2020-03-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så inga danskar åkte till alperna på skidsemester? Tror jag inte på.
Självklart gjorde de det, men troligen inte en tiondel av antalet svenskar.
Citera
2020-03-30, 19:52
Medlem
De arroganta makthavarna kommer förr eller senare beställa hem något med bud, ett bud som kommer från Järvafältet. Som bär på den dödliga smittan. Åldriga föräldrar får förr eller senare vård av någon med anknytning till invandrargrupperna som bor ute på Järvafältet. Som om de inte fanns... de som sköter markservicen.

Alla som kryper inomhus och beställer mat från nätbutikerna, vilka kör hem dem tror ni? Kan det vara unga som inte förstår att de är sjuka? Kan det vara någon som för att överleva måste köra ut maten? Spela roll att nätbutikerna garanterar att deras personal mår bra, de vet ingenting om buden. De är ute i ett hus när dig, snart.
Citera
2020-03-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hur går det Adidas? Tycker du fortfarande att Norge gör helt fel?
Ja. Deras siffror på nya fall ser ut som innan.. Lika mycket. Drygt 200 bekräftade fall om dagen.

Titta på Danmark. Dom har precis som Norge haft väldigt hårda åtgärder. Trots att dom är 5 miljoner så har dom nästan 80 döda. Idag hörde jag att dom kanske kommer lätta på restriktioner till påsk. Givetvis har dom insett att deras situation knapot är bättre än den svenska ned skillnaden att dom håda åtgärderna sliter enormt på ekonomin och folkets välbefinnande.
Citera
Medlem
Nu gråter man över att privat företagshälsa har testat anställda. Framför allt V är upprört. Allt ska gå till vården. Vi är nu i slutet på mars. Test kits är inte de svåraste att tillverka. Jag tror att det numera finns gott om sjukvårdsmateriel som munskydd, testkits, hazmats. Den offentliga vården klarar bara inte upphandla eller så tycker de att det är för dyrt. Kanske både och.

Då är det helt ok för mig att arbetsgivare låter företagshälsan testa sina anställda. Jag skulle också göra allt för att se till att mitt företag skulle vara fri från virus. För allas skull. Eftersom det redan finns tester som funkar som graviditetstest så borde företag köpa in sådana och se till att de anställda testas flera gånger.

Här är det en sommelier som testats. Som visade sig att ha corona. Killen är kritisk.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7441259
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Danskar har ju ett erkänt stort intresse för skidåkning? Klart det fanns danskar där men vi får nog gå ned och jämföra på promillenivå mot svenskar.
Minst en dansk verkar ha kommit hem och blivit sjuk efter att ha varit på skidort i Österrike redan i slutet av januari.

A British dad believed to be the UK’s first coronavirus victim fears he caught the disease at an Austrian ski resort under investigation for negligence.

D*ren Bl*nd, 50, from Maresfield, East Sussex, is understood to have joined three friends on the slopes of Ischgl for a four day trip before contracting Covid-19 and bringing it home to his wife and two children. His pals travelled home to Denmark and Minesota, USA and before becoming ill with symptoms of the deadly bug.

https://metro.co.uk/2020/03/26/uks-patient-zero-12458397/

Kanske har du rätt i att skidintresset inte är lika stort i Danmark som i Sverige. Men "alpsmitta" fanns i Danmark redan 19 januari.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fram till idag så har 8358 vårdanställda i Italien bekräftats vara smittade.

Många har drabbats av svår sjukdom (vilket man tror har att göra med virusnivåerna vårdanställda exponeras för) och hela 63 läkare har avlidit. Nästan en fördubbling på en vecka.

Ser inte så ljust ut för svensk vårdpersonal som nu jobbar med bristfällig skyddsutrustning.

https://www.repubblica.it/cronaca/20...-C8-P1-S4.4-T1

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då är det mycket värre än jag skrev i min förra post, länkarna var bara ett par dagar gamla.

SKYDDA SVENSK VÅRDPERSONAL FÖR HELVETE !!

Till.Varje.Pris

Det är ju regeringen som har det yttersta ansvaret att se till att vårdpersonalen är skyddad, dvs har de skydd de behöver för att kunna utföra sitt arbete säkert!

