2020-03-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det kanske råder åsiktskorridor där också. Polarna som får hänga med på jobbet.
Tror du det, på allvar?
Eller vet du?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Där ser man! Thank god. Jag vågade inte säga mina egna siffror.

Stämmer de siffrorna så borde vi bara vara några veckor från flockimmunitet i till exempel Stockholm. Men om åtgärderna fungerar som de gör idag så kanske det tar lite längre. Sedan kvarstår ”problemet” med fördröjningen från smitta till insjuknande, så även om smittan avtar så växer ju insjuknade och vårdbehövande ett litet tag efter det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu börjar verkligen Folkhälsomyndigheten bli nervösa på riktigt:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Man startar alltså en rådgivande referensgrupp, och tar in diverse experter från fältet. Finns ju många att välja på, Johan Giesecke, Björn Olsen, Joacim Rocklöv, Jan Albert, Tom Britton mfl.

Har ni förresten tänkt på att vår egen Anders Tegnell inte var med på presskonferensen idag, och jag har inte sett ett enda uttalande från honom idag. Har något hänt?

Förhoppningsvis.

Bara 34 offade sedan igår. Nu börjar det på allvar (förstår alla förutom FHM, MSB och k & p)
Citera
2020-03-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle säga att Sveriges sjukvårdspersonal ligger risigare till, pga brist på skyddsutrustning (som blir värre med antalet fler patienter som behöver vård).

Lägg sedan till Tegnell, som syns att man pruta på kraven (ang. skydd), om vad som behövs att till att behandla Corona patienter.

När detta är över, kommer Svensk sjukvårdspersonal ha "vunnit" i antalet smittade och döda, jämfört med sina nordiska grannar. Det är jag helt övertygad om !
Sjukvård personal är mycket utsätta. Dessutom är det nästan 100 gånger mer virus på miljön. Svår sjuka har mer virus koncentration.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
"Folkhälsomyndigheten startar nu en expertgrupp som ska stödja myndigheten.

Gruppen ska, enligt ett pressmeddelande, bestå av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

– Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Några formella beslut kommer inte att fattas av gruppen."

Trodde Folkhälsomyndigheten redan skulle bestå av en expertgrupp.
Detta måste ju vara tänkt att släppas imorgon, den 1a April.
Kan ju omöjligt finnas en myndighet även i Sverige som är så inkompetent så man inte ser till att den expertisen har funnits på plats sen åtminstone januari.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu börjar verkligen Folkhälsomyndigheten bli nervösa på riktigt:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Man startar alltså en rådgivande referensgrupp, och tar in diverse experter från fältet. Finns ju många att välja på, Johan Giesecke, Björn Olsen, Joacim Rocklöv, Jan Albert, Tom Britton mfl.

Har ni förresten tänkt på att vår egen Anders Tegnell inte var med på presskonferensen idag, och jag har inte sett ett enda uttalande från honom idag. Har något hänt?

Han skulle iväg på något igår efter presskonferensen. Därför hade han inte tid med många intervjuer. Det var något man sa vid presskonferensen. Så jag blev inte förvånad när han inte dök upp idag.

Men man sa inte vad han skulle göra.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-03-31 kl. 18:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Skistar stänger sina anläggningar från och med måndag.

Bra där.
Om det är sant är det ett Hallelujamoment!!!
Citera
Bannlyst
Hoppas viruset muterar och utrotar hela jävla världen. Den här falska världen kan dra åt helvete.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Folkhälsomyndigheten startar nu en expertgrupp som ska stödja myndigheten.

Gruppen ska, enligt ett pressmeddelande, bestå av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

– Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.
Låter onekligen lite märkligt.
Betyder det att detta har saknats tidigare?
Citera
2020-03-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Smittad hoppas man.
Hur tänker du då?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu ska du allt ta och tänka på karmat. Ditt hopp kan slå tillbaka på dig. Tänk på det de gånger du hoppas att någon skall dö. Det kan bli dig hoppet vänder sig till tex dig eller dina anhöriga.
Man skall passa sig för sådant. Något jag alltid försöker att tänka på.

Danmark har ökat lite med dödssiffror idag och med fler kritiskt sjuka enligt siffror på worldometer. Jag kan tycka att kolumnen kritiskt sjuka säger mest utav alla siffror där inne.
Men att prognosen är värre i Danmark än i Sverige kan jag inte påstå.
Ett uttalande eller en tanke ändrar inte på så mycket. https://m.youtube.com/watch?v=kTwzU6lRdQw Isåfall kanske världen redan har karmakontot på.

Jag kollar en del kring hur dåligt underutvecklade länder uppdaterar. Sedan undrar jag det kring Tyskland och varför de knappt drabbas. Mindre multiresistenta bakterier? Bättre sjukvård? Kan vi se några samband med andra sjukdomsutbrott såsom tyfus, tbcoch annat som härjat tidigare. Vad tar upp, vad tar ner? Vad är slump? Skulle lägga en dag eller två på att läsa kanske.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rappakaljanskaj
Förhoppningsvis.

Bara 34 offade sedan igår. Nu börjar det på allvar (förstår alla förutom FHM, MSB och k & p)

Var får du 34 ifrån? Platz säger 31 och c19 säger 30?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in