Citat:
Ursprungligen postat av
Gretanol
Jag har själv neurologiska problem med hjärnan och jag lyckades till slut hitta rätt mediciner. Vissa saker som t.ex tinnitus försvann 100%!!
Äter Greta några mediciner alls? Om inte då är jag förvånad.
Det jag vet är att Greta har sagt, att hon har ätit antidepressiv medicin. Nåot som hennes mamma har bekräftat i boken om familjen. När Greta argt for iväg, insåg jag att jag hade varit oförsiktig, men för mig är det så naturligt att om man äter tillsammans, att man frågar varandra om det smakar bra, att jag tänkte mig inte för.
Jag insåg snabbt, att jag med min fråga hade ställt ett för högt krav på Greta, så jag blev inte arg på Greta, däremot arg på mig själv, för att jag trots med min omfattande erfarenhet av anorexipatienter, ändå inte hade tänkt mig för bättre.
Jag har alltså arbetat en hel del med anorexipatienter, även länge med med en brukare, som hade just Gretas kombination med asperger och anorexi. En sak måste jag förklara, det som hände var EJ Gretas fel. Blir man rejält arg har man oftast först blivit ordentligt rädd. Min enkla men olämpliga fråga om Gretas veganska sallad smakade gott, utlösta tydligen värre ångest hos henne.
Jag gick i fällan för innan vi åt tillsammans, hade Greta både hållit ett starkt klimattal och svarat framgångsrikt på många frågor på flera olika språk, inte bara på svenska och engelska, och inte bara från journalister utan även från närvarande klimatforskare.
Så jag blev oavsiktligt lurad, att tro att Greta mådde betydligt bättre än vad hon egentligen gjorde, särskilt som hon var glad över att jag var där och valde att äta tillsammans med mig, vilket jag visste innebar att hon hade förtroende för mig. Gretas mycket höga intelligens gör att hennes symptom ibland delvis döljs. Greta var glad av att ha klarat provet, men var trött och hungrig, och då blir lätt ångesttankarna värre, när de kommer. Så det hela var EJ Gretas fel, det är inte märkligare att ha ont i själen, än att ha brutit benet, bruka jag säga!
Det som är säkert är att Greta har väldigt starka känslor och svänger snabbt i sina känslor, men det är säkert ofta jobbigt även för Greta själv. Många tonåringar är på detta vis, men Greta är det ovanligt uttalat. Nästa gång Greta och jag äter tillsammans, får vi ta det extra lugnt!