Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-30, 22:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, LJ är här https://ibb.co/gthbM0q när GM är på Kammakargatan (23:16) han kan omöjligt se GM. GM passerar inte LJ.

IM blandar ihop silhuetten av AB och NF, båda har stickade mössa och är lika långa.

2316 har Palmes precis börjat vandra söderut på Sveavägens västra trottoar, dom korsar inte Sveavägen förrän 2319. Det är vid detta klockslag du vill att GM rör sig runt kvarteret och vid 2320 är han på Luntis . Vid 2320 befinner Lars Jeppsson vid Korsningen Tunnelgatan/Luntis eller strax norr om den samma närmast kolliderande med en joggande GM .
Citera
2020-03-30, 22:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Jag tycker själv att CA är ett väldigt starkt spår, men detta att han gjort sig av med vapnet eller inte vill låta Palmeutredningen provskjuta det behöver inte betyda att han är skyldig.

När man läser Granskningskommissionens rapport och intervjun med CA i Aftonbladet tycker jag att det blir tydligt att han både är misstänksam mot polisen och har tänkt igenom sin kontakt med polisen ordentligt – han framstår som lika delar intelligent som paranoid.

CA fattar att han inte är en vanlig medelsvensson och att polisen mer än gärna vill komma åt honom. Han har också sett hur VG och CP behandlats, vilket han själv refererar till i intervjun. Han har inga incitament att lämna över ett vapen och jag kan förstå honom.

Däremot kan skälen att han inte vill lämna över vapnet självklart vara att han är skyldig till mordet. Men detta att han antagligen bluffar om försäljningen av vapnet är inte nödvändigt det starkaste argumentet för honom som GM.
Jag tror inte att han har vapnet och att det verkligen är hos en "en yngre man....av sydeuropeisk härkomst" (SOU 1999:88 s. 955)
Citera
2020-03-30, 22:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej, NF möter LOP vid Dekorima 23:21:10

IM blandar ihop silhuetten av AB och NF, båda har stickade mössa och är lika långa.

Hur vet du att dom är lika långa?
Citera
2020-03-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Jag tycker själv att CA är ett väldigt starkt spår, men detta att han gjort sig av med vapnet eller inte vill låta Palmeutredningen provskjuta det behöver inte betyda att han är skyldig.

När man läser Granskningskommissionens rapport och intervjun med CA i Aftonbladet tycker jag att det blir tydligt att han både är misstänksam mot polisen och har tänkt igenom sin kontakt med polisen ordentligt – han framstår som lika delar intelligent som paranoid.

CA fattar att han inte är en vanlig medelsvensson och att polisen mer än gärna vill komma åt honom. Han har också sett hur VG och CP behandlats, vilket han själv refererar till i intervjun. Han har inga incitament att lämna över ett vapen och jag kan förstå honom.

Däremot kan skälen att han inte vill lämna över vapnet självklart vara att han är skyldig till mordet. Men detta att han antagligen bluffar om försäljningen av vapnet är inte nödvändigt det starkaste argumentet för honom som GM.

CA kanske hade andra orsaker till att han inte ville att låta NFC (nuvarande namnet) provskjuta vapnet.
Han kanske hade lånat det till kriminella eller gjort något "tok" själv.

Men om CA var oskyldig så varför inte slippa tjafs med polisen och bara att knalla in till polisstationen med puffran och låta dem provskjuta den.

Det väcker ju större misstankar att låtsas som ingenting och senare komma med den rövarhistorien.

Men alla är ju inte logiska.

Det finns ju i alla fall en hållbar hypotes kring CA som GM.

Det gör det inte kring SE.

Tycker självmordet i sig är ett besynnerligt.

Polisen ringer på hos CA eftersom CAs bror är orolig då han inte fått tag på honom på ett tag och CA tar livet av sig genom att SKJUTA sig själv.

Någon lampa måste lysa rött då.
Citera
2020-03-30, 23:10
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ja, han uppger fel positioner och fel klädsel, ingen har sett honom i den klädseln på de positioner han uppger. Jag tror inte han någonstans passerade paret Palme och AB, som var på väg söderut. Jag tror han står vid Dekorima när han ser AB gå bakom paret Palme.
Möjligen.
Man kan dock fråga sig varför han då placerade sig själv längre norr ut på Sveavägen. Hade ju inte gjort någon skada om han nu inte hade något annat fuffens för sig?
Citera
2020-03-30, 23:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej, LJ är här https://ibb.co/gthbM0q när GM är på Kammakargatan (23:16) han kan omöjligt se GM. GM passerar inte LJ.

Intressant: nu vet du plötsligt vilken huvudbonad NF bar. I alla andra sammanhang hävdar du att NF ljuger om sin klädsel (enligt honom själv är det mörkblå täckjacka med huva, ej mössa), så därifrån kommer det inte.

Berätta nu hur du vet att NF bar en stickad mössa på mordkvällen. Det är väl inget du bara har hittat på för att passa in i IMs vittnesmål?
Citera
2020-03-30, 23:27
Medlem
Citat:
Jag tror inte att han har vapnet och att det verkligen är hos en "en yngre man....av sydeuropeisk härkomst" (SOU 1999:88 s. 955)

Det finns väl inte det minsta bevis för det påståendet?

