och sedan immuna och kan jobba på. Detta förklarar även att skolstängning inte är aktuellt. Om barn och äldre får smittan snabbt så kan ekonomin och maskineriet snurra på snabbare.

Tillägga att de vet såklart om att barn och unga är ganska drivande i smittan, och att de smittar asympomatiskt. Så länge denna information inte ges ut så kommer barn fortsätta i skolan och man undviker panik, bunkring, ansiktsmaskshysteri etc.
Senast redigerad av Dbloods 2020-04-01 kl. 19:28.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
I studio 1? När då? Du skrev "nu" kl 1815, men då var ju studio ett över sedan länge...

Ja man kan lyssna i efterhand Det kan du också göra.

Här ---> https://sverigesradio.se/studioett
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Snart kommer det vara 1 000 om dagen. Trevlig sommar detta kommer att bli - vada genom blod och aerosolmoln
Hur räknar du nu?

Hur stor andel av befolkningen tänker du dig kommer att dö?
1%?
5%?
10%?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vad är det för svammel, bara det kommer in i kroppen är du smittat.
Man menar att t ex de läkare och sjuksköterskor som ligger på iva i respirator har drabbats hårdare just p ga att de utsatts för större mängd virus i sitt arbete.

Du har fel. Om man andas in viruset p ga att någon hostar t ex åker det rakt ner i lungorna och man blir allvarligare sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Åter:
Redan i januari förstod Folkhälsomyndigheten och regeringen att Covid19 skulle sprida sig och komma till Sverige. Redan då bestämde man sig för att köra "flock-immunitet-strategin".

Därför stoppade man inte plan från Kina, senare inte heller från Italien eller Iran. Man började redan då att sprida smittan. Inte heller köpte man in utrustning eller började produktion i Sverige av till exempel ventilationer. Endast skenmässigt utförde man smittspårning och "försök till isolering". Ingen screening på flygplatser och fritt fram för alla att komma till Sverige, sjuka som friska.

Kvinnan i Jönköping som kom från Kina blev Point-of-not-return. Man fick då bekräftat att svensk sjukvård, svensk ekonomi, aldrig skulle klara av att hantera coronaviruset. Därför släppte man det fritt.

I början på januari uppmärksammade jag att den personal som jobbade på de postombud som jag använde hostade okontrollerat och redan i mitten på januari köpte jag handsprit och virkon och annat, därför att vem som helst redan då kunde se utvecklingen. Jag ringde en högt uppsatt vän i samhället och försökte upplysa hen om tillståndet i Iran och Italien, men hen ryckte på axlarna, mycket väl medveten om den inslagna vägen.

Med detta vill jag hävda att "Flock-immunitets-strategin" var implementerad redan i januari. Covid19 var inget som tog våra myndigheter på sängen, utan metodiskt, med falsk information och vilseledning har de genomfört detta. Melodifestivalen för 5 veckor, med 27 000 besökare på plats, blev sedan det stora startskottet. De är bland annat dessa vi kan avläsa i antalet avlidna nu. (5 v.) Att köra melodifestivalen var förstås inte något SVT själva kunde besluta om utan sanktionerades från högre ort. Därtill kom mystiska datahaverier på Arlanda då hundratals inresande packades ihop i väntrum.
Lägg till överfulla bussar och "fake-toapappers-storhandla-helgen."

Nu när jag inser myndigheterna och regeringens utstuderade plan, eller icke-planen, tänker jag återgå till mina närmaste och en stor grogg och inse att mina dagar är räknade.

Ja, rent förnuftsmässigt borde de som har betalt ( av oss skattebetalare) kunna insett risken för spridning. Och, ja kanske, gjordes en planerad bedömning att "flockimmunitet" är det bästa ( där är jag inte lika säker på att våra offentliganställda och folkvalda har den skarpa analytiska förmågan...).

Men nej, det fanns knappast någon utstuderad plan ( p.g.a parentesen ovan), vårt läge är nog mer orsakat av en total "le ce faire" inom samhällsapparaten, att överleva och låta andra ta skulden för vad som sker....
Citera
2020-04-01, 19:27
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jodå

Vi som studerat på Harvard hittar det lätt
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du skall nog skilja på temporär motståndskraft pga av tillfälliga antikroppar
och äkta immunitet.

Och nej. Finns varken belägg för immunitet el. gruppimmunitet.
Lycka till att hitta någon forskningsrapport som säger det. Många i tråden som letar/letat,
under längre tid efter det.

