Citat:
Ursprungligen postat av
Matematik.D
Jag tycker själv att CA är ett väldigt starkt spår, men detta att han gjort sig av med vapnet eller inte vill låta Palmeutredningen provskjuta det behöver inte betyda att han är skyldig.
När man läser Granskningskommissionens rapport och intervjun med CA i Aftonbladet tycker jag att det blir tydligt att han både är misstänksam mot polisen och har tänkt igenom sin kontakt med polisen ordentligt – han framstår som lika delar intelligent som paranoid.
CA fattar att han inte är en vanlig medelsvensson och att polisen mer än gärna vill komma åt honom. Han har också sett hur VG och CP behandlats, vilket han själv refererar till i intervjun. Han har inga incitament att lämna över ett vapen och jag kan förstå honom.
Däremot kan skälen att han inte vill lämna över vapnet självklart vara att han är skyldig till mordet. Men detta att han antagligen bluffar om försäljningen av vapnet är inte nödvändigt det starkaste argumentet för honom som GM.
CA kanske hade andra orsaker till att han inte ville att låta NFC (nuvarande namnet) provskjuta vapnet.
Han kanske hade lånat det till kriminella eller gjort något "tok" själv.
Men om CA var oskyldig så varför inte slippa tjafs med polisen och bara att knalla in till polisstationen med puffran och låta dem provskjuta den.
Det väcker ju större misstankar att låtsas som ingenting och senare komma med den rövarhistorien.
Men alla är ju inte logiska.
Det finns ju i alla fall en hållbar hypotes kring CA som GM.
Det gör det inte kring SE.
Tycker självmordet i sig är ett besynnerligt.
Polisen ringer på hos CA eftersom CAs bror är orolig då han inte fått tag på honom på ett tag och CA tar livet av sig genom att SKJUTA sig själv.
Någon lampa måste lysa rött då.