2020-03-31, 23:52
Medlem
Kakap0s avatar
En liten fråga bara, vilken siffra måste vi upp till dödstalet för att få bokstavligen hänga Anders i galge på torget med barn som kastar tomater på honom och kunna dömma honom som landsförädare? Vilka siffror pratar vi om då?
Citera
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
finns det någon läkarkunnig person som kan validera påståendet att en lågdos av cellgift som används för att bekämpa autoimmuna sjukdomar skulle kunna skydda mot corona? Jag talar då om en dos som inte försvagar immunsystemet utan trycker det tillbaka på en "normal" nivå, och på så vis kan förhindra en överreaktion av ett virus?

Jag lyssnade igår på ett par amerikanska läkare som gav råd till ibd-patienter , antagligen för att de inte skulle lägga ner sin behandling

*den här typen av behandling tar månader att bygga upp och är ingen quick-fix, det går således inte proppa i sig en låg dos av cellgift för att skydda sig mot corona för den som har ett normalt fungerande immunförsvar [/b]
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag har haft corona. Finns dokumenterat för flera veckor sedan i tråden.

Testade du dig?
Citera
2020-03-31, 23:53
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
USA visar nu en exakt likadan PowerPoint som FHM gör. Att platta till kurvan.

Man tackar Harvard för att ha fått hjälp med en sån fin presentation. Haha. Något Sverige har visat i flera veckor nu!!
Ja, den bilden har vi sett ett par gånger vid det här laget. Egentligen det enda som går att göra också, ingen kan stoppa det helt, ja, kanske någon liten ö, och ingen vill få en snabb ökning med kollapsad sjukvård som Italien.

Putin håller säkerligen upp en kyrillisk version också.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag får fråga dig samma sak som jag frågade Troian. Gav Anders Tegnell nya råd till skidturisterna innan dom reste till Alperna? Gav Anders Tegnell direktiv som innebar att skidturisterna kunde avboka sina resor utan att förlora pengarna?

- En artikel i Kvartal beskriver att Folkhälsomyndigheten ändrade sina rekommendationer 2:mars, alltså när skidturisterna redan hade varit i Alperna.

Folkhälsomyndigheten kanske började varsla om ändrade rekommendationer redan innan 2:a mars. Skribenten "Haloumi" kanske kan ge mer vägledning om förloppet kring detta. Ifall ingenting sades före 2:a mars, så var Folkhälsomyndighetens råd värdelösa för dom flesta skidturister.

Jag ber om ursäkt, jag uppfattade inte att ni pratade om sportlovet. Den var först den 10 mars som UD avrådde från resor till Italien om jag läser rätt. Det är efter UDs avrådan man har möjlighet att få tillbaka pengar för resor.
Citera
Avslutad
Angående hur man ska räkna dödsfall när man jämför länder så tycker jag denna verkar ge en mer ”rättvis” bild: (om man är ute efter det och inte bara vill vinkla till något som ”passar”)

”Cumulative number of deaths, by number of days since 10th death”:

https://www.ft.com/coronavirus-latest

Från tionde dödsfallet alltså, och sedan dag för dag för olika länder.

Själv har jag även räknat från och med när länderna har haft dödsfall varje dag. Från att det liksom har ”kommit igång”. Så slipper man längre sporadiska luckor.

På mitt sätt att räkna var det nästan kusligt att se när land efter land började öka kraftigt ungefär samtidigt... Jag var ju inte säker innan, men det har stämt med 6-7 länder jag kollat.

Mellan cirka 12-16 dagar skrev jag strax innan jag visste helt säkert om/när Sverige skulle öka där med. Jag valde dock att räkna från första dödsfallet i Sverige för att det var en så pass kort lucka med två dagar utan dödsfall.

Första dödsfallet Sverige var den 11 mars tror jag. Exakt 14 dagar senare gick det från tidigare 1-6 dödsfall till 13 dödsfall den 24 mars. Dagarna efter var det 22, 15 och 28 dödsfall.

Så jag skulle definitivt säga att ”12-16-dagars-teorin” stämde här med. Om man istället hade räknat från att vi hade dödsfall varje dag började det öka mer kraftigt 11e dagen istället för 14e.

Det är en sådan sak man säkert hade kunnat kolla mer på i förebyggande syften, vissa länder följde ju den trenden 2-3 veckor innan Sverige var där.

Folk får tycka vad dom vill om statistiska trender men personligen tycker jag att det prickar mer rätt än både myndigheter och fria spekulationer på nätet ;-)

Den första länken jag nämnde har också prickat väldigt rätt långt i förväg, framför allt utvecklingen när det gäller Spanien (se första diagramet). Första gången jag kollade där så var trenden att Spanien skulle komma upp i tusen dödsfall i ett tidigare skede än Italien, så blev det!

