2020-04-01, 13:10
Avslutad
En vecka efter att trängsel i Stockholms kollektivtrafik varit en stor nyhet reagerar FHM på detta. Toppen.
Citera
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja vi kan alla dö. Vi kan dö av att en bil kör på oss, att ett flygplan störtas på oss, att huset vi bor i brinner upp o.s.v, men vi kan inte gå omkring och oroa oss för saker som nästan aldrig kommer hända oss, då kan vi lika gärna gräva ner oss i en grop och dö.

Som du säger, det dör 250 pers varje år i trafiken, ska vi då alla undvika vägar? Nej, det är ju inte rimligt.

Det enda rimliga i det här är att folk som tillhör riskgruppen håller sig hemma, alla vi andra ska fortsätta leva våra liv precis som vanligt.

Nej, jag har inte skrivit att det dör 250 i trafiken. Utan genomsnittet att vi dör av olika saker, alltifrån trafikolyckor, förgiftningar, sjukdomar ligger på 250, i snitt per dag.

2020 kommer det genomsnittet att ökas för att, sjukvården inte mäktar med.

Jo, det är tråkigt om ens nöjen, om man har t ex off pist skidåkning, nu när det är så mycket snö i fjällen skall drabbas. Inget bra exempel var det, men vissa nöjen kan man tumma på....

Men, de som lever som vanligt och ej är riksgrupp, måste undvika att träffa de som är i riskgrupp.
Så lever du som vanligt, undvik träffa de som är i riskgrupper, och tyvärr vet man inte alla vilka som är det heller... Men de äldre vet vi.

Sen p g a att sjukvården går på knäna. Är mitt råd, att försöka minimera risker.
Ett tips i all välmening! Även om det låter tråkigt.
Citera
Medlem
Sorgligt.

Garrett M. Graff
@vermontgmg
· 19h
Governor Cuomo says 332 COVID-19 deaths in the last 24 hours in New York, a big leap. That means last Friday, a New Yorker was dying every ten minutes. Yesterday, it was every six minutes. Today, it's down to every four minutes. Every. Four. Minutes.
Citera
2020-04-01, 13:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Lika bra?
Jag tror endast det är fb som hänger upp sig på exakt siffra.
För mig räcker det mer än väl med en gång om dagen oavsett tid.
Att konstant uppdatera sig med siffror är för mycket för mig. Det är mycket nog som det är med detta.
Så fattas det 6-7 % av dödsfallen så spelar det ingen roll?
Att dr Mengele och msm sen kan använda den friserade statistiken till att hävda sin folkmordslinje mot omvärlden är väl bara en bonus.
Citera
2020-04-01, 13:11
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja vi kan alla dö. Vi kan dö av att en bil kör på oss, att ett flygplan störtas på oss, att huset vi bor i brinner upp o.s.v, men vi kan inte gå omkring och oroa oss för saker som nästan aldrig kommer hända oss, då kan vi lika gärna gräva ner oss i en grop och dö.

Som du säger, det dör 250 pers varje år i trafiken, ska vi då alla undvika vägar? Nej, det är ju inte rimligt.

Det enda rimliga i det här är att folk som tillhör riskgruppen håller sig hemma, alla vi andra ska fortsätta leva våra liv precis som vanligt.
Oroar man sig väldigt mycket så försämras immunförsvaret. Kan ju tänka mig att många nu är livrädda och går runt och känner efter om dom är sjuka och det är inte bra. Man ska ska försöka leva som vanligt men vara lite mer uppmärksam och försiktig samt tänka på hygienen.
Citera
2020-04-01, 13:12
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Såg nån bild där de satt plexiglas mellan de två facken där folk tar sina varor, så att två kunder som plockar varor inte kan smitta varandra, det stack alltså ut nån dryg meter OT på golvet...

Det borde införas här med, men det påverkar ju inte personalen, så det struntar man väl i om kunderna smittar varandra...

Handlar mest om att skydda personalen som möter 1000 kunder om dagen som fräser, hostar & harklar rakt framför dem utan skydd.

Håll 2 meter ifrån varandra i kön är en simpel lösning (Om folket följer dessa anvisningar såklart).

I min butik erbjuder vi plasthandskar åt kunderna, men antar vi kommer sätta upp "Håll avstånd" klistermärken på marken snart likväl, sedan är det väl upp till personalen att se till att kunderna håller det avståndet från varandra eftersom kunderna inte verkar kunna klara av det själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Dags för Hallengrens andra pressträff nu, tillsammans med Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.
https://www.regeringen.se/

Är det nu man ska tala om att man ska stänga alla skidanläggningar?
(man brukar ju va sen med allt)

De stängde frivilligt idag.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sorgligt.

Garrett M. Graff
@vermontgmg
· 19h
Governor Cuomo says 332 COVID-19 deaths in the last 24 hours in New York, a big leap. That means last Friday, a New Yorker was dying every ten minutes. Yesterday, it was every six minutes. Today, it's down to every four minutes. Every. Four. Minutes.
För fyra veckor sedan var det rasism mot kineser att inte gå på festival i Chinatown enligt samme Cuomo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vad försöker du säga?

