2020-04-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Omkring 70 procent av de som får intensivvård dör, men vet inte hur lång tid det tar?

Stockholm kommer nog dra sig för att säga att det är fullt. Men tröskeln för att skickas till IVA blir lägre och lägre, alltså att nu kanske en frisk 70-åring får IVA, om en vecka krävs det att man är en frisk 50-åring.

Konsekvensen bör bli att fler överlever IVA, och att fler dör innan de kommer till IVA.

Med en liten brasklapp för att de 200 respiratorerna från Getinge kan komma att avlasta en del. Oklart när de är på plats, men de ska börja leverera i april.

Kollade du upp det där med IV-deathrate under eftermiddagen. Jag kanske hade fel med 30-50%.

Tycker 70% låter mkt dock.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tycker man hör varje dag om 80 och 85-åringar, till och med 100-åringar som överlever. Nog spelar skicket roll. Men det verkar också ha betydelse hur mycket virus man får i sig. Därför är det viktigt med isolering.

Majoriteten överlever, men i The Lancet där man gick igenom ålderdomshemmet/nursinghome i USA för 80+. Tror att 100 and 133 blev smittade och 35% dog.

Man måste fråga sig om vi inte agerat för att det ska rensa upp lite, svårt att finna någon annan vettig förklaring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det inte 63?
Menar efter dom. Nu idag dom senaste 5 timmarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland hade inga nya dödsfall att rapportera idag. Kan det bara vara en tillfällig nyck i statistiken? Dagen tar ju förstås inte slut vid rapporteringstillfället.

https://www.hbl.fi/artikel/1-446-bekraftade-coronasmittade-inga-nya-dodsfall/

Enl Tegnell ligger Finland efter oss..
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, kanske har du rätt. Men vad gäller läkemedel och antikroppstestning så känner jag mig rätt säker. Frågan är bara hur jag ska förmedla den känslan till någon annan. Det bygger ju på summan av vad jag läst de senaste tre veckorna.

Många företag håller är på väg att marknadsföra olika konkurrerande test-materiel. Inledningsvis kommer efterfrågan vara mycket större än vad de kan erbjuda, så vi får snällt prioritera vem vi vill testa.

Sak samma vad gäller läkemedel och behandling. Det finns ett (rätt lättbegripligt) motstånd mot att ta till sig kunskap från Kina. Men nu, när läkare i Tyskland och Frankrike prövar olika behandlingar på de svårast sjuka patienterna så kommer deras erfarenheter spridas snabbt.

Men pröva med att läsa detta: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10156941117052765&id=5531 12764

Jag läser gärna, man kan aldrig lära sig för mycket. Snarare tvärtom. Och jag kan instämma i att man bör undersöka alla vettiga resonemang och möjligheter. Det förutsätter dock resurser, de flesta länder har inte det. Dessvärre.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag tyckte mig precis höra på nyheterna på danmark TV2 att de ska hjälpa Sverige om vi behöver det. Jag lyssnade bara med ett halvt öra men de sa att det var en nyhet som skulle komma i sena nyheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur får du fram dessa siffror? Platz.se corona visade för en kvart sedan "endast" 259 dödsfall, så hur beräknar du ökningen till 53 svenskar?

45 döda i bara stockholm i dag, sen är resterande från andra delar av Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Problemet är inte coronaviruset utan den systematiska nedmonteringen av svensk krisberedskap.
Den specifika kritiken framgick dock inte i ditt inlägg.
Citera
2020-04-01, 19:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Norge fick redan 13 mars den första nya maskinen för att kunna höja sin testkapacitet. Att inte Sverige skulle ha haft möjlighet till fler tester är naturligtvis skitsnack. Det som skiljer är att Sverige aldrig har velat testa.
https://www.aftenposten.no/norge/i/BR1njE/ny-koronatest-til-norge-aapner-for-massetesting-av-2800-personer-hver-dag

Mer norska framgångar vad gäller testande. Dom fixade det på en vecka!

https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-forskere-utviklet-coronatest-i-rekordfart/72313366
Exakt. FHM har inte haft ambitionen att testa mycket samt de har bromsat och nedtonat behovet av testning.

Men nu, sent omsider kommer lite förstärkning av testkapapacitet från Kina till Stockholm: https://www.di.se/nyheter/sas-plan-med-corona-utrustning-pa-vag-fran-kina-landar-ikvall/, idag

Jag misstänker att det rör sig om initiativet från Wallenbergstiftelsen som jag rapporterade om i slutet av förra veckan.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Menar efter dom. Nu idag dom senaste 5 timmarna

Enligt vem? Källor mate...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Responsteam kommer väl fortfarande även i Italien, eller har jag missat något? I övrigt har du förvisso rätt.
Det tror jag faktiskt inte. Det är begränsat med både fordon och personal.
Citera
2020-04-01, 19:20
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Ja så kan det vara, det blir fel med att jämföra med finnar oavsett. Invånare i respektive land rör sig olika, vi svenskar har tradition att åka till alperna, danskar har ingen sådan tradition, inte heller Finland som nämnts. Norge har ett par fjäll som håller riktigt hög klass, dit åker norrmän - de åker inte alls i lika stor utsträckning ner till alperna.

Precis, det är rätt svårt att jämföra. Och ännu svårare med jämförelser som omfattar länderna utanför Norden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in