2020-03-30, 08:52
Medlem
DoungAs avatar
Regeringen/riksdagen borde kalla upp samtliga som får presstöd och förklara att man nu drar in presstödet eftersom de inte klarar av att hantera kriser. Alternativt förklarar att pandemier eller krig så kan de bli ansvariga för de ekonomiska efterverkningarna.

Ja jag vet att Corona kan vara farligt och man ska rapportera om det.
Men medierna har ju skrivit krigsrubriker och det handlar väldigt lite om fakta och relevans. De borde agerat utifrån att rapportera vad myndigheter sa, sen inte skrivit några kommentarer, inga egna analyser eller liknande. Endast förtydligande om så behövs för att alla ska förstå informationen.

Jag håller media, som tar emot presstöd främst, delvis ansvariga för det ekonomiska kaos vi kommer få se när detta lagt sig.

Hade inte behövt vara svårare än att ha en daglig update där man stapla upp information från myndigheter.
Men då hade inte annonsintäkterna stigit... ytterligare ett argument för att inte ha presstöd.
Citera
2020-03-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Regeringen/riksdagen borde kalla upp samtliga som får presstöd och förklara att man nu drar in presstödet eftersom de inte klarar av att hantera kriser. Alternativt förklarar att pandemier eller krig så kan de bli ansvariga för de ekonomiska efterverkningarna.

Ja jag vet att Corona kan vara farligt och man ska rapportera om det.
Men medierna har ju skrivit krigsrubriker och det handlar väldigt lite om fakta och relevans. De borde agerat utifrån att rapportera vad myndigheter sa, sen inte skrivit några kommentarer, inga egna analyser eller liknande. Endast förtydligande om så behövs för att alla ska förstå informationen.

Jag håller media, som tar emot presstöd främst, delvis ansvariga för det ekonomiska kaos vi kommer få se när detta lagt sig.

Hade inte behövt vara svårare än att ha en daglig update där man stapla upp information från myndigheter.
Men då hade inte annonsintäkterna stigit... ytterligare ett argument för att inte ha presstöd.

Idag är det särskilt tydligt att myndigheterna mörkar eller ljuger om vilka som dör. Om jag förstår dig rätt så skall MSM hålla tyst om detta. Vilket är enligt mig är helt fel. En relativt ung tjej har dött och enligt dig skall DN hålla tyst om det. Fel väg att gå, att tysta MSM. Tvärtom, om MSM börjar tala sanning vinner vi medborgare på det.
Citera
2020-03-30, 09:56
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Idag är det särskilt tydligt att myndigheterna mörkar eller ljuger om vilka som dör. Om jag förstår dig rätt så skall MSM hålla tyst om detta. Vilket är enligt mig är helt fel. En relativt ung tjej har dött och enligt dig skall DN hålla tyst om det. Fel väg att gå, att tysta MSM. Tvärtom, om MSM börjar tala sanning vinner vi medborgare på det.
Ehh va? Nä? Det har jag aldrig sagt!
Nej. De ska berätta om det såklart. Tycker även myndigheterna borde börja masstesta så småningom. Men förstår att de saknar resurser i form av personal än så länge.
Självklart ska våra myndigheter vara ärliga och media också. Men deras krigsrubriker för exakt allting får väldigt många att ifrågasätta vad deras funktion är.

Men deras click-bait-hysteri gör ju att folk inte tror på det de skriver.
Man kan väl rapportera om saker, vara ärlig och ändå basera det på fakta och inte 340234 artiklar om dagen med "400 DÖDA IDAG!" och en bild ovanför ingressen på nån flashig statistik där man har zoomat in på Sverige.
Sen läser man artikeln och det visar sig handla om USA och artikeln avhandlar knappt antalet döda utan handlar mest om vad Donald Trump har gjort och inte gjort.
Citera
2020-03-30, 11:20
Medlem
Angående information, öppenhet och sekretess hade Petter Birgersson en bra artikel i Ystads Allehanda 20/3...
https://www.ystadsallehanda.se/ledare/tveksamt-dolja-antal-vardplatser/

Jag förstår överhuvudtaget inte det här skitnödigheten om risk för panik. Vad är det egentligen för panikreaktioner man menar att man vill förhindra? Ärligt talat - är det inte läge att kalla in Lottie Knutsson?

Tycker också att Fredrik Haages text i dagens nummer av Smålandsposten är läsvärd, om att ifrågasätta bevekelsegrunderna för FHM:s bedömningar...

https://www.smp.se/ledare/anders-tegnell-en-vit-riddare/
Citera
2020-03-30, 20:43
Medlem
Media och Corona

Hur rättvis bild ger media av Coronaepidemin?