Dom håller på för fullt!

https://theintercept.com/2020/03/13/big-pharma-drug-pricing-coronavirus-profits/
Citera
Medlem
shevitas avatar
Varför låter Carlsson så andfådd och stressad för?

Dessutom kör han det där "eeh", "öööh", "ehmmnj", stammning och jävla "smackljud" KONSTANT!

Finns det ingen som kan ge honom råd om hur han ska framföra det han har på ett lugnt , sansat och tydligt sätt?

Ge gubben en valium, ett glas vatten och lär han att prata ordentligt

Stressar upp mig som bara den!
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vad försöker du säga?
Tappade doktorn tråden? Det är ju uppenbart vad skribenten menade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Finns absolut argument för att Sveriges regler ger lägre smittspridning, kan lista några av dem. Måste vill poängtera att jag inte tror att Sveriges regler faktiskt ger lägre, däremot tror jag att de ger tillräckligt låg smittspridning för att vara hanterbar. Jag tror att Sveriges åtgärder ger mer eller mindre motsvarande spridning som i andra länder med striktare regler.

Några argument för att Sveriges åtgärder kan vara bättre (eller lika bra):

Att hålla ett helt land stängt är inte en långsiktig lösning. Förr eller senare kommer de vara tvungna att öppna upp igen, och när det sker vet inte folk hur det ska agera.

Kraftiga åtgärder kan ge en falsk känsla av säkerhet, vilket gör att folk kan bli mindre varsamma och förlitar sig mer på karantänen.

Har man då redan suttit isolerad i 1-2 månader, så är det många som inte isolerar sig när det är som absolut viktigast. Man måste ha åtgärder som efterföljs när det är som viktigast. Med andra ord. Har man redan suttit i karantän i en lång period, så är det fler som inte kan eller vill isolera sig när det faktiskt är som störst risk att de smittar någon. Att isolera en frisk person har ingen effekt.

Att införa kraftiga restriktioner och isolera folk hemma försämrar folkhälsan. Människor, framför allt äldre, måste röra på sig för att kroppen ska hålla sig pigg. Gör man inte det så försämras kroppens eget immunförsvar, vilket gör att när man väl blir sjuk så minskas risken att klara sig.

Sveriges åtgärder är anpassade efter vår egen samhällsstruktur, vilket man bör göra i en sådan situation. Vi har exempelvis goda möjligheter att sjukanmäla sig, jobba hemifrån etc etc, till skillnad från de flesta andra länder.

Ja, smittspridning kan ske på väldigt många olika sätt, även av personer som inte visar symtom. MEN, den absolut största spridningen sker på några få sätt*. Man bör därför rimligen lägga mer resurser på att minska spridningen där den är som störst.

*Exempel på något som driver pandemin är just att folk med symtom går till jobbet. Detta står för en väldigt stor andel av spridningen. En annan sak som också står för en stor andel är stora folksamlingar, vilket Sverige också begränsat. Att skydda riskgrupper (äldre, sjuka) är också väldigt viktigt, eftersom det är oftast dem i mycket högre grad blir inskrivna på sjukhus och "belastar" sjukvården.

Ju fler regler man har, desto mer tummas det på dessa. Vissa åtgärder är mycket effektivare än andra, och därför vill man att det viktigaste reglerna ska efterföljas i allra högsta grad. Detta gäller framför allt när länderna börjar släppa på karantänen. Om spridningen sker till 25% av att folk med symptom går till jobbet, och 5% av att folk som känner sig friska träffar sina vänner, så är det viktigare att folk tar den första punkten på allvar.

Med detta sagt, alla länder har olika förutsättningar. Vet att många inte håller med om detta men sanningen är att Sverige har en lång tradition av eget ansvar som befolkningen är duktig på att förhålla sig till. Detta gäller så klart inte alla, så jag undanber er från att komma med påståenden om att detta inte gäller EXAKT alla. Jag har till exempel sett en STOR skillnad på hur många som träffar sina vänner eller går på restaurang, trots att vi inte har regler för detta, endast rekommendationer.

Det är nu 1 april. Smittan har pågått ett tag och siffrorna börjar ge bättre svar. Det finns ingen statistik för att Sveriges strategi fungerat sämre än (i princip) något annat land.

Tack för att du tar dig tid att ge en bra möjlig tanke bakom den svenska taktiken. Det borde FHM ha gjort.
Jag hoppas fu har rätt men den statistik jag sett över senaste dagarnas döda är 8, 9, 12, 18, 10, 8, 24, 34. De två avvikande är senaste helgen och de avviker för mycket för att kunna vara helt rätt.
Om man betänker Sveriges eftersläpning i tid mpt Italien och Spanien + storlek på ländernas invånarantal ser utvecklingen inte bra ut.
Riktigt otäck skulle jag säga, från 10 till 200 vilket motsvarar ca 1200 i Italien/Spanien på 6-7 dagar.
Nu verkar myndigheterna t.o.m. gett direktiv för hur de som dör "hemma" inte skall räknas in i C19- statistiken vilket vore en katastrof för deras trovärdighet att de använder denna strategi, som avviker från övriga världen, för att de vill rädda så många liv som möjligt. Det är stor risk att det blir precis tvärtom (till viss del pga för få IVA-platser)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in