Det kan ju varit Anckarströms ande som kom förbi och köpte den. Finns lika mycket bevis för det. CA har inget bevis alls för den affären.
Citera
2020-03-30, 23:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Men vad är det du inte vill begripa?
- mvagrippa har påtalat för dig att NF i ditt scenario måste ha sprungit runt kvarteret när LOP korsar gatan vid A.F. kyrkogata ca 23:19 för att hinna genskjuta dem vid Dekorima. Detta har du inte bemött.
- LJ promenerar Luntmakargatan S från Tegnérgatan och har hunnit till Tunnelgatan strax innan det smäller. Han måste alltså vara ungefär i höjd N-S med LOP när de alla vandrar parallellt S före skotten.
Det är sålunda uppenbart att din GM måste passera LJ eller åtminstone dyka upp springande framför honom på Luntmakargatan för att tiden skall stämma. Men eftersom LJ inte ser honom så är väl han nu i stället GM?

Denna sorts resonemang (eller snarare brist på detsamma) är det som får mig att bli mer och mer övertygad om att du är ett troll som också råkar vara ute efter NF.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-30 kl. 23:41.
Citera
2020-03-30, 23:46
Medlem
Oavsett vem som är mördaren så skulle jag vilja ha ett klarläggande angående alla WT-män när KP kommer med sin lösning innan sommaren. För det finns ganska många sådana observationer om jag minns rätt. Sen behöver dom kanske inte ha med mordet att göra utan kanske var det knarkspanarna eller ngn grupp som övade på ngt eller liknande som folk har sett.

Jag hoppas att dom har hittat vapnet med Palmes dna och gärningsmannens dna då bör lösningen kunna köpas av majoriteten iaf.

Kan inte KP ha sin presskonferens snart? Så kan man tänka på annat än coronavirus i tider som dessa😄
Citera
2020-03-30, 23:51
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Kommer inte LJ från apelbergsgatan-hållet?
Nej. Jeppsson kommer från Tegnérgatan och går söderut på Luntmakargatan, rikting Kungsgatan. Jeppsson's plan är att gå på nattbio vid Rigoletto om jag inte minns helt fel. Nattbion hade redan börjat men ändock så går han den vägen.
Jag har precis gått samma väg i normal promenadtakt från Tegnérgatan 10 till hörnet Luntmakargatan-Tunnelgatan och det tog precis 5 min 4 sek. Så tiden som nämns i ett förhör med Jeppsson stämmer väl.

Jeppsson nämner att han inte mötte/såg någon under nämnda promenad. Jag är benägen att tro honom.

Visst, man kommer inte ihåg alla som man ser/möter i vanliga fall. Men med tanke på det som hände den där kvällen, så är jag säker på att han skulle åtminstone komma ihåg om han mötte/såg någon/några personer eller om han mötte en bil eller den passerade honom.

Jag vill likna det som hände den där kvällen vid...vad gjorde du när Kennedy mördades eller/och månlandningen. Det som hände den kvällen har samma dimension för oss här i Sverige. I vanliga fall skulle vi inte bry oss etc.
Citera
2020-03-30, 23:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roar321
Oavsett vem som är mördaren så skulle jag vilja ha ett klarläggande angående alla WT-män när KP kommer med sin lösning innan sommaren. För det finns ganska många sådana observationer om jag minns rätt. Sen behöver dom kanske inte ha med mordet att göra utan kanske var det knarkspanarna eller ngn grupp som övade på ngt eller liknande som folk har sett.

Jag hoppas att dom har hittat vapnet med Palmes dna och gärningsmannens dna då bör lösningen kunna köpas av majoriteten iaf.

Kan inte KP ha sin presskonferens snart? Så kan man tänka på annat än coronavirus i tider som dessa😄
Ang. WT-män:
för mig är detta något som inte passar in i en konspiration, eftersom i princip all sådan utrustning vid den här tiden var analog utan kryptering. Sålunda skulle FRA, eller valfri radioamatör, kunnat avlyssna all deras kommunikation. Förefaller minst sagt osäkert.
Citera
2020-03-30, 23:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Nej. Jeppsson kommer från Tegnérgatan och går söderut på Luntmakargatan, rikting Kungsgatan. Jeppsson's plan är att gå på nattbio vid Rigoletto om jag inte minns helt fel. Nattbion hade redan börjat men ändock så går han den vägen.
Jag har precis gått samma väg i normal promenadtakt från Tegnérgatan 10 till hörnet Luntmakargatan-Tunnelgatan och det tog precis 5 min 4 sek. Så tiden som nämns i ett förhör med Jeppsson stämmer väl.

Jeppsson nämner att han inte mötte/såg någon under nämnda promenad. Jag är benägen att tro honom.

Visst, man kommer inte ihåg alla som man ser/möter i vanliga fall. Men med tanke på det som hände den där kvällen, så är jag säker på att han skulle åtminstone komma ihåg om han mötte/såg någon/några personer eller om han mötte en bil eller den passerade honom.

Jag vill likna det som hände den där kvällen vid...vad gjorde du när Kennedy mördades eller/och månlandningen. Det som hände den kvällen har samma dimension för oss här i Sverige. I vanliga fall skulle vi inte bry oss etc.
Som påvisats av bl.a. mvagrippa skulle en GM (som just upptäckt att LOP korsar Sveavägen) dessutom behöva springa för att hinna till MP. Det missar inte LJ på en mörk och tyst bakgata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in