Underdriven, överdriven, balanserad?
Citera
2020-03-30, 20:51
Medlem
franges avatar
Vilken "media" syftar du på?
Citera
2020-03-31, 02:56
Medlem
wwrs avatar
Rubrik i Text-TV just nu
Citat:
Tegnell: "Testerna borde tredubblas"
Fler immuna kan hittas med mer tester

Media blåser upp krisen för att kunna sätta press på politikerna. Kan media få krisen att verka större än den är kan de få politikernas åtgärder att verka otillräckliga.

Som Greta: "Politikerna gör inte tillräckligt"

Statsepidemiologen har t.o.m. en fanclub på Facebook!

Han borde väl samarbeta med regeringen men media skriver tydligen att hans uppfattning inte får gehör, enligt rubriken ovan.
Citera
2020-03-31, 09:29
Medlem
Media framställer det såklart som jordens undergång. I alla fall för alla i Stockholm. Resten av landet får anpassa sig efter det.
De rika har i-landsproblem genom att de inte kan resa iväg (stackarna)
Citera
2020-03-31, 09:49
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/Mod.
Citera
2020-03-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
Media framställer det såklart som jordens undergång. I alla fall för alla i Stockholm. Resten av landet får anpassa sig efter det.
De rika har i-landsproblem genom att de inte kan resa iväg (stackarna)

Instämmer.

I ännu en lång, svamlig artkel i DN brer Elisabeth Åsbrink (vem annars?) ut sig om hur det fredsskadade och bekväma Sverige inte begriper när det är skarpt läge. Ingen analys och inga som helst kontrollfrågor - t ex kunde man ju ställt frågan: hur kommer det sig att Italien, som aktivt var med i bägge världskrigen snabbt blev sjukdomens epicentrum i Europa? Har inte de slarvat en hel del, både med det ena och det andra?

Och Åsbrink skulle naturligtvis aldrig koppla epitetet "fredsskadad" till sådant som gymnasielagen, den sentimentala svenska synen på FN eller den fruktansvärt lama attityden till gängbrottslighet och grasserande kriminalitet ute i blatteförorterna (och som sprider sig till andra delar av stan). Det är inte hennes bord. Opportunism är bara förnamnet.

(Åsbrink låtsas dessutom att Sverige skulle vara det enda landet i Norden, kanske det enda i Nordeuropa, där mycket bestäms/styrs centralt från huvudstaden. Det är naturligtvis nonsens, och dessutom visar det att hon inte vet om att län/regioner och större städer utanför Stockholm hade en betydligt starkare ställning under folkhemsepoken än de har idag.)

https://www.dn.se/kultur-noje/elisabeth-asbrink-coronakrisen-visar-att-sverige-ar-ett-fredsskadat-land/ (artikeln är visst skyddad av betalvägg men just nu ger DN bort webbprenumerationer helt gratis).

I kommentarfältet får Åsbrink dock stryk från en mängd läsare som påpekar hennes svamlande, vimsande och bitvis rena lögner.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-03-31 kl. 12:06.
Citera
2020-03-31, 12:17
Medlem
vidrikfittanens avatar
https://www.expressen.se/nyheter/qs/atgarder-i-fororten-drojde-2-veckor-trots-dodslarm/

Såhär inleds eländet till artikel :

Citat:

Boende trodde inte att de första dödsfallen berodde på viruset.

Moskéerna var öppna, pensionärerna gick och handlade.

Redan då anade både smittskyddet och sjukvården att coronaviruset spreds snabbt i de utsatta och trångbodda förorterna runt Järvafältet.

Trots det dröjde det nästan två veckor – och det krävdes att flera svensksomalier skulle dö – innan man agerade.

I förorten finns inte TV, internet, tidningar eller radio. Då vet ni.

Sanningen är den att många invandrare fullständigt skiter i det mesta. Nu får man Expressens hjälp att skylla på de etniska svenskarna. Allt för att öka motsättningarna i samhället.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-03-31 kl. 12:24.
Citera
2020-03-31, 18:16
Medlem
vidrikfittanens avatar
Lena Mellin är stolt över att vara svensk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rARgpA/var-stolt--du-bor-i-sverige

Vi har högre dödssiffra än
Island,
Finland,
Danmark,
Norge,
Litauen,
Estland,
Slovakien
Lettland
Ryssland
Ukraina

tillsammans..

Men Lena är stolt...Man blir inte riktigt klok på sossar.

Från texten

Citat:
S​ä​ger experter att vi ska tvätta ​händerna, hålla​ två​ meters lucka, inte kramas, inte ta i​ hand​, helst inte vara på jobbet – ja​, ​då g​ör​ vi så.

Gör vi? Jag tror inte Lena Mellin har varit ute de senaste veckorna.

Citat:
Jag är stolt över att vara svensk just nu. Och exempelvis inte dansk. Eller fransman. Vi tillåts tänka själva

Det märks inte.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-03-31 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in