2020-03-31, 21:27
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag använder Flashback men jag är inte del av era konspirationsteorier om att Anders Tegnell är Hitler. Tegnell borde fan få Nobelpris för att va först ute med den enda fungerande strategin. Flashback borde blockeras totalt.
Det är sant.

I vår privata Facebookgrupp tycker en majoritet att Anders bör utses till 2020 års Hippokrates (läkekonstens fader)
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ok- Sveriges taktik är alltså att uppnå flockimmunitet?
För det krävs att 60-80% av befolkningen smittas.
Detta skall alltså ske i en takt så att sjukvården hinner med- det låter ju fint på pappret men i praktiken då?
Vi måste ju hålla på och smitta varandra i flera år med den taktiken?
Känns det hållbart? Känns dagens ekonomiska situation hållbar i ytterligare åratal?

Eller är det något jag gravt missförstår??

Självklart är det inte hållbart vi har för få IVA-platser för att det där ska lyckas. Men å andra sidan kan en karantänstrategi inte lyckas heller då vi har så oerhört djävla få IVA-platser att vad vi än gör blir det pannkaka. Ingen politiker kan erkänna detta då det skulle bli ramaskri om svennebanan insåg vad som väntade så när man väger samman allt så är flockimmunitet det enda vettiga.

Allt blir bajs på något sätt men flockimmuniteten sparar iallafall en del pengar.
Lika bra att riva igenom skiten så är det över sen.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Absolut, skall försöka hitta en domedags panik siffror åt dig!!!!

Jag tror att det finns ett konspirationsforum om Covid. Där kan du skriva vad som helst gissar jag på.
Domedagssiffrorna kan du dra där.

Själv så vill jag ha så stor fakta-tillförlitlighet som möjligt.
Sidor som medvetet ljuger om vad rapporter säger intresserar mig icke.
Citera
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
1. Någon här som har testats positivt för covid-19, och i så fall, hur utvecklades dina symptom?

2. Någon som har en kvalificerad matematisk gissning om hur stort mörkertal vi har i Stockholm?
2. Läste om en matematiker i nån tidning som trodde att det borde ligga mellan 100 000 och 1000 000 fall i Sverige.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Smittan har kommit in på äldreboenden i Boden.

6-7 är smittade. Men det är munkavle på när media ställer frågor.

"Uppgifterna kommer från flera av varandra oberoende källor. Provsvar har bekräftats under dagen. Det ska handla om två eller tre olika boenden med sammanlagt sex till sju olika fall, något som indikerar att coronaviruset spridits inne på boendena.

Det har också införts restriktioner på minst ett av boendena, exempelvis vikariestopp.

– Jag har munkavle. Du får prata med cheferna, säger en undersköterska vid ett av boendena."

"– Det är en allmän smittspridning i samhället i dag men jag kan inte kommentera hur det ser ut hos oss. Jag måste hänvisa till sekretess, säger en verksamhetschef."

Källa kuriren.nu

Om uppgiften är sann eller inte, uttalandet är knappast något som stärker förtroendet för myndigheter.

Givetvis råder inte sekretess för en sådan uppgift, att man har en spridning av smittan inom omsorgen.

Att undersköterskan har ålagts sekretess kring en sådan uppgift lär få konsekvenser för chefer på olika nivåer.
Citera
2020-03-31, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Ok, jag kanske var otydlig. Inte meningen att måla fan på väggen. Givetvis kommer vi att klara oss igenom detta, men konsekvenserna lär bli större än vid själva finanskrisen. Nu pratar jag ej enbart om Sverige utan om hela världen.

Vad gäller ekonomin, är det andra spelregler....där kan man hålla igång den, med konstgjord andning ( IVA), inom landet, ganska länge, priset blir sänkt valuta/land-värde, men det är vi ju vana med sedan 1970-talet ( jmfr t.ex. Schweizer-frank då och nu.....).

Jag håller med dig, risken finns att den ekonomiska krisen kan bli djupare nu, för att vi ska kravla upp, krävs exportindustri, något som hållit svensk ekonomi under armarna de senast 70 åren.......
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Dom pratar om snapshot i Aktuellt.

Att testa vilka som har covid19 ger inget. Du kan vara positiv dagen efter ett negativt test. Det ger inget att testa pågående fall.

Man ska istället fokusera på att testa vilka som har antikroppar, alltså vilka som redan haft viruset. Det ger en bättre bild.

Jag är väl beredd att hålla med.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du får gärna länka till källa på detta påstående.

Det har jag redan gjort. The Lancet. Sök i tråden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Kan inte tänka mig att myndigheterna låter någon social plattform vara öppen efter helgen, då det troligtvis blir över hundra döda om dagen och Regeringen pekar med hela handen på folket att det är deras fel som struntade i restriktionerna om att vara hemma under påsken.
Stefan Löfvens popularitet är endast en död katt som studsar just nu.

Vänta lite nu.
Var det inte efter helgen som var, nu alltså, som det skulle vara hundra döda om dagen?
Eller efter helgen förra veckan?
Flashbacks matematiker och pandemiforskare kan väl svara.

Otroligt tragiskt med de som dör, men takten som vi befinner oss i nu är betydligt bättre än precis allas förväntningar.
Citera
2020-03-31, 21:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det inte uppenbart? För att man inte vill döda hela ekonomin. Arbetslöshetssiffrorna har redan rusat till extrema nivåer.

Man tror rekommendationerna räcker just nu, blir siffrorna sämre kanske man börjar tvinga. Att stänga ner samhället till corona är dött i Europa är inte en hållbar strategi.
”Rekommendation” är ett annat ord för mesighet, om man vill hårdra.

Jag tror helt enkelt att man vill profilera sig och slå världen med häpnad och förstärka (den förljugna) Sverigebilden.
Man gjorde bort sig med ”Regugees Welcome”, spektaklet kring regeringsbildningen som skedde inför öppen ridå var inget annat än just ett spektakel, hanteringen av allt runt Asap var pinsam, och till råga på allt så nappade inte ( ) Trump och Putin på Löfvéns inbjudan till konferens i Sverige om antisemitismen.
Det är mycket prestige som står på spel för vårt kära fosterland.

Ekonomin kommer att bli ansträngd, men vi sitter alla i samma båt.
Att Sverige ska kunna rida på andra länders raserade ekonomi kan du fetglömma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Gör vi? Vi är flest invånare, Danmark har 16 döda/miljon invånare. Vi har 14. Norge ligger bättre till, men allt handlar ju egentligen lm hur många som smittades i Alperna. Vi har garanterat haft fler som turistat där än andra nordiska länder. Kanske inte så konstigt då om vi får fler fall.
.

Sverige har väl gått om Danmark i dålighetsligan. Dom har 90 döda och vi har 180 döda. Vi har nästan dubbel så mycket folk i landet. Jag har inte exakta siffrorna för folkmängd. Sverige har gått väldigt dåligt sista dagarna.

Men du har nog rätt om skidturisterna, dom ställde till det, vi har troligen fler skidturister än Dänemark och Norge, som åker till Alperna alltså. Kanske också att Iranresenärer drog med sig något hem. Men tendensen är att Sverige går allt sämre och vi springer förbi. Jag skall följa det bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Som väntat, där kom rasismen i slutklämmen. Ni Flashbackare är så förutsägbara, alltid invandrarnas fel, till och med Corona
Rasist javisst, men Coronan är inte invandrarnas fel. Snarare borde man se det så här. Inget mena slödder lika med mer pengar till välfärd tex sjukvård och beredskapslager. Dvs det är politikerna som gjort skeva prioriteringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in