2020-04-01, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror lusten att resa i närområdet, inom landet, kan komma redan i sommar. Men det tar minst ett år innan vi ens nosar på 2019 års siffror, år 2020 är redan wasted. Det finns alltså risk för en hel del hotell-konkurser. Det kommer alltså att finnas hotell-rörelser att köpa för minimalt belopp i Sverige.

Så nej, den här röran kan inte redas ut på bara ett år. Enda chansen är kraftiga bidrag från staten. men jag kan inte se hur de skulle ge pengar till privata företag? Däremot kan vi få en helikopter-peng till alla svenskar kanske 10.000 kr. Då skulle resandet till Stockholm och Göteborg snabbare komma upp från dagens noll-läge.

Inte ens ett företag som Scandic tror jag överlever 6 månader utan intäkter. Världens största kryssningsföretag Carnival planerar att dra in 60 miljarder kronor från sina ägare så att de kan överleva året. Men jag tror de konkar, vem skulle lägga in de pengarna.

Stordalen är överbelånad. Alla hans företag kommer att gå i konkurs inklusive Ving och alla hotell inom 3 månader om inte staten går in och stöttar. Han har iofs tur som är norrman, han får säkert norska olje-pengar. Om de har kvar några. Vore det inte för oljefonden tror jag hela Norge kommer att konka, de största intäkterna kommer från olja och kryssningar...
Helt utan intäkter är dom inte, jag har själv vistats på scandic hotell två gånger senaste veckan Vi får se, men jag tycker inte det är så nattsvart för scandic, och med denna kursen är ju möjligheterna till bra utdelning inom 1-2 år ganska stor.
Citera
2020-04-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Scandic är en väldigt trevlig prisvärd kedja som jag själv använder. Det enda som fattas i analysen om/när man ska köpa är ett datum när vi kunder tycker det känns OK igen att klämma in oss i flygande konservburkar med 250 okända människor för att lägga oss och sova med 500 andra okända.

Själv kommer jag att hålla mig från aktier kopplade till resa, turism, nöjen. Kanske ruckar corona på några vanor som vi människor haft de senaste 50 åren. Då kan några bolag sitta illa till. Båt-kryssningsresor och billighetsflyg tror jag t.ex har fått oreparerbara skador, därefter flygplanstillverkare och skeppsvarv.

Scandic har ju dock endast hotell i Norden och servar nog mest svenskar. Både turister och affärsresenärer. Folk från utanför norden vill nog hellre ha lyxigare boende, Tror därför att när sommaren kommer och folk väljer att turista i Norden, och avstår resor utomlands, så kommer Scandic gå bra igen.

Det är vad jag chansar på åtminstone. Måste ju ta lite risker för att tjäna pengar...
Citera
2020-04-01, 11:23
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Och om 400 aldrig kommer? Utan det blir 550, sen 600 istället... vänta ännu längre och hoppas att det dippar igen, eller riskera att stå utanför en uppgång? Det är kruxet med att hoppa ut och in, ett tillräckligt bra ”in-läge” kanske aldrig kommer och så står man där med byxorna nere och får köpa in sig igen på högre nivåer än man hoppade ur på. Bättre att lägga sin energi på att skaka fram mer stålar att trycka in på marknaden istället för att sitta och spekulera kring ännu lägre bottnar som kanske aldrig kommer.

Visst.. Anser man att det alltid är omöjligt att ens ha ett hum om riktning är det döfött att försöka sig på att träffa rätt.
Citera
2020-04-01, 11:24
Medlem
Sitter på ett innehav av drygt 40% av mina tillgångar, portföljen innehåller bland annat

Volvo
Electrolux
Cibus
Maha
Nobina
Oncology

Har lyckats köpa in mig lågt så ligger bra till (15%+ cirka tot) men börjar känna en påtaglig oro, tanken från början var att köpa långsiktigt men känns väldigt osannolikt att det inte kommer ännu en dipp. Är det girigt att ta hem vinsten och vänta på ytterligare fall eller är portföljen någorlunda stabil? Tips hade uppskattats
Citera
2020-04-01, 11:25
Medlem
Autobahn76s avatar
Fynda på nu era små lamm. Passa på! Kom och köp och "sitt still i båten". .
Citera
2020-04-01, 11:27
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Ni som säger att vi har det värsta av Corona-pandemin bakom oss, hur tänker ni kring att USA’s siffror klättrar i en rasande fart?

Hur tänker ni kring att Stockholm idag är värst drabbat och både Göteborg och Malmö förväntas hamna i samma sits snart? Tänk på alla påsklovsresor som inte avbokats. Folk har för avsikt att trängas på Gotland bland annat

Grundskoleförvaltningen gick idag ut med anmälningsblanketter till jourfritidsverksamhet för barn med föräldrar med samhällsviktigt arbete samt en lista på vilka dessa innefattar. Detta eftersom risken för nedstängning av skolor är överhängande veckorna efter påsklov. Tänk er skräcken det sätter i folk när Aftonbladet smäller upp den rubriken. Majoriteten har inte samma is i magen och coola lugn som vi börshajar på FB

Just saying... Vi kan vänta oss fler ras. Ni som är likvida och rädda att ni missat tåget, låt er inte gripas av fomo.

De påstår att allt redan är "inprisat" och att allt är som vanligt igen om någon månad. Dock har börsen inte så mycket med verkligheten att göra i överhuvudtaget. Så börsen kan mycket väl vara det sista som faller när inflationen tar fart ordentligt.
Citera
2020-04-01, 11:41
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Dock har börsen inte så mycket med verkligheten att göra i överhuvudtaget.
Det har den såklart.
Citat:
Så börsen kan mycket väl vara det sista som faller när inflationen tar fart ordentligt.
Inflation, penningvärdesförsämring, får reala priser att gå upp i nominella termer.
Citera
2020-04-01, 11:41
Medlem
sinewaves avatar
En dubbelbotten på OMXS30 har formats på 30 min och 1h, utöver det finns en större 'gap' upp till runt 1465. Om denna fylls idag (som den nedåt fylldes igår under samma dag) återstår dock att se.
Citera
2020-04-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det har den såklart.

Inflation, penningvärdesförsämring, får reala priser att gå upp i nominella termer.

Precis. Även om corona får negativa effekter som sänker tillgångars värde i reella termer kan det också leda till högre börskurser i nominella termer. Detta innebär att sitta på fiat kan vara ett av de sämre alternativen även om det inte kommer bli lika synbart. På kortare sikt kommer vi nog däremot få se större slag upp och ned på börsen.
Citera
2020-04-01, 12:08
Medlem
Citat:
De påstår att allt redan är "inprisat" och att allt är som vanligt igen om någon månad. Dock har börsen inte så mycket med verkligheten att göra i överhuvudtaget. Så börsen kan mycket väl vara det sista som faller när inflationen tar fart ordentligt.

Aldrig läst så mycket skit i mitt liv.

Du har ju helt och hållet fel. Kanske dags att läsa på lite?
Citera
2020-04-01, 12:13
Medlem
Citat:

Att säga att börsen inte har med verkligheten att göra bara för att du inte förstår den är lika begåvat som att säga att Einsteins relativitetsteori inte har med verkligheten bara för att du inte förstår den heller.
Citera
2020-04-01, 12:26
Bannlyst
börsen ska ner ca -80% från ATH, att hoppas på nåt annat är löjligt patetiskt.

Cash is King!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in