Nästa trend pekade på det skulle bli 2000 dödsfall cirka 4-5 dagar före Italien, helt rätt det med. Därefter var trenden att de skulle komma upp i 5 000 dödsfall efter ytterligare 5 dagar, samt 4-5 dagar innan Italien. Precis så blev det.

Tillägg: Spanien ser även ut att hamna på 10 000 dödsfall 5-6 dagar innan Italien, och dom är ju redan upp i 8 500 och uppåt 800 dödsfall/dag så. Dom har legat före Italien i princip hela vägen dit så jag tror tyvärr att det kan sluta ännu sämre där.

Även Frankrike och England ligger nu där kurvorna pekade på redan för 10 dagar sedan. Att man skulle följa Italien typ... Det ser dock ut som att Frankrike under sista dagarna håller på att avvika lite från Italiens trend nu när dom ligger på 2 000 fall i diagramet.

USAs kurva har nog varit mer krokig och oberäknelig. Nu i slutet pekar det dock på att det går mer rakt uppåt i USA i en snabbare takt, enligt diagrammet kan dom komma ikapp Italien igen vid 10 000 dödsfall. USA ser ut att vara på den nivån efter ungefär lika många dagar eller någon dag innan.

Just nu ligger USA på ”bara” 2 500 dödsfall (tror det är fler nu, det har nog inte uppdaterats än), men om dom följer linjen uppåt just nu så ser det ut att kunna vara 10 000 dödsfall om redan cirka 5 dagar...

Trenden där har som sagt varit lite oberäknelig men jag tror allt mer tyder på det, så jag slår ändå till på att det är 10 000 dödsfall i USA den 6 april! MINST 10 000 säger jag också, tror det kan bli än mer efter siffrorna jag sett tidigare idag. Jag har inga problem med att ha fel, så jag rättar mig om det slår fel, no problemo. Vi ser 6 april.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-04-01 kl. 00:03.
Citera
2020-03-31, 23:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tur att corona-virus har korrekturläsningsaktivitet i sitt rna-polymeraskomplex

Är det tur?

Jag skulle säga att SARS-Cov-2 är ett närmast perfekt supervirus. En högre dödlighet skulle sannolikt minska det totala antalet döda.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
En liten fråga bara, vilken siffra måste vi upp till dödstalet för att få bokstavligen hänga Anders i galge på torget med barn som kastar tomater på honom och kunna dömma honom som landsförädare? Vilka siffror pratar vi om då?
Över 50k döda, då har nog strategin inte fungerat som tänkt.
Men säg 100k.
Citera
Medlem
Var det medvetet av Kina att släppa viruset fritt?
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Nu ligger det däremot i ett virus natur att gå den motsatta vägen och bli mindre dödlig eftersom viruset har för avsikt att överleva och inte ta död på sin värd. Visst kan det hända att ett virus blir ännu mer dödligt men sannolikheten i jämförelse med det motsatta är väsentligt mycket lägre.

Detta stämmer bara på virus med en kort inkubationstid och/eller ett snabbt sjukdomsförlopp(för virus som bara är smittsamma under sjukdomsförloppet).

Ett virus med lång inkubationstid och som smittar under denna har inget intressa av att värden skall överleva, då det redan hunnit sprida sig innan sjukdomen slår ut.

Det är spridningsförmågan som är det viktiga.
Citera
2020-03-31, 23:55
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, den bilden har vi sett ett par gånger vid det här laget. Egentligen det enda som går att göra också, ingen kan stoppa det helt, ja, kanske någon liten ö, och ingen vill få en snabb ökning med kollapsad sjukvård som Italien.

Putin håller säkerligen upp en kyrillisk version också.

Har försökt säga det hela tiden. Att det här går inte att stoppa, bara i bästa fall bromsa ned för att sjukvården inte ska kollapsa.

USA kopierar i princip Sveriges presskonferenser kan man tro. Presskonferenser för två veckor sedan i Sverige sker nu i USA. Exakt samma prat om att platta kurvan.
Citera
2020-03-31, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Jag kan säga såhär, som en relativt neurotisk snubbe så såg jag detta komma i slutet av jan när man fick "rapporter" från Wuhan. Nu är jag inte längre orolig. Det faktum att ekonomin har totalhavererat trumfar allt vad virus kan åstakomma och riktigt riktigt tuffa tider är att vänta.

Ja ännu har de flesta kanske inte känt av den ekonomiska chocken. Men den kommer. Det blir massarbetslöshet och bostadspriserna kommer att falla. Vad kommer att hända med de utsatta områdena när jobben och bidragen försvinner? Det kan bli ökad kriminalitet samtidigt som polisen får mindre pengar. Sverige är väldigt känsligt faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in