2020-03-31, 20:56
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Donald Trump sa för någon dag sedan att dör 100-200.000 är det en bra siffra, hade man inte gjort någonting alls hade 2.2miljoner amerikaner dött enligt en av världens bästa forskare Dr. Fauci.
Citera
2020-03-31, 20:57
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Detta viruset är lömskt.. Vi vet tyvärr inte än om man blir immun, men blir du det är det troligen inte föralltid utan en kort period. Ca 3månader enligt de flesta forskar rapporter jag läst.
Nej det vet vi givetvis inte än med säkerhet, men för allt vi vet i dagsläget så pekar ingenting mot att inte någon form av immunitet uppstår. Och 3 månader bör duga för att utrota det, iaf från de mera civiliserade länderna.
Senast redigerad av Hobbybonde 2020-03-31 kl. 20:59.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jag har aldrig sett siffran 0.1-0.15%, så tar gärna källa på det?

Dem flesta har uppskattat dödsfall på minst 1%, den bästa siffran kom i en rapport i går, som antar 0,66%, baserat på siffror från Kina, Diamond Princess och beräknat från dem som lämnade Kina, etc.

Denna siffra är förmodligen alldeles för optimistisk.

Stort mörkertal och övervägande andel inom riskgrupp. Många statistiker verkar få stora bekymmer då indatan är så felaktig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ok.

Eller vad va fel menar du?
Det går bara att uppnå genom flockimmunitet(dvs 60-80% är smittade), ett vaccin tas fram eller att man försöker "svälta ut" det genom karantän.
Sätter man sig emot det är man en Förintelseförnekare som förbrukat sin rätt att kommentera i den här tråden- då får du skapa en egen där du och dina gelikar kan fortsätta kalla detta för vanlig influensa.
Jag hade accepterat det om det var uppe för diskussion. Men det är det inte. Sluta ta upp plats i tråden. Du slösar vår andras tid som vill diskutera denna världsomfattande pandemi genom att dra ner diskussionen på sandlådenivå.
Man kan diskutera olika sätt att tackla corona på men man KAN inte rent fysiskt, biologiskt och vetenskapligt jämföra detta med vanlig influensa.
Fatta det din ignoranta, respektlösa pajas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Jaha, skidanläggningarna stängda, var kommer då alla resesugna stroppar åka under påsken? Var blir påskens stora smitthärd månntro?

Gotlandsfärjorna är fullsatta läste jag någonstans.. och så åker dom till österlen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland skickar 12 militärflygplan med sjukvårdsmaterial, åtta läkarteam till Italien. Man har börjat hala EU flaggan i Italien.
Hala EU flaggan bör vi alla göra.

Ingen hjälp överhuvudtaget från EU.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kinesisk-skyddsutrustning-haller-inte-mattet-skickas-tillbaka/

Kinesisk skyddsutrustning håller inte måttet – skickas tillbaka.

Nederländerna och Spanien skickar tillbaka skyddsutrustning och snabbtester som länderna fått levererade från Kina. Orsak – varorna är av för dålig kvalitet.

Belgien trodde landet köpte munskydd från Kina, men de var i själva verket från Colombia.

Kan inte läsa mer på grund av betalvägg.

Kineserna har verkligt ställt till det för övriga världen. Först smittan sedan dåliga snabbtester och dålig skyddsutrustning.

Dag för egen tillverkning.

"Även andra länder har haft problem med sina leveranser från Kina. Hårt pressade Spanien beslutade förra veckan att köpa varor för runt 430 miljoner euro, drygt 4,3 miljarder kronor.
Men all utrustning är inte vad den ger sig ut för att vara. Spanien har dragit in cirka 8.000 snabbtest för covid-19 som landet fått av ett företag baserat i Shenzhen i södra Kina. Enligt Spaniens hälsominister finns tecken på att resultaten från testen inte är tillförlitliga. Ytterligare 50.000 snabbtest hann aldrig distribueras inom Spanien och har sänts tillbaka till Kina, rapporterar Financial Times.
Den kinesiska leverantören framhåller att produkten kan ha använts på ett felaktigt sätt, men ska nu skicka ny testutrustning.
Kinesiska ambassaden i Madrid skriver på Twitter att företaget i Shenzhen inte har licens att sälja denna typ av produkter och att företaget inte ingår i affärsuppgörelsen som länderna undertecknat.

I Nederländerna kallade man i helgen tillbaka 600.000 ansiktsmasker av typen FFP2, som används inom sjukvården för att vårda svårt sjuka coronapatienter. Anställda slog larm om att maskerna inte slöt tillräckligt tätt. Det visade sig också att filtren inte fungerade som de borde.
De 600.000 maskerna ingick i ett parti om totalt 1,3 miljoner masker.

