2020-04-01, 13:48
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur gör du med dina barn? Är de hemma från skolan?

Höll alla barn hemma drygt 2 veckor men sedan gick det inte mer. De är i skolan från och med igår. Detta då de prov som skulle utföras inte gick att få på distans, jag hade svårt att vara lärare/pedagog för 3 barn i olika åldrar utan en sådan utbildning. Ingen utbildning var/är omlagd till distans så barnen hamnar efter sina kompisar om de är hemma. Mailade lärare till höger och vänster om vad vi kunde arbeta med hemma men fick inga svar.

Om inte regeringen ställer sig bakom ett beslut om att hålla barnen hemma så fungerar det inte för den individuella familjen att ta det ansvaret tyvärr är min erfarenhet.

Jag vill ha dom hemma då jag tillhör riskgrupp men som det är nu, när det är uttalat att barn skall vara i skolan med skolplikten, prov och undervisning blir det i längden omöjligt för den lilla familjen anser jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Makalöst att en myndighet med 1000 st anställda och ansvar för lappars och transpersoners självmord, jämställdhet i vården och med bisyssla smittskydd, inte kan organisera statistik och informationsutlämning på helger?

Eller är det bara GD och dr Mengele med vice som jobbar med Corona på den myndigheten?

Jag håller med dig ! Så här i corona kristider borde de ha personal som jobbar några timmar under helgen med dessa uppdateringar, och kanske också telefonjour så att folk kan ringa och få upplysningar även under lördagar, söndagar och andra helgdagar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Östergötland hade 31 IVA platser totalt 2017 kan ju ändrat sig sedan dess men är ju ingen omöjlighet att 26 är nuvarande total antal.

https://www.icuregswe.org/globalassets/arsrapporter/analyserande_arsrapport_2017.pdf
Ja, det kan ju begränsas av tillgången på personal. Jag tycker att antalet smittade går upp rätt ordentligt men ändå ligger samma antal kvar på IVA, hm...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja Aftonbladet verkar mest svara på samma typ av frågor också.
Måste komma in mängder med frågor men bara ett fåtal kommer ut, ofta med samma svar på allt.
Folk är generellt korkade, speciellt när dom försöker vrida på allt så att rekommendationerna inte ska gälla just dom.

Ska mina ungar få träffa farmor... Hmm dom säger att gamla är en riskgrupp, att dom ska va hemma. Men nu sa dom att vi kan träffas ute, då gör de säkert inget att ungarna är lite snoriga och har hosta.
2 veckor senare dör farmor av Corona. Men dom fick ju träffas i alla fall.
Typ...

Kan ju tänkas att de väljer den kategori de kan ge svar på också. Det är ju inga doktorer eller experter som jobbar på aftonbladet även om lena mellin tror hon är allt, men i självaverket enbart bra på att imitera en icke oljad ladugårdsdörr.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Läste på Omni att initiala spridningen gick via familjer. Dvs vi skulle fixat karantän av italienska resenärer som FHM inte tyckte var en bra ide

Första fallen i Sverige smittade sina närstående
De första personerna i Sverige som smittades av coronaviruset spred smittan främst vidare till familjemedlemmar. Det visar en analys av smittspårningsarbetet i tre av landets regioner, enligt SR Ekot.

"400 smittspårningar har gjorts i Västra Götaland, Stockholm och Östergötland. I nästan samtliga fall spreds smittan via så kallade nära hushållskontakter. Det finns nästan inga konstaterade fall när smittan spreds till arbetskamrater, nära bekanta och via korta möten.

Smittskyddsläkaren Peter Ulleryd varnar för att dra generella slutsatser och säger att det troligen skedde en smittspridning även utanför familjer.

– Därför är det viktigt att inte tränga ihop sig, vare sig det är i hemmet eller någon annanstans, säger han."
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja ekonomin är en anledning. Den andra är att man lastar över ansvaret på individen. Samhället tar inget ansvar alls. Nu drar man sig till och med ur ansvaret att ta hand om sjuka.

Nu kan man verkligen säga att samhällskontraktet är brutet. Regimen struntar i folket och då borde rimligen folket strunta i staten och sluta betala skatt. Man får ju ändå ingenting för det.
Exakt och skulle allt gå överstyr med en kaosliknande situation så kommer regeringen garanterat att säga något i stil med "folket har inte följt våra anvisningar och därför har vi misslyckats"
Jag hoppas innerligt att svenska folket INTE GLÖMMER utan KOMMER IHÅG detta när dom skall rösta 2022! Aldrig att jag lägger min röst på en röd regering!
Citera
2020-04-01, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Makalöst att en myndighet med 1000 st anställda och ansvar för lappars och transpersoners självmord, jämställdhet i vården och med bisyssla smittskydd, inte kan organisera statistik och informationsutlämning på helger?

Eller är det bara GD och dr Mengele med vice som jobbar med Corona på den myndigheten?

Det är regionerna som rapporterar in till FHM som i så fall släpar efter. FHM rapporterar varje dag i veckan.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Var ser du det?
Var inte pressträffen idag i Stockholm?

Hon bor i Kalmar, och Johan Carlsson hade precis sagt att man ska undvika onödiga affärsresor. Men hon reser varje vecka Stockholm - Kalmar.

Men som någon sa i tråden så kan hennes jobb göra så att hennes resor anses som nödvändiga, de är ju precis som alla andra kommer tänka "- Mina resor är nödvändiga så jag måste resa".

Hoppas inte såklart!!!
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Hoppas han överlever, ser mörkt ut sist jag hörde om detta specifika fall.
Och exakt vad hörde du?
Som doktorn vet så har unga intensivvårdspatienter mycket goda chanser att klara behandlingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håll dom hemma då för helvete.

I tre månader? Idag, enligt Coronakartan har Göteborg 74 på sjukhus och 6 döda. Jag tänker att när de är 150 på sjukhus alternativt 15 döda går vi i ide i tre veckor och hoppas att det värsta är över då.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Expressen hade ett reportage om en hälsoguru Michel som sa att det går att sova bort viruset i stort sett.
Är det inte den ena tokfan så kommer så är det den andre.
Gott folk. Sov mer..

Sverige i ett nötskal med arroganta Lunda "akademiker" som vet allt och... inget.
Citera
2020-04-01, 13:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Hoppas han överlever, ser mörkt ut sist jag hörde om detta specifika fall.
Avled i natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in