2020-03-31, 12:18
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag tror inte man ska hänga upp sig över siffran 80+ för mycket, inte heller att endast riskgrupper blir svårt sjuka.

Såklart inte och det kommer att vara undantag som sticker ut, bland annat barn och unga som tillskrivs som helt friska mm.

Faktum kvarstår ändå att det är främst äldre och multisjuka som drabbas absolut hårdast.
Citera
2020-03-31, 12:19
Avslutad
Lövin ville väl ha ett importförbud för olja nu när den är så billig? Förhoppningsvis vill Löfvén ha med henne för att förklara för Sverige hur dum våran vice statsminister faktiskt är och att hon byts ut omgående.
Citera
2020-03-31, 12:20
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Min gissning är att statsminister Löfven skall trycka extra hårt på rekommendationen att inte resa över påsk. Kanske t om förbjuda detta? Kan jag aldrig tro men vem vet.
Ulf Kristersson skulle tala med statsministern idag om masstestning. Förmodligen handlar det om tester?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mortality rate = döda/döda+återhämtade

Den går inte med säkerhet att beräknas förrän tidigast om 12 månader.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nja, men siffrorna är där, och länder som Holland Belgien Norge osv bevisar tesen, som egentligen inte är en tes, det är fakta.

Och är inte just Stockholm överrepresenterat i Sverige?
Jo det ligger något i den teorin. Även Finland är glesbefolkat samt har få dödsfall per capita.

Tyskland är dock ganska tätbefolkat men har få dödsfall per kapita. Det är antagligen för att de har rigorös testning, smittspårning samt effektiv isolering - både precis (av de som testar positvt) och bred. Tyskland har även bra och stor vårdkapacitet.

Intressant är även hur landets befolkning är distribuerat. Tyskland har inga megastäder. Men UK har London som är hårt drabbat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Är det typ samma antal som läggs till varje dag är det en linjär ökning.
Mäter man i andel av totalen är det en avtagande ökningstakt.

Under senaste veckan har ökningen minskat från 17% per dag till 10% igår.
Kan finnas flera orsaker. Jag tänker att
Länderna med många fall: Italien, Spanien har peakat. USA har börjat bända kurvan.
Övriga U-länder med förmodat stor spridning saknar testresurser? Brasilien, Indonesien, Nigeria etc.
Citera
2020-03-31, 12:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Löfven håller pressträff, idag, 13:30.

Edit: Med Hallengren och Lövin.

Varit många dødsfall sista dygnet..?

Tegnell snackar ju en halvtimme senare, och presenterar sjælva siffrorna..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sin och sin personals expertis. PLUS förutsättningarna inom landet - vilket skiljer sig mellan länderna.
Sverige är inte en diktatur, här svetsar man inte igen lägenhetsdörrarna. Istället vädjar man till folks sunda förnuft och solidaritetskänsla.

Jag tittar på utvecklingen i Finland och kan inte tänka mig att folk orkar stå i trafikköer i timmar varje dag när de ska passera gränsen till Nyland. Det kommer att tära på folks tålamod som behövs för att bekämpa smittan.

Åtgärderna måste vara genomtänkta och på långsikt. Inte något man kan tänka sig att stå ut med en vecka - för att sen innebära massprotester..

Titta på södra Italien där man redan pratar om inbördeskrig..

Du har fel om Finland. Du "tittar" på Finland och sedan utgår du från din känsla..
Du har fel om södra Italien. Inbördeskrig... Du måste läsa mer än rubriker i fortsättningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Desinformatörerna måste ha julafton i dessa tider. Är du så dum att du inte fattar vad de sagt eller förvrider du det medvetet?

Ingen har sagt att det »bara drabbar äldre«. Det som sagts är att äldre + 80 är den primära riskgruppen (vilket också undersökningen i Italien bevisar). Det har också sagts att det finns ytterligare riskgrupper och att den som tillhör fler än en riskgrupp har en ökad risk. Det är vad som sagts, inte din lögn.

Riskgrupperna är:

- Äldre över 80
- Sjukdomar
- Osund övervikt

Har du full koll på den 12-åriga flickans hälsotillstånd?

Andas

Jag svarade på ett helt annat inlägg, där personen skämtade om att " det är bara en vanlig förkylning"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Är det bara jag som tycker att det är jävligt märkligt att ingen myndighet gått ut med hur folk bör preraprera mat, eller om det ens är ok att äta mat ute? Ingenting om hur man bör preraprera grönsaker, torka av livsmedelsförpackningar, hur mycket man bör hetta upp maten till, etc? Dör bakterien av att frysas, vilken temp ska maten ha osv. Det är ju absurt med alla dessa stängda gränser etc, och sen uppmana folk att stödja sina lokala restauranger, där kypare och kockar kommer i direkt kontakt med din mat.

Jag har inte hört någonting från en enda svensk eller utländsk myndighet om det. Jävligt märkligt...
Du förväntar dig det från samma myndighet som säger att varken barn eller svensk kollektivtrafik smittar?
Citera
2020-03-31, 12:23
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ulf Kristersson skulle tala med statsministern idag om masstestning. Förmodligen handlar det om tester?
Ja och han förekommer statsministerns presskonferens.
– Äntligen börjar det röra på sig med tester och provtagning. Det som borde ha gjorts för flera veckor sedan börjar nu hända. Det ska ges ett uppdrag till Folkhälsomyndigheten att börja testa, i början sjukvårdspersonal och sedan mycket bredare så att vi kan återskapa ekonomin igen, säger M-ledaren.
Citera
2020-03-31, 12:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Så är det, helt klart. Morsan är den som håller ut längst (självklart också hon som är i överlägset störst fara) men de senaste veckorna har fler och fler börjat fatta och det känns så jävla skönt för nu känns det ändå som att vi har en viss chans i det här landet. Att folket tar vid när myndigheterna inte fattar (eller låtsas som att man inte gör det).

Också:

"Var köper jag mask? Vilken sort?"
"Jag har masker, rätt sort. Har du köpt zink? Vitamin C och D? Latexhandskar? Virkon S? Handsprit? Jag har allt. Tegnell är en autistisk jävla fjolla som hatar sig själv och hatar Sverige och svenskar men det spelar ingen roll, om du tar det lugnt några veckor och gör det här när du är utanför dörren och det här när du kommer innanför dörren så kommer du inte bli smittad. Oroa dig inte."
Perfect.

Jag har ett mindre antal masker, har ändå kostat flera tusen.... Har zink, C o D vitamin. Ett mindre antal latexhandskar. Några diskhandskar som kan kokas. Har handsprit, lite, tillverkar själv när det är slut.

Vad är Virkon S?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in