Även från Turkiet har det rapporterats om missnöje med utrustning från Kina. En medlem av den vetenskapliga kommittén som ger råd till regeringen säger till Financial Times att felmarginalen var alltför hög i testutrustningen.
Från Belgien rapporteras i stället problem med 100.000 skyddsmasker som landet trodde sig köpa från Kina, men som visade sig komma från Colombia. Le Soir skriver att maskerna låg i använda bananlådor och cornflakeskartonger och att man hittade djurspillning i en av lådorna.
Maskerna uppfyllde inte kraven för sjukvården, utan antas vara avsedda för industriarbetare."
Citera
2020-03-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalf
Hej alla, jag har läst typ hela tråden men inte pallat skriva förrän nu.

Jag har räknat lite och kommit fram till något som oroar mig. Jag hoppas någon av er vettiga i tråden kan slå hål på detta och lugna mig något.

Sen vi började få dödsfall i Sverige har jag hållit koll på utvecklingen genom att jämföra aktuella dödstal mot takten dubblering var tredje dag. Vi följer den takten ganska bra (ibland lite före och ibland lite efter). Idag har vi på Wordometer antalet döda på 180, som säkert hunnit stiga något mer.

Ett ganska vedertaget antagande är att de som idag dör blev smittade för tre veckor sen.

Säg att vi från och med idag magiskt skulle stoppa all spridning i Sverige och samtidigt förutsätter att vården fortsatt kan leverera som idag (trots att vi egentligen är nära gränsen för IVA mm).

Detta skulle innebära att antalet döda fortsätter öka i ungefär 21 dagar innan tvärstopp. Med en dubblering var 3e dag skulle våra 180 döda alltså ändå hinna bli 23.040 döda till 21/4.

Tänker jag fel eller är inte detta ganska rimligt. Med tanke på vårdkapaciteten som snabbt närmar sig gränsen känns detta t.o.m ganska snällt räknat.

Snälla visa mig att jag tänkt fel och är en idiot. Jag skulle bara bli glad.

P.S Jag förstår såklart att kurvan kan påverkas En del av allt möjligt åt båda håll och att en dubblering på 3 dagar såklart inte fortsätter för evigt.
Wow, bra jobbat att läsa typ hela den här tråden!
Att gå på antalet fall blir lite knepigt då vi ändrat testmetoder under denna period (jag tror det är bättre att gå på inskrivningar på iva) men min killgissning (överslagsräkning)
Runt den 11/12 mars hade vi typ drygt 100 fall per dag. Nu drygt 300 fall. Så om man gissar att det är en faktor 3 som skiljer. Kollar man inskrivningar på Iva ser det ut som att vi har plattat till den där jävla kurvan. Och att vi kanske hamnat i nått jämnviktsläge (finns iaf tendenser till d). I så fall kan vi räkna med ca 100 dödsfall om dagen när det börjar plana ut. I så fall 180+(21*100)=2280 döda den 21/4. Men mkt avgörs ju om vi är i jämvikt eller fortfarande i uppåtgående trend i spridningsderivatan. Samt om vi lyckats isolera riskgrupper eller inte. Det tror jag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
FHM tar hänsyn till vitt skilda faktorer, så klart. Men framför allt vill de rädda flest liv i det långa loppet. Då måste man ta hänsyn till psykologi och ekonomi och massa annat som kanske kan låta konstigt om man tror att totalstängning är bäst.

Kolla Kina, smittan börjar gå igen.

Du kanske lever i ovisshet. De flesta av oss gör det inte.

Inget land i världen har haft "totalstängt" under Coronakrisen!

Sverige har haft väldigt få nedstängningar, och regeringen har i princip inte tvingat fram några nedstängningar alls. I princip allt är "rekommendationer", som långt ifrån alla lyder.
Så varför tvingar regeringen inte fram nedstängningar när de rekommenderar det?
Ett möjligt svar:
Regeringen vill att vissa människor i Sverige ska kunna smittas av Coronaviruset och dö!
Senast redigerad av vemsa 2020-03-31 kl. 21:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok men de har ju stängt ner landet också till skillnad från Sverige. Såklart fallen minskar då din lilla råtta. Flockimmunitet nås inte än men bör nås efter en längre tid. Ansvarsfulla länder vidtar kraftfullare åtgärder för att hålla ner smittspridningen men Sverige släpper det löst. Vi må uppnå flockimmunitet snabbare men på bekostnad av fler döda.

Flockimmunitet nås efter att svenska folket tvingats igenom köttkvarnen, Danskarna slipper den nu, köper sig tid att bygga ut sjukvård, tid för mer forskning om medeciner och ev vaccin, tid för att kunna spara liv..
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Tack för vettigt inlägg.

Jag är dessutom ytterst tveksam till att Kina någonsin fick bukt med smittan. Utan insyn är det svårt att veta vad som faktiskt har försiggått och fortfarande försiggår där.

Jag tror Kina fick stopp på den explosionsartade spridningen. Men jag är ganska säker på att smittan fortfarande går hårt åt Kina. Förmodligen håller det på bli värre nu, för de verkar inte så aggressiva mot andra stater denna vecka.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Stort mörkertal och övervägande andel inom riskgrupp. Många statistiker verkar få stora bekymmer då indatan är så felaktig.

Skulle säga 1.5-3%, kommer gå upp när viruset får fäste i afrika och sydamerika tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in