Vad görs?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
6% det är en sanslöst hög siffra. Som att spela rysk roulette då. Yikes!
Om du har en revolver med 17 kulor så blir det så.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det är ingen seriös människa som bestrider att Danmarks strategi räddar enstaka, eller kanske ett par hundra liv, jämfört med Sveriges. Frågan är hur många miljarder och hur stora inskränkningar i våra friheter en åttioårig rökares liv är värt. Jag personligen är inte beredd att offra en enda frihet. Åttioåringar som följer myndigheternas råd kommer att överleva. Åttioåringar som väljer att ta risker får leva eller dö med resultatet av sina egna handlingar. Det är bra så.
Shit. Det var riktigt cyniskt även för att vara fb.
Så ingen 80-åring har dött efter att ha blivit smittad av någon släkting/personal (utan egen skuld)? Skönt att veta.
Citera
2020-03-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Riktigt, men även med virusets tillväxt är det betydligt mer sannolikt att den sanna siffran är bra mycket närmare 1% än 50%.

Framför allt skulle jag argumentera för att det här leder till att vi ska vara mindre optimistiska. Alla hoppas nog att det redan går runt ansenliga mängder människor som haft viruset men den här studien tyder snarare på att det är långt kvar.

Jämför med Italien där sjukdomsfallen kanske, kanske är på väg ned nu tre veckor efter att deras karantän infördes. Det skulle vara extremt intressant att testa hittills obehandlade personer i Lombardiet där flest drabbats och se hur många som varit sjuka.

Jämförelsen med Italien är också intressant för vi har inte ens kommit till stadiet med karantän än. Förhoppningsvis för att Tegnell mfl har rätt men jag tänker inte ta ut segern i förskott.

50% tycker jag också låter väldigt högt, och inget jag riktigt tror på. 28% i New Yorks tunnelbana som någon skrev låter också för högt, men man får ju hoppas att det stämmer.
Sedan sprids sannolikt viruset snabbare i både Stockholm och framförallt New York, än vad det gör på Island.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fram till idag så har 8358 vårdanställda i Italien bekräftats vara smittade.

Många har drabbats av svår sjukdom (vilket man tror har att göra med virusnivåerna vårdanställda exponeras för) och hela 63 läkare har avlidit. Nästan en fördubbling på en vecka.

Ser inte så ljust ut för svensk vårdpersonal som nu jobbar med bristfällig skyddsutrustning.

https://www.repubblica.it/cronaca/20...-C8-P1-S4.4-T1

SKYDDA SVENSK VÅRDPERSONAL FÖR HELVETE !!

Till.Varje.Pris

Det är ju regeringen som har det yttersta ansvaret att se till att vårdpersonalen är skyddad, dvs har de skydd de behöver för att kunna utföra sitt arbete säkert!

Vad görs?

Man lättar på kraven så att de ska slippa munskydd... ;o
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Alla med BMI +30 lider av fetma och fetma räknas som en underliggande sjukdom i det här fallet. Spelar ingen roll om man är gammal eller ung, fetma är en klar riskfaktor även för icke-dödliga luftvägsinfektioner. Den här infektionen bör få alla feta att antingen låsa in sig eller börja träna för livet.

De kommer att dö med hamburgaren i munnen, tro mig.
Senast redigerad av DoktorTengele 2020-03-30 kl. 19:57.
Citera
2020-03-30, 19:55
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victore
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLgLpL/underskoterskan-pa-akuten-vi-star-vid-frontlinjen
– Det är många unga som ligger i respiratorvård just nu, här och också runt om i landet. Först trodde man ju att det bara drabbade äldre, att vi inte är en riskgrupp.

Det börjar komma fram så smått.

Nu ska det mörkas vilken ålder som dödsfallen har. Detta för att inte skapa panik hos yngre. Det är det som behövs för yngre. Dom måste veta att alla under 50 år kan dö lika mycket som en som är 60 kan dö. Problemet är att yngre ser inte faran med det här. Dom är odödliga enligt deras åsikt.
Hur uppgivande av ålder kan påverka "patientsekretessen" är bara ett hitte på för att mörka i sann vänsteranda.

https://www.friatider.se/svensk-kvinna-26-och-man-30-doda-i-corona
Citat:
Region Stockholm uppger samtidigt att man tänker mörka hur många som dör i varje åldersgrupp, med hänvisning till "patientsekretessen".

– Vi bekräftar inte åldrarna på det sättet utan säger endast ”över eller under 70 år”, säger Erik Berglund, pressekreterare vid Region Stockholm, till Dagens Nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in