2020-04-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Citat ifrån tegnell är fake News.

Region Stockholm sade samma sak idag, 2 ggr.

Duger det åt dig?
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Exakt, det är asymtomatiska personer som driver smittan genom att dessa utsöndrar massa virus som andra får i sig genom indirekt kontaktsmitta (via föremål). Detta förstod man nästan direkt.

Nej det är via aerosol. Kineserna har dokumenterat att det handlar om aerosolsmitta under det enorma smittspårningsarbete de gjort. En asymptomatisk smittad kan alltså gå runt och andas lite inne i ICA och sedan är luften därinne fylld med virus i timmar. I ett fall i Kina så delade en smittad en hiss med en kvinna och hennes barn, barnen hade andningsmasker, kvinnan hade inte det, hon blev smittad, barnen klarade sig. I ett annat fall med en smittad på en buss så visade det sig att den smittade kontaminerade i princip hela bussen genom att inte göra något annat än att sitta och andas. Alla slutna utrymmen är att anse som högriskzoner för smitta. Det gäller buss, tunnelbana, pendeltåg, köpcentret, bion och så vidare.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Inga tecken på avmattning – befarar ökat antal döda: ”Stormen har inte mojnat”

Region Stockholm ser ännu ingen avmattning när det gäller coronasmittan i länet, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson vid en pressträff.

https://omni.se/inga-tecken-pa-avmattning-befarar-okat-antal-doda-stormen-har-inte-mojnat/a/kJrE2B

HAHA, No shit! Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att komma fram till detta

Tror de att kurvan kommer att mattas av AV SIG SJÄLVT eller? Börja stänga ner landet som Italien och Spanien så skall de få se på en tillplattning... annars icke.

Idioter tror att detta löses av sig självt.

Sen när katastrofen är ett faktum kommer de på att de måste agera. Vid det laget är det 1 månad för sent och då har vi en fördubbling var 3:e dag cirka i både nya fall och antalet döda. Och DET kommer att ta kål på Sverige.

Vilka jävla snillen alltså...
Jag tycket Eriksson verkar bra. Han säger som det är. Han håller inte på och ska tona ner som FHM:s representanter som oftast gör.

Dessutom sa han att han att de är fast beslutna om att fixa fram nya IVA-platser i stockholm så länge det behövs! Bra!

Och han sa att Stockholm redan har dubblat antalet IVA-platser från 90 till drygt 180.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det knepiga är ju att vi ser ut att ha det rätt mycket bättre än i de allra flesta länderna....

Jag blir glad om det fungerar. Jag önskar inte offer.
Dock tror jag att sannolikheten är rätt liten att lilla Sverige har rätt och hela den övriga världen med WHO har fel.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
En kvalificerad gissning är att regimen kommer att ta ner tråden innan dagens slut. Kritiken mot regimen är för stark och enligt FMH är det väl bara virala trollfabriker i Ryssland som är arga och som enligt dem är ett större problem än corona själv.

Du kommer ju med den ”kvalificerade gissningen” var och varannan dag du så...
nej, det kommer de givetvis inte. Dina gissningar allt annat än just kvalificerade.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Tycker du det går bra för USA?

Nej!

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tegnell jobbar med detta med utgångspunkt från vår speciella svenska kultur, och vår demografi. Det som funkar bäst i andra länder (funkar sådär?), behöver inte vara rätt meducin när det kommer till vårt land såklart.

Tror faktiskt att Tegnell är på rätt spår här, förstår hans resonemang nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ta på dig säkerhetsbältet!

Folk kommer att bli osäkra när vi får rapporterat dödstal som i Spanien nu, vilket skulle motsvara 130 döda/dag för Sverige.
Men Spanien kommer att klara det. Troligen klarar Sverige det också. Annars får vi väl ansöka om att bli ett finländskt protektorat.

Läste först att "Folk kommer att osäkra..." Tja, hade kanske varit på tiden.
Citera
2020-04-01, 17:58
Medlem
Coronasmitta på vart tredje äldreboende i Stockholm enligt Sveriges radio.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja för mig gör det nog det men jag ser det lite mer humoristiskt. Kalle står först i kön. Märta två meter bakom. Hostar någon( kan ju få spott i halsen) så vänder sig någon svensk om och visar onda ögat. Kön är en km lång. Står du inte i kön kommer du aldrig in.
Dessutom får man inte vara mer än 50 i en folksamling. Då måste man ju sitta i bilen och hålla koll. Springa fram fort som fan.
Jag försöker se framför mig hur det kommer att se ut. Kanske en kölapp.
Man borde få boka tid, som med allting annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag föreslår att vi gör detsamma som i andra länder. Redan utprovade metoder. Detaljerna är antagligen inget okänt. WHO har redan från början sagt "Gör allt!" Inte bara enskilda årgärder. Allt! Nedstängning, isolera smittade, testa i stor skala. Det är inga okända saker. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen. Bara göra som andra länder.

Vad ska stängas ner hur länge vem bär kostnaderna hur säkerställs att det som ska fungera fortfarande gör det?

Who ger generella råd för hela världen, lokala anpassningar måste till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag föreslår att vi gör detsamma som i andra länder. Redan utprovade metoder. Detaljerna är antagligen inget okänt. WHO har redan från början sagt "Gör allt!" Inte bara enskilda årgärder. Allt! Nedstängning, isolera smittade, testa i stor skala. Det är inga okända saker. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen. Bara göra som andra länder.

Ja vi borde iallafall ta efter våra grannländer.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Men är det inte möjligt att det släpat efter med dödsfall hela tiden. Så att hur de än vrider och vänder så är det en kraftig ökning

Det är högre tal, men svårt att veta om de alla dött senaste dagen eller dagarna.

Ökningen berodde ju bl a på att man gått igenom smittregister och samma sak för avlidna, så det lär väl vara ett antal som skall spridas över ganska många dagar, men det är något jag antar.

Sedan kommer vi ju tillbaka till att man registrerar alla som dör, som varit smittade av corona, vilket ju inte betyder att de dött av covid. Jag vill inte förminska problemet, eller tragedin när någon dör, men skall man på riktigt se effekterna av corona och covid så måste man nog se om antalet avlidna förändrats märkbart över en längre period, typ 6-9 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in