2020-03-31, 17:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Finland, Danmark och Norge stänger alla gränserna mot Sverige. Sverige håller ju på att bli något av en Nordens smittocenter och speciellt Stockholm utvecklas väldigt snabbt.

Vi har en snabb exponentiell utveckling i antalet döda, nu på ca +24% per dygn. Samma tal gäller antalet intensivvårdade, som ökar mycket snabbt med liknande tal.

Sen har vi idag också nåtts av nyheten att 3 läkare och 2 sjuksköterskor vårdas i respirator, som om det inte vore illa nog.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu skrev expressen. Hörni alla coronadeppiga. Här är 5 positiva saker.
😂😂😂😂
Svensken är galen....

Absolut. Bättre att fokusera på det allra värsta så att man mår riktigt jäkla dåligt. Om man inte har självmordstankar än så har man inte hittat tillräckligt med elände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Måste säga att FHM:s dagliga pressträffar bara känns ointressantare och ointressantare. Samma snack och bortförklaringar som tidigare. Och samma menlösa frågor som tidigare. Sveriges journalistkår måste var den mest korkade i hela världen!

Inte ens vår store hjälte Tysken, som ju tidigare var en frisk fläkt på pressträffarna, ställer några intressanta frågor längre.
Så nu är det inte bara fel på regeringen och myndigheterna- nu håller inte heller journalistkåren måttet?
Det ser inte bra ut det här...
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Måste säga att FHM:s dagliga pressträffar bara känns ointressantare och ointressantare. Samma snack och bortförklaringar som tidigare. Och samma menlösa frågor som tidigare. Sveriges journalistkår måste var den mest korkade i hela världen!

Inte ens vår store hjälte Tysken, som ju tidigare var en frisk fläkt på pressträffarna, ställer några intressanta frågor längre.

Det är ju inte direkt deras uppgift att roa dig så...
Citera
2020-03-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
🔞Men sansa dig förfan.🔞 Jag har troligtvis redan haft viruset med lindriga till inga symptom alls. Knappast värre än en influensa som oftast vara är i VECKOR. Jag var dålig Max 2 dagar.

Jag stannar hemma i den mån det går. Men gymmar varje dag (eftersom att det är bra för hälsan), går på affären typ en gång per dag (för att jag tycker det är egoistiskt att preppa), och jag åker kollektivtrafik varje dag (eftersom jag behöver ta mig till gymmet).

Jobbar hemifrån btw!

DÄREMOT ser jag otroligt många äldre 70+ ute och strosar runt i köpcentrum och på tåg, med sin rulator och är tillsynes inte ute för något särskilt ärende. Det är dom som borde ta sitt ansvar om någon! Kommer man tillbaks till trotsåldern när man blir gammal, nån som vet? Typ bebishjärna utan konselvenstänkande?

TANKEN är att vi alla ska smittas för att bygga upp immunitet i landet. Har du missat det helt? (Förutom riskgrupperna som ska stanna inne). Vilket dom inte gör.

Hej ! Vilken tur att du drabbades så lindrigt av COVID-19 om det nu var det du hade ? Har du testat dig ? Angående äldre 70 +, så kan man tycka att de faller tillbaka till trotsåldern, vissa är så oerhört tjuriga, har nedsatthörsel och syn men det svåraste är deras glömska. Det man upplyser om ena minuten har de glömt den andra minuten. Det spelar heller ingen roll hur många gånger man talar om för de glömska gamlingarna hur läget är med Coronakrisen och restriktioner för 70+:are. De glömmer vad man sagt ! De verkar även som vissa äldre är i begynnelsen av demensstadiet el. vaskulär demens. Glömska de luxe. Det är ett svårt läge, hur gör man med folk när deras minne sviker ?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Med en dödlighet på 0.66 procent framstår det knappast som berättigat att förvandla var mans hem till fängelse, rasera ekonomin och inrätta matbrist med ransonering. I synnerhet inte när siffran för såväl dödlighet som hospitalisering kan sänkas med medicinering, ju tidigare i sjukdomsförloppet desto bättre.

Vore intressant att se en kalkyl där man jämför med vs utan medicinering och se skillnaden.

Inga 0.66%

A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi följer kurvan perfekt!
16 mars 7 döda, multiplicera med 4
23 mars 28 döda, multiplicera med 4
30 mars 112 döda, multiplicera med 4
6 april 448 döda, multiplicera med 4
11 april 1096 döda, multiplicera med 4
18 april 2192 döda....

Vi ska enligt denna modell landa i 224 döda onsd/torsd.

Just i detta nu så har vi 197 döda så det kan nog stämma ganska bra.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Är det någon här inne som har koll på hur siffror ser ut vad gäller dödsfall i en vanlig influensa och efter så kort tid.
Nu är ju siffror uppe i 40000. Antagligen ett stort mörkertal också.

Eftersom den här sjukdomen sprider sig mycket snabbare än en influensa. Skall man då räkna med att covid-19 kommer att ta ca 2- 3 miljoner människors liv runt om i världen.
Vanlig influensa brukar väl ta runt ca 500000 tusen människors liv och är då heller ingen pandemiinfluensa.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur många tror ni är smittade i Sverige?

Verkar finnas bud på allt mellan 10 tusen till 2 miljoner när man läser vad olika "experter" och matematiker kommer fram till...
Citera
2020-03-31, 17:40
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Är det någon här inne som har koll på hur siffror ser ut vad gäller dödsfall i en vanlig influensa och efter så kort tid.

Eftersom den här sjukdomen sprider sig mycket snabbare än en influensa. Skall man då räkna med att covid-19 kommer att ta ca 2- 3 miljoner människors liv runt om i världen.
Vanlig influensa brukar väl ta runt ca 500000 tusen människors liv och är då heller ingen pandemiinfluensa.

Omkring 1000 pers dog av flunsan förra året vi är inte ens i närheten än.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
De jag har sett har uteslutande varit utomeuropéer. Det är inte direkt Olof och lilla Petter som är ute och härjar på det viset

Jo, det är så men jag la in en reservation för att inte antirasisterna skulle gå bananas. Hursomhelst borde beteendet rubriceras som mordförsök.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:

Allt pekar mot det, vi närmar oss 100k snabbt nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in