Bolaget Trump ville "köpa" i Tyskland. Curevac, försöker ej ta fram ett konventionellt vaccin utan mRNA "medicin". Det kanske inte ens går att göra ett konventionellt vaccin.

Jodå

Vi som studerat på Harvard hittar det lätt
Citat:
Harvard Prof

On whether the coronavirus that causes COVID-19 is susceptible to herd immunity

Absolutely. That's one of the great things about herd immunity, is that as long as people can individually become immune to the virus, then herd immunity is possible. And for this particular virus, it's about 65% of the population that might need to be immune before we actually can really inhibit further spread of the virus

https://www.wbur.org/commonhealth/20...g-michael-mina

Om du hade studerat på Harvard så hade du lärt dig att läsa
artiklar.

"that as long as people can individually become immune to the virus, then herd immunity is possible."

Han säger ej att man kan bli immun. Han säger om.......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Visst, frågan är ju hur effektiva de blir när viruset åker rakt igenom.

Jag vet inte om viruset går rakt genom ett bra konstruerat munskydd. Det är det enda som kommer att minska smittspridningen utan tillgång till vaccin.
Hemtjänstpersonal måste få tillgång till sådana och krav på att bära dom. Annars får vi exakt samma utveckling som Italien och Spanien. Men utan karantäner och restriktioner cirkulerar ju bara viruset runt i samhället helt utan kontroll. Därför blir det värre än i Italien.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Svenskar .... vilket fullständigt patetiskt folk ni är. Först gnäller ni som fan på att ni har en lågpannad svetsare som statsminister med IQ fiskmås (som ni röstade fram).
Sen när krisen kommer då ska han helt plötsligt göra underverk tillsammans med sina underhuggare, nu i första hand Tegnell.
Smittan kom in i landet, precis som i , i stort sett, alla jordens övriga länder. Nu ska Tegnell skjutas enligt många svenskar. Skjutas!? Vem ska våga göra det?. Inte ens när svenskens dotter blir våldtagen går svensken till handgripligheter. Så Tegnell kan vara lugn.
Inget annat folk håller på såhär. Eller skriker kineser, italienare, spanjorer etc efter blodshämnd på sina ledare?

Ta det lugnt för fan...
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Taiwan har klarat sig enormt mycket bättre än Sverige trots enorm trängsel o att vara tidigt utsatta från Kina. Så visst har det stor betydelse hur proaktivt man agerar och det finns flera länder som klarat sig mycket bättre än Sverige.

USA klantade sig enormt i början o först nu kör de så det ryker. De rampar upp testning o kör riskproduktion av vaccin så tror de kan reda ut det trots alla fetton.

Här ville ju Tengele uppenbarligen få igång spridningen så fort som möjligt

Jag tänker att vi först i efterhand lär få veta vilket land som klarade krisen bäst. Och förhoppningsvis kan vi lära av det. I dagsläget är det svårt att hävda varken bu eller bä. Det är min uppfattning åtminstone.
Citera
2020-04-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag kan absolut instämma i att vi svenskar är bortskämda. Oavsett generation. Inte minst för att vi inte har haft några krig de senaste 300 åren.

Sverige har haft ock fortfarande har god levnadsstandard. Om man lyfter blicken lite bara.

Sverige var ett fattigt u land fram tills 1945, sedan var det bra i 30 år, sen började Blattarna välla in på allvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
HUR FAN kan man sätta in ett besöksförbud på ålderdomshem nu?! Jag förstår till fullo den epidemiologiska strategin med att sätta in rätt restriktioner vid rätt tillfälle men hur fan kan man bedöma att rätt tillfälle är nu?! Nu finns viruset på flera ålderdomshem redan. Det borde ha gjorts för veckor sedan... kan någon snälla förklara det för mig?

Det kan vara så enkelt att det är ett tvärtomtänk fast man inte vill säga det rakt ut. Myndigheterna har vetat hur det ser ut och kommer att se ut längre fram på äldreboendena.

- Besök inte smitthärdarna så minskar vi spridningen ute i samhället låter inte så bra att torgföra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu är det inte vad man ”gör” som räknas, det är dödssiffrorna som räknas.

Mycket riktigt!
Därför är det fullkomligt horribelt att fler dör om dagen nu än i 82miljoners tätbefolkade Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in