2020-04-01, 19:21
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
53 svenskar döda idag sedan kl 14. . På 5h

Snart kommer det vara 1 000 om dagen. Trevlig sommar detta kommer att bli - vada genom blod och aerosolmoln
Citera
2020-04-01, 19:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så här säger Norwegian om sina plan: "Our aircraft across all our modern fleet are fitted with the latest air filtration technology. The HEPA filters are effective at capturing close to 100% of airborne microbes – including bacteria and viruses – and have similar performance to those used in hospital operating rooms."

Filtreringssystemen är väldigt bra på flygplan, jag skulle istället vilja peka på toaletterna, de är oerhörda smitthärdar. Offentliga toaletter ska undvikas till varje pris. Tänk er själva på melodifestivalen, det räckte med att en pestsmittad var den första på toaletten, sen är det kört! Enda fördelen med flygtoan är att den saknar vatten och har ett vakuumsug.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
HUR FAN kan man sätta in ett besöksförbud på ålderdomshem nu?! Jag förstår till fullo den epidemiologiska strategin med att sätta in rätt restriktioner vid rätt tillfälle men hur fan kan man bedöma att rätt tillfälle är nu?! Nu finns viruset på flera ålderdomshem redan. Det borde ha gjorts för veckor sedan... kan någon snälla förklara det för mig?

De utför endast på sin höjd symboliska handlingar, de vet att handlingarna de gör är i stort sett verkningslösa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nudge_theory
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Exakt. FHM har inte haft ambitionen att testa mycket samt de har bromsat och nedtonat behovet av testning.

Men nu, sent omsider kommer lite förstärkning av testkapapacitet från Kina till Stockholm: https://www.di.se/nyheter/sas-plan-med-corona-utrustning-pa-vag-fran-kina-landar-ikvall/, idag

Jag misstänker att det rör sig om initiativet från Wallenbergstiftelsen som jag rapporterade om i slutet av förra veckan.

Det gör ingen större skillnad att testa samhället brett nu i frågan om vilka som var sjukdomen. Det är nästan tvärtom, att det blir farligt. Då folk kan bli smittade dagen efter negativt prov men tänka att dom var ju negativa på Corona.

Däremot skulle det vara en större vinst i att testa antikroppar i samhället. Se vilka som redan gått genom viruset.

Vårdpersonal/äldrevårdpersonal är de som bör testas med dessa tester som kommer från Kina nu. Inte allmänheten.
Citera
2020-04-01, 19:23
Medlem
crisscrosss avatar
Planet med testutrustning från Kina?
https://www.flightradar24.com/YZR7455/244dfb27
Citera
2020-04-01, 19:23
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Problemet är inte coronaviruset utan den systematiska nedmonteringen av svensk krisberedskap.
Det har du helt rätt i!
Förhoppningsvis kommer just krisberedskap och beredskapslagring bli högsta mode snart igen!
Citera
2020-04-01, 19:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag resonerar utifrån eget liv och utifrån någon som tillhör riskgruppen. Hur andra länder gör bryr jag mig inte särkilt mycket om, deras val. Jag noterar dock att de inte får bukt med smittan trots kolossala inskränkningar i de mänskliga friheterna. Snarare tvärtom, så verkar det stiga rätt kraftigt i både USA och de övriga länderna. Läs gärna om Serbien, mfl.

Taiwan har klarat sig enormt mycket bättre än Sverige trots enorm trängsel o att vara tidigt utsatta från Kina. Så visst har det stor betydelse hur proaktivt man agerar och det finns flera länder som klarat sig mycket bättre än Sverige.

USA klantade sig enormt i början o först nu kör de så det ryker. De rampar upp testning o kör riskproduktion av vaccin så tror de kan reda ut det trots alla fetton.

Här ville ju Tengele uppenbarligen få igång spridningen så fort som möjligt
Citera
2020-04-01, 19:25
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Beundransvärd inställning. Är ju också så att den generation är den mest bortskämda och tursamma i världshistorien. Tyvärr lyckades dom inte förvalta något till kommande generationer.

Jag kan absolut instämma i att vi svenskar är bortskämda. Oavsett generation. Inte minst för att vi inte har haft några krig de senaste 300 åren.

Sverige har haft ock fortfarande har god levnadsstandard. Om man lyfter blicken lite bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Till er som virus spekulerar så kräver virus en organism för att fortsätta spridas o vara verksamt, virus har en förmåga att skrivit anpassa sig dvs ändra sin genetiska förmåga tex att tåla värme bättre då kryper det längre in i våra vävnader. Virus kan också mutera till att både bli mer aggressiva el tvärtom bli mindre aggressiva o på så vis eg dö ut. Sannolikheten för mutationerna ökar med antalet smittade. Detta är också en anledning till att vaccin är svåra att snabbt få fram o ofta när det kommer klara inte har 100 % skydd.
Kan du detta eller har du bara googlat? Det vore iaf intressant om du har koll på sannolikhetsfördelning avseende åt vilket håll ett generellt virus muterar. Man har ju förstått att det absolut troligaste är att viruset muterad till lindrigare variant. Hur troligt är det att det skulle bli mer aggressivt? Alltså ungefär 1 på 10,100,1000?

Är inte krav på kliniska test, under lång tid också en viktig orsak till att det tar lång tid att ta fram vaccin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Man får inte heller glömma att många äldre i Sverige har levt ett bra och långt liv. Jag bor i Stockholm, tillhör definitivt riskgruppen med råge, har ingen rädsla för viruset och har varit med om många saker i mitt liv. Ingen lever i all evighet och någonting måste man få dö av. Jag säger inte att så är fallet för samtliga, men många av mina bekanta känner precis som jag. Därför har vi ingen panik.
Själv tänker jag i liknande banor: har haft ett bra och händelserikt liv, har fina barn och barnbarn och är inte så väldigt rädd. Men
1) det finns andra som är rädda, skulle jag strunta i risken att sprida smitta bland dem?
2) staten ska i vilket fall inte få sno åt sig min pension, bara det är skäl att hålla sig vid liv.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej anledningen till att äldreboenden får Coronaviruset är för att zoomalierna och babbarna sprider det där när dom jobbar.

"babbar" har ju fått smittan då de körde taxi med dumma stockholmare som tvunget skulle åka skidor!
Citera
2020-04-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Varje guvenör i varje delstat bestämmer hur de vill hantera viruset och det fungerar klockrent. Ungefär som om Skåne inte gillar vad Löfvén håller på med så kan de istället göra det som passar dem bättre. Bolsonaro gick till val med att Brasiliens ekonomi skulle blomstra. Nu stannade det av pga viruset och han är under hård press.

Säg den politiker som inte går till val på att ett lands ekonomi ska blomstra? Jag har aldrig hört en politiker säga jag hoppas att går sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in