Angående hur man ska räkna dödsfall när man jämför länder så tycker jag denna verkar ge en mer ”rättvis” bild: (om man är ute efter det och inte bara vill vinkla till något som ”passar”)
”Cumulative number of deaths, by number of days since 10th death”:
https://www.ft.com/coronavirus-latest
Från tionde dödsfallet alltså, och sedan dag för dag för olika länder.
Själv har jag även räknat från och med när länderna har haft dödsfall varje dag. Från att det liksom har ”kommit igång”. Så slipper man längre sporadiska luckor.
På mitt sätt att räkna var det nästan kusligt att se när land efter land började öka kraftigt ungefär samtidigt... Jag var ju inte säker innan, men det har stämt med 6-7 länder jag kollat.
Mellan cirka 12-16 dagar skrev jag strax innan jag visste helt säkert om/när Sverige skulle öka där med. Jag valde dock att räkna från första dödsfallet i Sverige för att det var en så pass kort lucka med två dagar utan dödsfall.
Första dödsfallet Sverige var den 11 mars tror jag. Exakt 14 dagar senare gick det från tidigare 1-6 dödsfall till 13 dödsfall den 24 mars. Dagarna efter var det 22, 15 och 28 dödsfall.
Så jag skulle definitivt säga att ”12-16-dagars-teorin” stämde här med. Om man istället hade räknat från att vi hade dödsfall varje dag började det öka mer kraftigt 11e dagen istället för 14e.
Det är en sådan sak man säkert hade kunnat kolla mer på i förebyggande syften, vissa länder följde ju den trenden 2-3 veckor innan Sverige var där.
Folk får tycka vad dom vill om statistiska trender men personligen tycker jag att det prickar mer rätt än både myndigheter och fria spekulationer på nätet ;-)
Den första länken jag nämnde har också prickat väldigt rätt långt i förväg, framför allt utvecklingen när det gäller Spanien (se första diagramet). Första gången jag kollade där så var trenden att Spanien skulle komma upp i tusen dödsfall i ett tidigare skede än Italien, så blev det!
Nästa trend pekade på det skulle bli 2000 dödsfall cirka 4-5 dagar före Italien, helt rätt det med. Därefter var trenden att de skulle komma upp i 5 000 dödsfall efter ytterligare 5 dagar, samt 4-5 dagar innan Italien. Precis så blev det.
Tillägg: Spanien ser även ut att hamna på 10 000 dödsfall 5-6 dagar innan Italien, och dom är ju redan upp i 8 500 och uppåt 800 dödsfall/dag så. Dom har legat före Italien i princip hela vägen dit så jag tror tyvärr att det kan sluta ännu sämre där.
Även Frankrike och England ligger nu där kurvorna pekade på redan för 10 dagar sedan. Att man skulle följa Italien typ... Det ser dock ut som att Frankrike under sista dagarna håller på att avvika lite från Italiens trend nu när dom ligger på 2 000 fall i diagramet.
USAs kurva har nog varit mer krokig och oberäknelig. Nu i slutet pekar det dock på att det går mer rakt uppåt i USA i en snabbare takt, enligt diagrammet kan dom komma ikapp Italien igen vid 10 000 dödsfall. USA ser ut att vara på den nivån efter ungefär lika många dagar eller någon dag innan.
Just nu ligger USA på ”bara” 2 500 dödsfall (tror det är fler nu, det har nog inte uppdaterats än), men om dom följer linjen uppåt just nu så ser det ut att kunna vara 10 000 dödsfall om redan cirka 5 dagar...
Trenden där har som sagt varit lite oberäknelig men jag tror allt mer tyder på det, så jag slår ändå till på att det är 10 000 dödsfall i USA den 6 april! MINST 10 000 säger jag också, tror det kan bli än mer efter siffrorna jag sett tidigare idag. Jag har inga problem med att ha fel, så jag rättar mig om det slår fel, no problemo. Vi ser 6 april.